Site icon AutóAddikt

[TESZT] Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 Bose – valami megváltozott, de nagyon

Nem kevesebb, mint 21 év telt el azóta, amikor a jelen írásunkban szereplő Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 őse bemutatkozott. Azaz maga a Megane került piacra, fejlett, az akkori kor technológiáit bőven hozó kialakítással, modern formavilággal.

Mára a Megane negyedik generációját tapossa, és olybá tűnik, hogy a korabeli koncepciónak szinte se híre, se hamva, maximum nyomokban létezik egy-két részletében. Nincs apelláta, a Renault Megane teljes, 100 százalékos metamorfózison esett át, s természetesen előnyére válik minden egyes újításra hajazó benyomás.

Korábban már többször is tesztre fogtuk a Renault Megane különböző alternatíváit, most a hangzatos Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 verzió érkezett szerkesztőségünkhöz. A Renault hazai képviseleténél kifejezetten ügyelnek arra, hogy a lehető legoptimálisabb konfiguráció jellemezze a tesztautókat, legyen szó felszereltségről, vagy akár színválasztásról.

A fotók magukért beszélnek; a próbált Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 amúgy is kifejező formavilága ezzel az árnyalattal jóval hangsúlyosabb, mint mondjuk fehér tónussal. Bár a korábbi, hármas szériájú Megane sem volt nevezhető visszafogottnak, vagy kevésbé feltűnőnek, a jelenleg aktuális verzió túlszárnyalja, máris a front részt vizsgálva. A hűtőmaszk még inkább hangsúlyos lett, a kialakítás révén a mellső lámpaburák rajzolata beleolvad a vonalvezetésbe, ráadásul az alsó részeken kis toldást is kapott a plexi, így amolyan horog-sziluettel zárja az íveket. A ködlámpafészkek szintén követik a formaiságot, úgy, hogy a prémiumjelleg bőségesen megmaradjon. Ez a vonal amúgy is erős a jelenlegi Renault-arculatnál, gondoljunk csak a Espace-ra, vagy a Kadjar egy-egy felextrázott variációjára. Ahhoz, hogy az exluzív hatás meglegyen, számos helyen alkalmazták a dizájnerek az ezüstös árnyalatú berakásokat, sok a króm, de kell is – ráadásul nincs eltúlozva egyetlen helyen sem.

Talán ami visszanyúl a Megane 2-höz, az az oldalnézet jellege, azon belül is a far kialakítása a hátsó sárvédőíveknél. A C oszlop alatti felület kissé kinyúlik, hangsúlyozva a far jellegét, de közben nem érezzük úgy, hogy a nyomtáv esetleg növelve lenne az első tengelyéhez képest. Az oldalablakok övvonalai háromnegyedesek, a hátsó ajtóknál felfelé vezetnek, és kimondottan vékony C oszlopot fognak közre.

Ha már felemlegettük a fart, nem mehetünk szó nélkül a rendhagyóság fogalma mellett: a Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 félreismerhetetlen karakterisztikája itt tetőzik: a zárófények tokozása vékonyra húzottak, megnyújtva egészen a csomagtérajtó közepéig, közrefogva a Renault logót, valamint a Megane feliratot; arányaiban kicsi, viszont kitekintés szempontjából optimális hátsó szélvédővel kiegészítve. A króm kipufogóvég ovális formája hab a tortán, el is várja a szemlélődő, hogy jelen legyen, így teljes az összkép.

Minden változott, a lényegiség viszont megmaradt

Az új Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 sok mindenben változott az előd 3-ashoz képest, ez jól látszik a méretezésben is. Nagyobb lett: a hossz például 4359 milliméter (4302 milliméter az előd), de nőtt a szélesség is, 1814 milliméteresre (1808 milliméter volt), csakúgy, mint a tengelytáv is, jelenleg 2669 milliméter (2641 milliméter). Viszont a magasság csökkentve lett, ezáltal jóval lendületesebbre sikeredett a forma – jelen esetben a Reanult Megane Energy 1.2 TCe 131-nél 1447 milliméter, míg a korábbinál több, mint 2 centi többlet mutatkozott (1471 milliméter).

Megannyi számadat után nézzük a Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 enteriőrjét. Mivel magasan felszerelt modellről van szó, nem lepődtünk meg az anyaghasználat minőségétől, hasonlóra számítottunk. Sikerült úgy eltalálni a kialakítás mikéntjét, hogy a kezelőegységek, azok bevonata, valamint az elrendezés praktikuma, egyszóval minden egy globális összeséget alkosson komplexen, elősegítve a vezetés élményét, komfortját. Mindent, ami egy alsó-középkategóriás autótól elvárhatunk, vagy inkább azon felül, hiszen a Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 túlmutat szegmensén. Egyébként ez nem az első eset, több gyártónál is érzékelhető, hogy a prémium jelleg felé kacsintgatnak aktívan, ami persze nem baj. Baj lehet viszont, hogy ez sajnos az árazáson is meglátszik, ugyan a tesztelt Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 alig lépi túl a 6 milliós határt, de ez srófolható bőven feljebb, ha nagyobb teljesítményt, hengerűrtartalmat, vagy más hajtásláncot szeretnénk.

A Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 ülő- és hátlapjai teljesen rendben vannak az első traktusban, bár combtámasz nem volt a konfigurációban, ezzel együtt az ülések jól testreszabhatónak tűntek.

Rövid állítgatás után működött is a dolog, az egyébként vaskos, de jó fogású, alul egyenesített ívű kormánykerék is bő skálán volt hangolható.

Folytatva a korábban már jól bevált stílusvonulatot, a Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 központi műszeregysége is a jó átláthatóságra, értelmezhetőségre koncentrál, az Espace-ban már megszeretett középkonzol-jelleg itt is visszaköszön. Ennek lényege a viszonylag nagy, mindent átfogó érintésérzékeny LCD, alatta a kezelőszervek, mindez tetszetős vizuális megoldásokkal megspékelve.

Mindenhol kényelmes. Hátul azért kell engednünk egy keveset

Hátul is kényelmes utazni a Reanult Megane Energy 1.2 TCe 131-ben, a lábterek a növelt tengelytávolságnak betudhatóan nagyok, csakúgy, mint a fejterek. Hárman is jól el lehet itt férni, átlagos testalkattal (régi, sokszor visszaköszönő aranyszabály), de az optimumot a 2+2-es megoldás jelenti. A hátsó ülőpad kialakítása is erre hajaz alapvetően, a középső, harmadik ülőhely keményebb, mint a szélsők a megszokott formát hozva.

384 literes csomagtartó kapacitással kell számolnunk a Reanult Megane Energy 1.2 TCe 131ájú ülések esetében, ez nem sok, de nem is kevés, amolyan jó átlag mai viszonylatban. Az osztott háttámlájú ülések állításával 1247 literig is elmehetünk, igaz, ekkor csak az első székek jelenlétével lehet számolnunk.

Régi-új motor, mínusz 500 RPM

Pörgős, nyomatékos továbbra is az 1.2 TCe 4 hengeres benzinmotor, bár történtek átalakítások. A sűrítési arány 10.0:1 lett a korábban alkalmazott 10.5:1-hez képest, a teljesítmény szintén hasonló, 1 lóerős többlet jelentkezik a gyári adatok szerint az új modellnél. A nyomatékcsúcs 205 Newtonméter 2000-es percenkénti fordulatszámon, viszont a leszabályozás 500 RPM-mel kevesebb, 6000 esetünkben.

A Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 benzinese csendesebb is lett az elődjénél, ez jól érzékelhető alapjáratnál az utaskabinban, kevesebb rezonanciával egyetemben. Némi visszafogottság viszont jelen van, ez alapvetően a gyorsulásnál érezhető: 0-ról 100 kilométer/órára 9.5 másodpercet sikerült futnunk, míg a korábbi verziónál ez az érték 9 másodperc alatt maradt.

Fentieket elsősorban a fogyasztás optimalizálásának lehet betudni, ami gyakorlatban is megmutatkozott. Bár nem alacsony a városi 7.1 literes átlag, az előző, 2014-es modellévű Megane hasonló 1.2 TCe motorral 7.9-et produkált. Országúti környeztben viszont elemében volt az autó, itt 4.5 litert sikerült kihoznunk az erőforrásból, autópályán pedig 6.8-at, 2700-as percenkénti fordulatszámon hatodik fokozatban. Itt ismét egy kis összehasonlítás: korábban 3150 RPM-et rögzítettünk autópályán, s bizony ez a fogyasztásban is meglátszott, akkor 7.6 literrel zártunk.

Kell ez nekünk

Tehát összességében véve az új Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 motorizáltság tekintetében is mutat némi újdonságot, igaz, ez a lendületen annyira nem látszik, ezzel együtt érzetre a pörgős aspektus még mindig mutatja magát. Valamit valamiért – ha a gazdaságosság oltárán kell áldozni néhány tizedmásodpercet, akkor miért is ne?

2016 Renault Megane Energy 1.2 TCe 131 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1197 cm³

Maximális teljesítmény: 131 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 205 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4359 mm

Szélesség: 1814 mm

Magasság: 1447 mm

Tengelytáv: 2669 mm

Első gumik mérete: 205/50 R17

Hátsó gumik mérete: 205/50 R17

Tömeg, üresen: 1180 kg

Megengedett össztömeg: 1701 kg

Csomagtartó mérete: 384 liter, bővíthető 1247 literig

Üzemanyagtartály mérete: 47 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 197 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:10.6 s (gyári), 9.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.1 l/100 km

Országúti: 4.5 l/100 km

Vegyes: 6.6 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.9 l/100km

Országúti: 4.6 l/100km

Vegyes: 5.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 123 g/km

Még több információ a Renault magyarországi importőrének weboldalán található.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.

Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.

Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág

Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Exit mobile version