Mára harmadik generációjához ért a Renault Twingo (Twingo: Twist, Swing, Tango szavakból képzett márkanév) a francia gyártó ízig-vérig kategóriateremtő kisautója. Emlékezzünk csak vissza, hogy amikor 1992-ben a Párizsi Autószalonon debütált az „ős-Twingo”, mekkora pozitív értelemben vett szakmai felzúdulást jelentett nemzetközi szinten az autó érkezése – leginkább a formavilág, valamint az arányok (kívülről apró, belülről tágas) váltakozása vonta magára a figyelmet.
2007-ben leváltották az egyes szériát, majd egészen 7 évig, 2014-ig tartott a második Renault Twingo sorozat menetelése. Talán ez a sorozat már nem vonta magára annyira jelentősen a figyelmet, tudtuk, hogy van frissített-megújított Twingo a Renault palettáján, de valahogyan annyira nem győzte meg a vásárlóközönséget. Ezzel együtt az eladások itt is pozitívan alakultak, de hiányzott valamiféle szükséges plusz.
Az új, sorban hármas Renault Twingo-nak magyar vonatkozása is van. Wittinger Csaba fantáziája tehát végtelen megoldásokat tartogatott a franciáknak, éltek is a lehetőséggel, s a formaterv vezetését Wittinger úr vállalta magára – ki-ki döntse el, mekkora sikerrel.
Ideje volt elővenni a régi, jól bevált receptet
Tény, hogy az új Renault Twingo ismét visszanyúl az eredendőhöz, a gyökerekhez, és valami egészen újfajta megközelítéssel próbál hódítani. Aprócska, kompakt kisautó ez, mely alapvetően arra predesztinált, hogy a gyengébbik nem szívét dobogtassa meg, viszont a tág konfigurálásnak köszönhetően gyorsan megspékelhető valami maszkulinnal, masszívval is. Úgy, hogy az akár sportos városi lendületet sugalljon a bámészkodók számára.
Feltűnő, különcködő
Ötajtós kivitelben sem amorf az új, harmadik generációs Renault Twingo, az oldalajtók hossza, szélessége megfelelő, a hátsó traktusba is – kategórián belül legalábbis – egyszerű a bejutás. A 2492 milliméteres tengelytáv jól mutatja, hogy végeredményben az első, illetve a hátsó tengely a kocsiszekrény sarkaira lett helyezve, ezáltal az utaskabin kényelme, valamint az autó menetstabilitása hívatott növekedni.
Az ötödik ajtó teljes üvegfelülete dob a far kialakításán és látványán, 188 literes csomagteret rejt. Ha lemondunk a hátsó ülőpadokról, úgy közel 1 köbméteresre növelhető a rakfelület; két fő kényelmét nem befolyásoló, kisebb szállítmányozás is tökéletesen lebonyolítható az új Renault Twingo-val.
Ügyelve a részletekre
Egyébként a nem a far tűnik az új Renault Twingo leginkább számottevő dizájn-újdonságának, a jelleg ugyan megvan, ami a gyártó aktuális modellpalettájára tesz utalásokat, viszont az inkább letisztult, minimalistába forduló jegyek fedezhetők fel itt. Mindezt egy hangsúlyos, középre helyezett Renault logó, valamint egy félreértelmezhetetlen Twingo felirat teszi komplex egységgé.
Visszafogott költségek: nem zavaróak az esetleges hiányosságok
Kemény, kopogós, de mégis jó minőségű anyagokból építkezik az új Renault Twingo utastere, a low-budget megoldásoknak köszönhetően sok helyen az oldalkárpitozás hiánya köszön vissza, a kialakítások egyszerűek, redukáltak, vagy épp visszafogottak. A hátsó oldalajtók üvegei például nem hajthatók le, a már hasonló szegmens szereplőitől jól ismert kipattintós verzió dívik.
Viszonylag nagy, ám kiegyenesített alsó ívű kormánykerék fogadja a sofőrt, jó fogással, kellemes tapintással, néhány kezelőegységgel a küllőkön; matt- és lakk árnyalatokkal játszva. A középkonzol apró, az audiorendszer fejegysége, valamint a klíma kezelőpanelje kapott itt helyet, infotainment nincsen, mivel azt az okostelefonunk közbeiktatása végzi.
A rádió fölé helyezett tartó nagyobb (5 col) képátlóval rendelkező telefonok, mobileszközök hordozására is alkalmas, stabilan tart, az összeköttetés az autó működését közvetítő szenzorral bluetooth kapcsolaton keresztül történik. Az összehangolás pillanatok műve, előtte azonban le kell tölteni a megfelelő applikációt ahhoz, hogy a rendszer ténylegesen életre kelhessen. Miután a szinkronizálás megtörtént, a hátralévő megtehető kilométerek számától a pillanatnyi és átlagfogyasztásig minden kijelezhető, viszonylag pontosan. Ráadásul a mellékelt navigációs szoftver is meglepően pontos, gyors, sokrétű.
Használd a mobileszközöd, ha infotainment rendszert szeretnél!
Három henger és 900 köbcenti jelenti az összességet
Az új Renault Twingo 0.9 literes, 3 hengeres turbóval levegőztetett benzinmotorja kereken 90 lóerőt képes csatasorba állítani 5500-as percenkénti fordulatszámon, a nyomatékgörbe csúcsa 135 Newtonméter, 2500-nál. Rendhagyó módon a 898 köbcentiméter lökettérfogatú egység a hátsó tengely fölé került – így máris nem meglepő a szűkös csomagtér-kapacitás alaphangon; ezáltal a súlyeloszlás optimálisabbnak tekinthető, mint hagyományos (orrnehéz) esetben.
Karakterisztika szempontjából egész dinamikus aggregáttal találjuk szembe magunkat, a 943 kilogramm száraz tömegű kasznihoz kellően rendben lévő áttételezést és erőtartalékot kapunk. Az már más kérdés, hogy a 0.9 literes motor 1500-as percenkénti fordulatszám alatt nehézkes, fulladékony, tehát néhány plusz gázfröccs azért szükségeltetik ahhoz, hogy egyenletesen tudjuk kivitelezni az elindulást. Az imént említett 1500 RPM felett viszont fokozatosan érkezik a forgatónyomaték, 2500-ig hajszálpontosan ki is tart, majd 3000-ig visszacsökken, pontosan úgy, ahogyan arra számítottunk is. Autópályatempónál a szufla vészesen fogy (130 kilométer/óra – 3450 RPM), a motor- és szélzaj jelentős, továbbá növekszik az oldalszél-érzékenység is, ami kihatással van az irányításra is.
Páratlan hengerszámából adódóan az új Renault Twingo 0.9 literes benzinese is kiegyensúlyozatlan, hidegen az alapjárat zötykölődős, rezonanciák érzékelhetők az utastérben; ezek kiszűrhetők kisebb gázadásokkal, valamint a hűtővíz hőfokának emelkedésével egyre visszafogottabbá válik a jelenség.
Egyértelműen a Renault Twingo 0.9 literes motorja és a hozzá csatolt, megfelelően hosszú áttételezésű váltóegység 2000-2700 közötti fordulatszám-tartományban érzi otthonosan magát, így a városi startok, sávváltások, előzések tág határokon belül kivitelezhetők.
Madárétvágy. Ez is passzol a formabontó tematikához
A cikkben szereplő modell képviseli jelenleg a Renault Clio csúcskonfigurációját, ennek megfelelően nem meglepő a legmagasabb árazás sem – 3 500 000 forint. A belépő szintű, Life csomagos, 1 literes SCe 70 lóerős motorral szerelt verzió majd’ 1 millió forinttal olcsóbb (2 590 000 forint listaár), míg a Zen felszereltségű, szintén 1 literes, 70 lovas SCe aggregáttal szerelt verzió 2 850 000 forintba kerül. S hogy teljes legyen az összkép, meg kell említenünk az Intens-es 1 literes 70 lóerős SCe-s versenyzőt is, itt a listaár 3 200 000 forintos összeget takar.
2015 Renault Twingo 0.9 TCe specifikációk
Motor
Motortípus: háromhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 898 cm³
Maximális teljesítmény: 90 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 135 Nm @ 2500 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3595 mm
Szélesség: 1646 mm
Magasság: 1554 mm
Tengelytáv: 2492 mm
Első gumik mérete: 185/50 R16
Hátsó gumik mérete: 205/45 R16
Tömeg, üresen: 943 kg
Megengedett össztömeg: 1382 kg
Csomagtartó mérete: 188 liter, 980 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 35 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 165 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:10.8 s (gyári), 10.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.7 l/100 km
Országúti: 3.5 l/100 km
Vegyes: 4.0 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.9 l/100km
Országúti: 3.9 l/100km
Vegyes: 4.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 99 g/km
Bővebb információ a Renault magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS