Igazán univerzális alternatívát ismerhettünk meg a Renault Megane GrandCoupé személyében. Mondhatni, ténylegesen sokoldalú autóról van szó. Hogy miért is? Tesztünkből kiderül.
Rögtön az elején eloszlatjuk a kételyeket: a Renault Megane GrandCoupé nem kupé, sokkal inkább szedán. Legalábbis, ami a kaszni kialakítását és jellegét illeti, ugyanis ha oldalról szemléljük a formákat, egyből a csomagtartós verzióra asszociálunk. Azonban ha felnyitjuk a csomagtérfedelet, máris zavarba jövünk, ugyanis ilyen formában máris inkább „sima” kompaktnak tűnik az egész tálalás. Ugyanakkor a kupéforma számunkra leginkább a háromajtós, kicsit sportosabb affinitással rendelkező felhozatalra illik, de mindegy: grandcoupé, ötajtóval, szedánosan. Megszokás kérdése külön kezelni ezt a kategóriát.
Valahol egyébként a Fluence-ra hajaz az egész, de ha figyelembe vesszük, hogy a Megane Berline (5 ajtós kompakt kivitel) és Megane GrandTour (kombi kivitel) mellett ez a klasszikus lépcsőshátú értelemben vett Megane-modell, akkor helyre áll minden, így lesz teljes rögvest a modellpaletta ezen szegmense.
Követi a jelenlegi Renault-trendet annak rendje s módja szerint
Jót tett a Renault-nak a korábban az Espace-szal debütáló máig kifejezetten futurisztikus dizájnvilág alkalmazása. Szerencsére nincsenek nagy váltások az esetleges faceliftek beiktatása ellenére sem, ennek megfelelően a tesztelt Renault Megane GrandCoupé hordozza ugyanazokat a részleteket, legfontosabb ismérveket, mint a párhuzamos márkán belüli modellek. A maszk például hangsúlyos, lefelé ívelő vonalvezetéssel rendelkezik, ez mélyen benyúlik a lökhárítóidom középső részébe, ehhez krómkeretes hűtőrács társul.
Mindez két felfelé húzott lámpatestben végződik, a menetfények LED csíkjai is egybe vannak integrálva a fényszóróburák oldalaival, és megbontott egységet zárnak a hűtőmaszk alsó részével. A komplex összkép egy méretes Renault logóval lett kiegészítve, így egész biztos, hogy nem tévesztjük össze a Renault Megane GrandCoupé eléjét (sem) más hasonszőrű modellekével.
Kupé vagy ötajtós ez?
Oldalnézetben derül ki nyilván elsődlegesen, hogy a Renault Megane GrandCoupé igazi lépcsőshátú, azért némi könnyed, már-már sportos felhanggal. A 4.6 méteres hossz itt jól látszik is, csakúgy, mint a 2.7 méteres tengelytáv. Mindkét paraméter arra enged következtetni, hogy a beltér is megefelelően tágas, jó befogadóképességet nyújt az utasoknak.
Hátsó részletek tekintetében a Renault Megane GrandCoupé szintén követi a jól bevált receptúrát, hozzácsapva a jelen minden modernebb megközelítését. A helyzetjelzők műanyag idomai egészen a csomagtérfedél közepéig nyúlbak be, itt közrefogják a frontrészhez hasonló hatalmas Renault-emblémát, majd az egész egy Megane feliratban teljesedik ki. Ennyi, nem több. Ja, és hogy némi sportosság legyen ide is csempészve, kapunk egy ovális sziluettű, krómezüst tónusú kipufogóvéget is.
Ha eseteleg keresgélnénk első találkozásunkkor a Renault Megane GrandCoupé csomagtérnyitóját magán a csomagtérfedélen, eláruljuk, hogy a Megane felirat alatt található egy aprócska, esetünkben a kaszni színéhez hasonló árnyalattal bíró gomb személyében.
Pakolni: lehet!
Nem szégyenkezik a Renault Megane GrandCoupé csomagtér kapacitás téren sem: alaphangon a rakfelület több, mint fél köbméter – egész pontosan 550 liter. Ha kedvünk úgy tartja, vagy a szükség úgy hozza, hogy termetesebb dolgokat kell szállítanunk, a hátsó ülések előrehajtásával 987 literig tornászhatjuk a kapacitást.
Jól átgondolt, strukturált beltérrel rendelkezik a Renault Megane GrandCoupé. Mivel a Grandcoupé-t sajnos, vagy nem sajnos csak csúcsfelszereltséggel kapható, ennek megfefelően a minőségre, anyaghasználatra nem lehet és nem is volt panasz. Persze bőven túl lehet konfigurálni a felszereltséget akár 8 millió forint fölé (a tesztautó ára közel 8.2 millió forintot tett ki), lehetséges, hogy az alapárban foglaltak is elegendő komfortot és kényelemérzetet nyújtanak. Ebben az esetben bő 1 millió a különbség.
Kézre eső kormány, jól felépített műszeregység és hozzájuk tartozó középkonzol várja a sofőrt a Renault Megane GrandCoupé-ban. Minden optimálisan kézre esik, kezdve a kormányoszlop kezelőszerveitől az infotainmenten át egészen a hatfokozatú duplakuplungos automataváltó krajáig.
Kellemes a beltér. Ehhez az ülések nagyban hozzátesznek
Az ülések közepesen kemény ülő- és hátfelületet kaptak, az állíthatóság intervalluma megfelelő. A hátsó üléssor is kényelmes, jó szügekkel, azonban itt már érezhető, hogy helytakarékossági szempontokat figyelembevéve az ülőlapok rövidebbek annál, mint amilyenek lehetnének. Viszont a láb- és térdtér rendben van, mindössze akkor érezhető námi helyszűke, ha az első foteleket jobban hátratoljuk a kelleténél, például termetesebb elöl utazók esetében. A kupés jellegnek köszönhetően a fejtér korlátozott, viszont itt is csak a 190 centi felettiek vannak fóluszban.
Madárétvágy még automatával is
Kétségtelenül a hajtáslánc a fő erőssége a Renault Megane GrandCoupé. Azaz nem teljesen, de a társított 1.5 dCi gázolajos mindenképp zseniális darab, ez újra meg újra kiderül. A soros hengerelrendezésű aggregát 1461 köbcentiméteres lökettérfogattal rendelkezik, 110 lóerős (4000 RPM) teljesítményleadással és 250 Newtonméteres (1750 RPM) kiegészítve.
Hatfokozatú, duplakuplungos automataváltó biztosítja az erőátvitelt az első kerekekre. Az alapkoncepció és elképzelés jó, viszont a gyakorlati használat kevésbé megkapó, ugyanis az automata működése néha kifejezetten bizonytalan, gondolkodó. Ha levesszük a lábunkat a fékpedálról, többnyire nem történik semmi, legalábbis 1-2 másodpercig, aztán hirtelen észbekap a rendszer, és elkezd éledezni. Ha ilyenkor gázt adunk, előfordulhat, hogy az autó hirtelen megindul, úgy, hogy nem is számítunk rá – ez például egy garázsba beállásnál, ahol centizni kell a fallal, eléggé kellemetlen lehet.
Ugyanakkor az automata reakcióideje – az indulást, vagy araszolgatást leszámítva – teljesen rendben van, intenzív gyorsításnál lesz inkább elemében, a fokozatok fel- és visszakapcsolása jól eltalált, az áttételezés is optimálisnak tűnt.
Még mindig bennünk van, hogy egy automataváltós autó jóval többet fogyaszt, mint egy hagyományos, manuálissal szerelt verzió. Ez a Renault Megane GrandCoupé esetében ismét megdőlt teória: országúti körülmények közt a legalacsonyabb átlagunk 3.8 liter/100 kiolméter lett (sok esetben 2.9-3.2 literes pillanatnyival!), míg városi forgalomban átlag 4.6 literes érték született.
2018 Renault Megane GrandCoupé dCi 110 EDC specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1461 cm³
Maximális teljesítmény: 110 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 250 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4632 mm
Szélesség: 1814 mm
Magasság: 1443 mm
Tengelytáv: 2711 mm
Első gumik mérete: 205/55 R16
Hátsó gumik mérete: 205/55 R16
Tömeg, üresen: 1440 kg
Megengedett össztömeg: 2022 kg
Csomagtartó mérete: 550 liter, 987 literre bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 49 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 190 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.5 s (gyári), 13.1 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.3 l/100 km
Országúti: 3.9 l/100 km
Vegyes: 5.6 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.2 l/100km
Országúti: 3.6 l/100km
Vegyes: 3.8 l/100km
CO2 kibocsátás: 98 g/km
Bővebb információ a Renault magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Fotó: Matei Bence / Camera Kft. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS