Jót tett a masszív facelift a Škoda Superb-nek, ez vitathatatlan: a korábban egyébként már jól bevált forma- és stílusvilág mára még több dinamizmust és lendületet sugall. Nem titkoltan sportosabb az összkép, pláne, ha a SportLine felszereltséget választjuk konfigurálásnál. Teszteltük a legsportosabb optikával felvértezett gázolajos modellt.
Hol van már az az idő, amikor a Škoda egyet jelentett a 120-assal, vagy még korábbra visszanyúlva a 100-assal, az 1000MB-vel, vagy akár a korai Octavia-val vagy Felicia-val? Nos, azóta sok víz lefolyt a Dunán, Mláda Boleslav ontja a jobbnál jobb és persze egyre kifinomultabb koncepciókat. Ezek többsége javarészt meg is valósul, testet is ölt – az egyik ilyen irány a Superb, a márka zászlóshajója.
Nincs sok hibalehetőség, ha az új Škoda Superb-t vizsgáljuk. Formavilág tekintetében továbbra is a szolidan visszafogott, konzervatív részletek köszönnek vissza, számos olyan hamisítatlan cseh stílusjeggyel, amely maga a Škoda, vagy inkább maga a Škoda Superb. A facelift révén a frontrész arculata változott meg alapvetően, megújult a lámpatestek karakterisztikája, az egész hangulat kissé élcesebb, maszkulinabb lett. A hűtőmaszk külleme is masszívabb megjelenéssel ruházza fel az új Škoda Superb-t, a vonalvezetés sarkosabb, még szimplább.
Igazán konzervatív, ugyanakkor jól ismert formavilág
Oldalnézetből nem sok minden változott első blikkre, a kiegyenesített ívek ismét visszaköszönnek, ez leginkább a C oszlop zárása előtt tűnik szembe az övvonal tekintetében.
Természetesen az Škoda Superb is rengeteg fénytörés-vonallal rendelkezik, ezek leginkább az oldalvezetés felületein látszanak a leginkább, de bőségesen kapott a kaszni belőlük elöl és hátul is; a tetőív viszont relatíve még akár gömbölydedebbnek is jellemezhető a többi felületre jellemző kockásított fazon ellenére.
Ha SportLine, akkor egyértelműen 235/40 R19-es gumik, a hozzájuk tartozó felnik mintázata-dizájnja emeli a sportosság maximumát. Ültetett jelleget is kapunk, nyilván ez is egyértelműen oldalnézetből látszik leginkább, csakúgy, mint a küszöbök szpoilerezése az oldalajtók végződéseinél, vagy a küllemet kiemelő krómcsík-berakások, és egyéb olyan részletek, amelyek kiemelik a Superb egyediségét és sajátosságát.
Az új Škoda Superb hátulnézetből is markáns, itt némi Audi-hátszél érezhető azért a kivitelezés tekintetében: a helyzetjelzők rajzolata húzott szempárra emlékeztet, remekbeszabottan körül ölelve a rendszámtáblahely kiképzését, megnyújtva az egész hátsó traktust vizuális értelemben. A dupla kipufogóvégeknek tűnő ezüstdíszítés szintén illusztris, jól feldobja a látványt, ami ugye nem utolsó szempont, ha mondjuk hátulról közelítünk az új Škoda Superb SportLine-hoz.
Business casual
Megszokott módon a Škoda Superb beltere leginkább lényegretörőnek, konzervatívnak jellemezhető leginkább. Igaz, a sportos felszereltségnek megfelelően itt-ott belefutunk ennek megfelelően olyan részletekbe, amelyek megpróbálják kizökkenteni a stílusvilágot a megszokott kerékvágásból: a csapott alsó ívű kormánykerék, a krómmal díszített műszerfal-kialakítás, a fa hatású betétek az ajtók kárpitozásán, valamint a sportosabbra vett ülés-kialakítások is mind ezt támasztják alá.
Sportos ülések ide, vagy oda: a Škoda Superb kifejezetten kényelmes, komfortos. Az ülő- és hátlapok tömöttsége megfelelő, közepesen kemény, jól tartanak kereszt és hosszirányban is; hosszabb távolságok megtétele sem jelent gondot – akár öt felnőtt utasnak.
Alapvetően az utaskabin hátsó része érdemel extra dícséretet, ugyanis gigászi lábtér, fejtér, válltér áll rendelkezésre. Elsőre az Audi ötlik itt is be, magasabb kategóriák, ez már-már A8 szint, talán még az L betűt is oda lehetne biggyeszteni némi túlzással. A tengelytáv majd’ 3 méter – 2841 milliméter pontosan.
Azzal együtt, hogy az új Škoda Superb hossza nem éri el az 5 métert (4861 milliméter), a tervezésnél arra is kínosan ügyeltek, hogy a csomagtartó óriási lehessen/maradhasson.
Jelen esetben is 625 literes kapacitásról beszélünk, s ha úgy akarjuk, akár 1760 literesre is bővíthetünk az osztott, dönthető ülések hajtogatásával.
Ereje teljében a hajtáslánc
2 literes, soros hengerelrendezésű CR turbótöltött dízelmotort kapott a nálunk járt SportLine felszereltségű Škoda Superb tesztautó. A maximális teljesítmény 190 lóerő 3500-4000 közti RPM tartományban, az elérhető legnagyobb forgatónyomaték pedig kereken 400 Newtonméter, mely 1750-től már rendelkezésre is áll, s egészen 3250-ig ki is tart. A turbónyomás egyenletesen épül fel, a duplakuplungos DSG észrevétlenül teszi a dolgát, precízen pakolgatja a fokozatokat a mindenkori közlekedési környezet szerint.
Állandó összkerékhajtás is került a Škoda Superb tesztautóba, ennek gyakorlati hasznát a rendelkezésre álló 1 hét alatt nem igazán tudtuk átérezni, mivel száraz, napos időjárásunk volt, s maximum könnyed terepre (földút, salakos út) vittük a kocsit. Tény viszont, hogy hiperstabil kanyarokban, nem érezhető sem alulkormányozottság, sem felülkormányozottság, még akkor sem, ha kicsit porosabb-homokosabb a kanyarvételezett útfelület.
2017 Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 DSG specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1968 cm³
Maximális teljesítmény: 190 LE @ 3500-4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-3250 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, hatfokozatú DSG automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4861 mm
Szélesség: 1864 mm
Magasság: 1468 mm
Tengelytáv: 2841 mm
Első gumik mérete: 235/40 R19
Hátsó gumik mérete: 235/40 R19
Tömeg, üresen: 1540 kg
Megengedett össztömeg: 2245 kilogram
Csomagtartó mérete: 625 liter, 1760 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 66 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 230 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.6 s (gyári), 7.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.9 l/100 km
Országúti: 4.2 l/100 km
Vegyes: 5.2 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.9 l/100km
Országúti: 4.3 l/100km
Vegyes: 4.9 l/100km
CO2 kibocsátás: 131 g/km
Bővebb információ a Škoda magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS