Megkapta legfrissebb ráncfelvarrásár a Škoda Kodiaq RS, mi pedig nem voltunk restek, és tesztre fogtuk egy hét erejéig. Nézzük a tapasztalatokat.
A Škoda-nál teljes megfrissülési hullám söpört végig az aktuális modellpalettán, így egyértelmű, hogy a SUV-szegmensük sem maradhatott ki ebből. Egyértelműen a Kodiaq, mint húzónév szerepel a csehországi márka szabadidőautó-felhozatalában, ezért nem is volt kérdéses, hogy egy kicsit átrajzolják az egyébként méltán népszerű modellt.
Alapvetően a hűtőmaszk új mintázata lehet szembetűnő első blikkre a Škoda Kodiaq RS-nél. Kettétagolt egység, hangsúlyosabb lamellák, markánsabb orr-jelleg – mindezeket vonultatja fel a dizájn, közrefogva a két, még morcosabbra húzott lámpabúra-kialakítást. A lámpák alatti megoldások szintén a sportos jelleget erősítik, a szoknya alján lévő kétoldali beömlők pedig valódiak, és ténylegesen a hatalmas féknyergek hűtését szolgálják.
Tükröződik a műfaj, de nagyon
Összkép tekintetében tehát a Škoda Kodiaq RS remekül el lett találva elölről nézve, és aki kételkedne a valódi sportosságban, annak máris ott a hűtpmaszkra rittyentett RS-táblácska. Erőt sugároz, és ad is – erről majd lejjebb, egy későbbi bekezdésben értekezzünk.
Oldalnézetből a Škoda Kodiaq RS olyan, mint egy kissé megnövelt méretű Octavia, vagy Superb kombi. A küllemért felelős tervezőcsapat jól eltalálta az arányokat, és annak ellenére, hogy a SUV-ok általában ormótlannak, böszmének (is) tűnhetnek vizsgálódás során. Tehát a Škoda Kodiaq RS valamiféle szürreális kecsességet hordoz, modern, stílusos formavilággal elegyítve. S ez nagyon jól látszik oldalnézetből.
Nincsenek eltúlozva az arányok, vonalak a hátsó traktuson sem, a Kodiaq is ugyanazt a rajzolat-sémát kapta például a búrák kialakításánal, mint kisebb testvérei; a Škoda-felirat is középre került, egyenesen a hátsó szélvédő üvegfelülete alá. Két hangsúlyos krómhatású kipufogóvég is érkezik az optikához, hogy minden egyben legyen ahhoz, hogy ez egy RS, hamisítatlanul.
Jó benne utazni
Ágondolt, jól kivitelezett enteriőrrel rendelkezik a Škoda Kodiaq RS. Az anyaghasználat jó minőségű összetevőkből épül fel, mind a bőrözés, mind pedig a műanyagok tekintetében. Nincs kopogás, zörgés, nyekergés – ezek mindegyike sajnos nem egy esetben megszokott lehet új autóknál is.
Tágas a beltér: a Škoda Kodiaq RS rendelhető 7 üléssel is, bár tesztautónk 5 személyes kivitel volt. Épp emiatt talán a belső terek még tágasabbnak, kiterjedtebbeknek tűntek, optimális lábterekkel, térdterekkel, váll- és fejterekkel. Az első ülések a sportosság jegyében lettek kialakítva, kagylók, de átmenetet képeztek a szélsőségesen kemény és a vállalható puhaság közt. Utazásra teljesen alkalmas így, még hosszabb távokon is.
Kiváltképp, ha sportosan szeretnénk utazni, megvan minden. Sajnos a Škoda Kodiaq RS konfigurálási lehetőségei közül meszűnt a dízelmotoros hajtás lehetősége, amit nagyon sajnálunk – főként azért, mert a közel 2 tonnás kocsiszekrény mozgatásához az igazán jó karakterisztikát a gázolajos variáns volt képes igazán megadni. Ha SUV, és nagyautó, meg különben is – akkor dízel, nemdebár?
Megvan az RS-feeling?
Mivel a trendek a benzines, hibrid, villany felé tendálnak, ezért lassan örülhetünk annak is, ha egy 2 literes sornégyes benzines kerül egy európai SUV-ba. A Škoda Kodiaq RS esetében így van, ugyanis egy 1984 köbcenti hengerűrtartalmú TFSI benzines aggregát került keresztben beépítésre, 248 lóerővel 5250-6500 RPM-nél, 370 Newtonméter maximum nyomatékkal 1600-4300 RPM-nél. Mondhatni, visszafogott a teljesítmény ebben a kategóriában, viszont a Škoda Kodiaq RS agilitása ennek ellenére meglepően jó. Méréseink szerint a nulla-százas sprintet 7 másodperc alatt futotta meg, sportmódban, közvetlenebb gáz- és kormányreakciókkal, nem generált kipufogóhanggal.
Remek hangolású futóművet sikerült a Škoda Kodiaq RS alá tenni, amely nagyon szerette, ha masszívabb tempóban értelmezzük a kanyarvételezést, hirtelen kormánymozdulatokat. Ráadásként a kisebb-nagyobb úthibák kisimítása sem volt nagy falat az autónak, sokkal erőteljesebb pattogásra voltunk felkészülvesportosra hangolt arculat mellett.
Fogyasztás tekintetében az átlag 9.8 literre jött ki, főként városi környezetben. A 7 sebességes DSG-nek köszönhetően mindig a lehető legoptimálisabbnak megítélt fordulatszámon sikerült autóznunk, ami persze jelentősen pozitív irányba befolyásolta a fogyasztást, és a menetdinamikára is jótékony hatással volt.
Mennyiért vehetjük meg?
A cikkben szereplő Škoda Kodiaq RS vételára jelenleg 23 millió forint környékén mozog.
2022 Škoda Kodiaq RS specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres benzinmotor turbóval
Lökettérfogat: 1984 cm³
Maximális teljesítmény: 248 LE @ 5250-6500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 370 Nm @ 1600-4300 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, hétfokozatú DSG váltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4699 mm
Szélesség: 1852 mm
Magasság: 1687 mm
Tengelytáv: 2564 mm
Tömeg, üresen: 1797 kg
Megengedett össztömeg: 2373 kg
Csomagtartó mérete: 835 liter, 2065 literre bővíthető a hátsó üléstámlák előrehajtásával
Üzemanyagtartály mérete: 68 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 234 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.5 s (gyári), 6.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 10.1 l/100 km
Országúti: 6.2 l/100 km
Vegyes: 9.8 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: N/A l/100km
Országúti: N/A l/100km
Vegyes: 8.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 196 g/km
Bővebb információ a Skoda magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal