Főoldal Autóteszt Škoda Škoda Fabia Combi 1.2 TSI Clever – kellően jó átmenet

[TESZT] Škoda Fabia Combi 1.2 TSI Clever – kellően jó átmenet

1987-ben a Škoda háza táján nagy elánnal indult meg a „nyugati” irányultságú fejlődés: a Favorit modellel úgy érezte a gyártó, globálisan nyit a növekvő, minőséget előtérbe helyező igények irányába.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_005

Több évtizedes hagyományokkal szakítva, a Škoda mérnökei a Favorit-nál a motort először helyezték el keresztben a kocsi orrában, ez már önmagában is rendhagyó megközelítésnek számított – nem beszélve a klasszikus értelemben vett ötajtós karosszériáról, modernnek tűnő kivitelezési megoldásokról, s persze Bertone nevét sem szabad kifelejteni a felsorolásból. Ugyanis a Gruppo Bertone-t kérték fel arra, hogy kanyarítson emészthető formatervet az autónak. Mindemellett a Škoda Favorit ugyanúgy létezett márkanévként a korai, 30-as és 40-es évek hajnalán, mint például az Octavia, vagy a Felicia – itt is igaz a tézis, miszerint a korabeli modell teljes luxust képviselt az akkori normatívák szerint.

1995-ben leállt a Škoda Favorit gyártása, már 1994-ben átvette a szegmens vezető szerepét a Felicia, egy jelentős ráncfelvarrással egészen 2001-ig volt gyártásban. 1999-ben érkezett a harmadik nagy dobása a cseh gyártónak, nevezetesen a Fabia, mely mára harmadik generációjához érkezett (2014-es gyártási kezdettel).

A jövő szele a jelenben

Természetesen számos karosszéria-kivitelben létezik az új Škoda Fabia – mi pedig most az Autóaddikt.hu hasábjain máris talán a legpraktikusabb kivitelt, a kombi formát teszteltük, méghozzá 1.2 literes TSI benzinmotorral, Clever felszereltséggel. Nézzük a részleteket.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_001

A korábbi, kissé gömbölydednek is definiálható formavilág mára a múlté a Škoda Fabia esetében, ami nem feltétlenül jelent hátrányt. A Škoda dizájn-filozófiája komolyabb változtatásokon esett át az elmúlt években, a markáns, élces vonalvezetés dominál, megtartva azt az egységes arculatot, amely az egész modellpaletta megjelenését meghatározza.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_002Sarkított élek, maszkulin hűtőmaszk, szolid krómozott csíkozással: az új, harmadik generációs Škoda Fabia küllemének fő meghatározója mindez, óvatosan bánva a front kiosztásával, szolidan elhelyezve a ködlámpafészkeket, a légbeömlő alsó ráspolyát. A motortértetőn futó hosszirányú törésvonal párosa diszkréten fogja közre a klasszikus emblémát, lezárva az amúgy sem tolakodó összképet – se több, se kevesebb.

Pontosan úgy, ahogyan egy igazi kombihoz méltó

Oldalirányból természetes, hogy a Škoda Fabia Combi kombi-fazonja a leginkább szembetűnő, de azért a tervezőmérnökök szigorúan ügyeltek arra, hogy a komplex összhatás ne vigye el az autó megítélését a klasszikus, lejárt lemez kategóriát pedzegető irányba; tehát a formaterv megpróbált valami újat, ám mégis konzervatívat idézni. Véleményünk szerint sikerült is, a tradíciók szerint nagyjából 60:40 arányú oldalajtó kontra üvegfelületek, vékony A oszlop, vastag C oszlop, utóbbihoz hozzárendelt sarokablakkal, egyenes, a küszöbökkel szinte teljes párhuzamban lévő övvonalakkal találkoznak, s alkotnak egységet.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_004

15 colos keréktárcsákat kapott a Škoda Fabia Combi tesztautó: a 4257 milliméteres hossz, valamint az 1488 milliméteres magasság tekintetében nem törpülnek el az arányok.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_003Ha kombi, legyen a far (is) meghatározó. Nos, a Škoda Fabia Combi esetében is az, bár talán itt fedezhető fel a legtöbb, korábbi modellportfóliótól átvett hasonlóság. Annak ellenére, hogy a lineáris, vágott részletek itt is megtalálhatóak; hasonlítsuk mondjuk a Rapid-hoz. Teljesen a szélekre húzták a helyzetjelzőket, utat hagyva az amúgy is szélesre rajzolt csomagtérajtónak, háromszög-alakzatot formázó törésvonalakkal, egyenesekkel. Mindezt eleganciával, fiatalos elánnal megspékelve.

505 literes befogadóképességgel bír a Škoda Fabia Combi raktere, ami a kategóriát tekintve remek érték. Számítsuk hozzá, hogy a hátsó ülések döntésével akár 1395 liter is kinyerhető, így ténylegesen jól alkalmazható az autó szállításra is, akár két fővel számolva a fedélzeten. A pakolhatóság optimális, a szélesre, illetve magasra tárható ötödik ajtó, valamint a sík rakfelület biztosítja a praktikus kezelhetőséget.

Nincs eltúlozva. Gyártva a hétköznapok igényeihez mérten

Abszolút mértékben céleszköz a Škoda Fabia Combi, jelen felszereltségével legalábbis: csak és kizárólag a hétköznapi használathoz szükséges részletek, részelemek és opciók várják az utastérbe ülőket. Ennek megfelelően a kormánykerék keresztküllőin nincsenek kezelőszervek, a műszerfal átlátható (persze ez a többi Škoda Fabia esetében is igaz), a központi infotainment a lényegre koncentrál.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_008

Kidolgozás tekintetében érezhetjük a minőséget, de azért a low budget szellemiség átjárja az enteriőrt – kopogós, kemény, de ugyanakkor kvalitást azért hordozó anyaghasználat, igényes illesztések mutatják magukat a felhasználó irányába. A cockpit, valamint a burkolatok fedése ellenállónak tűnt, tehát nem kell ódzkodnunk attól, hogy hegyesebb fa- vagy műanyag tárgyakkal karcokat ejtünk a felületeken, porosabb, szennyezettebb utak megtétele után a tisztítás gyerekjátéknak tűnhet.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_009

Ugyanez igaz a kárpitozásra is, mármint abban az értelemben, hogy az ülő- és hátfelületek strapabíróak, ellenállóak. Tehát a hátsó ülésre helyezett gyerekülés (ISOFIX pontok) nem sérti, karcolja fel a textíliát, hosszú távú, de legalább 8-10 éves használat tekintetében is megőrizheti eredetihez közelítő állagát. Ami ugyebár nem elhanyagolandó egy alacsonyabb árfekvésű családi kombi esetében sem.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_010

Hosszabb távon is kényelmes ülésekkel lett felvértezve az új Škoda Fabia, megfelelően hosszú és széles ülő- valamint hátlapokkal. Hosszú táv alatt egy összesen körülbelül 400 kilométeres távot kell érteni, oda-vissza, 70 százalékban autópályával, maradék városi-elővárosi közlekedéssel, úgy a fele távnál nyújtózással, rövid sétával megszakítva az utazást.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_011

Lábtér, fejtér akad bőven. Leginkább a hátsó traktusra vonatkozik mindez, a hármas üléssoron két átlagos termettel rendelkező felnőtt fér el kényelmesen, úgy, hogy az elöl utazók ülései akár háromnegyedig is hátra lehetnek tolva. Tehát ha tagbaszakadt a sofőr, és a mellette helyet foglaló utas, akkor sem kell túlzott kompromisszumokat kötni hátul.

Elegendő-e a 90 lóerő? Megfelelő-e az áttételezés?

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_013A 90 lóerős (4400-5400 percenkénti fordulatszám), 1.2 literes TSI benzinmotor megfelelő elánnal mozgatja a mindössze 1133 kilogramm össztömegű karosszériát, a 160 Newtonméteres csúcsnyomaték már 1400 RPM-nél rendekezésre áll. Dinamizmus tehát van, a turbótöltés egyenletes felépítésének köszönhetően ténylegesen alacsony fordulatszámon is rendelkezésre áll az erőtartalék. Ne számítsunk ugyanakkor kirobbanó gyorsulásra, főleg ne négy személlyel, viszont a jó hangolású, 5 sebességes manuális kéziváltó áttételezésének (is) köszönhetően remekül kiautózható fokozatokat kapunk városban és országúton egyaránt.

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_012Autópálya tempónál már nem annyira rózsás a helyzet, ugyanis a felosztásba belefért volna még egy plusz fokozat: 130 kilométer/óránál jóval 3000 felett forog a főtengely, ami nem meglepően erőteljesebb motor- és menetzajt, valamint viszonylag magas üzemanyagfogyasztást is eredményez.

Gyakorlatban tehát a fentiek annyit tesznek, hogy a Škoda Fabia Combi városi körülmények közt, negyedik fokozatig felváltva, váltakozó sebességgel (40-70 kilométer órás tempóval bejárható útszakaszok) 6.7 liter/100 kilométeres átlagot rögzítettünk a gyári kerek 6 literes értékkel szemben, míg országúton 80-90 kilométer/órás átlagsebességgel autózva 4.5 liter jött ki 100 kilométerre – ez fél liter plusz a megadottal szemben. Autópályán, 120-130 kilométer/órás sebességnél 6.8 liter/100 kilométeren stagnált a fedélzeti computer átlagolása, ez lejtősebb útszakaszokon pár tizedet esett (tempomat kiiktatásával).

skoda_fabia_combi_1_2_tsi_autoaddikt_006

A tesztben szereplő Škoda Fabia Combi Clever felszereltséggel 1.2 literes TSI benzinessel (90 LE), 5 gangos manuális váltóval szerelve 3 805 150 forintos ajánlott induló fogyasztói áron állítható garázsba. A belépő szint 3 391 450 forinttól érhető el, 1 literes, 75 lóerős benzinmotorral, ötfokozatú manuális váltóval, míg a legvaskosabb árcédulát, 6 180 050 forint tekintetében a Style csomagos, 1.4 literes dízellel szerelt, DSG automataváltós verzió kapta.

2015 Škoda Fabia Combi 1.2 TSI specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1197 cm³

Maximális teljesítmény: 90 LE @ 4400-5400 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 160 Nm @ 1400-3500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4257 mm

Szélesség: 1732 mm

Magasság: 1488 mm

Tengelytáv: 2470 mm

Első gumik mérete: 185/60 R15

Hátsó gumik mérete: 185/60 R15

Tömeg, üresen: 1133 kg

Megengedett össztömeg: 1588 kg

Csomagtartó mérete: 505 liter, 1395 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 185 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.0 s (gyári), 11.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.7 l/100 km

Országúti: 4.5 l/100 km

Vegyes: 5.9 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.0 l/100km

Országúti: 4.0 l/100km

Vegyes: 4.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 107 g/km

Bővebb információ a Škoda hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS