Akadnak hobbiterepjárók, és vannak ízig-vérig terepes karakterrel, 4×4 hajtással felvértezett munkagépek – nos, a több, 45 éves múltra visszatekintő Suzuki Jimny valahol a két kategória között foglalja el mára már állandósult pozícióját.
Tény, hogy az 1968 óta mindösszesen három generációt megért, Samurai (alapvetően a tengerentúli területeken), Caribbean, Santana, Sierra, Potohar, míg Indiában Maruti Gypsy, illetve Ausztráliában Holden Dorver párhuzamos márka- és típusneveken futó modell magas számú eladásokat produkált, nemzetközi szinteken. Mígnem 1997-ben a Tokyo Motor Show-n bemutatkozott a jelenleg is gyártásban lévő hármas széria, máris elkönyvelték a popularitás mikéntjét, s lássuk be, nem sokat tévedtek: kicsit különc, egyedi, és kellemesek a terepes képességek. Legalábbis ezt állította a szakvélemény, s úgy döntöttünk, utánajárunk a valóságnak. Vajon tényleg belevaló terepes a Suzuki Jimny?
Töretlen népszerűség a terepesek körében
Sokunknak ismerős lehet a formavilág, hiszen jelenleg is viszonylag sűrűn találkozunk szembe a modellel a közutakon, természetesen Jimny, de Samurai kivitelekben is. Jellegzetes kialakítást hordoz a kocsiszekrény, a magas építés, a kissé kocka-jellegű fazon mind-mind a korábban is már jól bevált terepes fazon trendjét követik.
Persze ugyan teljes körű átalakítást biztosító ráncfelvarrást nem könyvelhet el a modell, de az biztos, hogy a front rész kissé legömbölyített élei, a hangsúlyos fényszorótestek és a némi sportos beütést sugalló légbeömlő rácsozatok feldobják a megjelenést, míg a kicsiny hűtőmaszk csík öt részre tagolt, középen Suzuki-logót felvonultató egysége inkább az amerikai klasszikus Jeep-vonalat idézi, úgy a hatvanas-hetvenes évek tájékáról
Ráadásul a motorháztető folytatásaként van jelen a hűtő rácsozása, ami szintén egyedibbé teszi a megjelenés ezen részletét, a lökhárító felső kiképzésénél pedig az autó méretéhez képest tekintélyes beömlőt találunk.
Külsőleg-belsőleg minden megvan az pozitív összképhez. De vajon hogyan teljesít terepen?
Oldalról szemlélődve ismét visszatérünk kiindulópontukhoz, mely szerint a Jimny valódi terepjáró: a tradicionális vonalvezetés jelenléte mellett a sárvédőívek mérete, illetve a jól kivehető hasmagasság is azonnal szembeötlő; csakúgy, mint a hátsó pótkerék sziluettje (sajnos mára kezd kimenni a divatból a farrészre applikált lecsupaszított, vagy akár burkolattal ellátott kiegészítő).
A 2250 milliméteres tengelytáv remekbeszabottan egészül ki a 190 milliméteres alvázmagassággal, így a terepjárási képességek kitűnőek – próbáltuk a Jimny-t szélsőséges terepes, illetve kevésbé elvetemült terepviszonyok közt, valóban nem igazán jelentett gyakorlati gondot az autó számára a gyárilag megadott 34 fokos első, illetve 46 fokos hátsó terepszög.
A hátsó kiképzés hordozza egytől egyig a klasszikusnak számító Suzuki terepjárós vonulatot, az irányjelzők kialakítása a lökhárítóba integrálva található, míg a helyzetjelző illetve a tolatófény a két szélen helyezkedik el. Természetesen a csupasz pótkerék, közepén egy műanyag tartólemezzel adja a far arculatának szinte 100 százalékát, a csomagtérajtó oldalra nyílik, szintén hagyományörző jelleggel.
Könnyed vezethetőség, viszont luxus nuku
A kormány kézre esik, a kormányzás lágy, néha túl puha, amely terepen ugyan kellemes, viszont aszfalton már megvannak a hátulütői – gondoljunk csak a hirtelen kormánymozdulatok kimenetelére magas építésű karosszéria esetén. Az ötsebességes manuális váltó karja pont annyira hosszú, amennyire az átlagos testméretekkel rendelkező vezető mindenkori üléspozíciója megkívánja, tehát szinte bármelyik állásból könnyedén elérhető, kezelhető, kapcsolható.
Az ülések egyébként kényelmesek, legalábbis az első fotelek ülő- és hátlapjai jól tartják a hátat, kellemes utazást biztosítanak, míg a hátsó, leginkább kettő átlagos, vagy inkább kistermetű felnőttre méretezett ülősor inkább rövidebb távolságok tekintetében nevezhetőek komfortosnak. A csomagtér mindössze 113 literes, nőhet a kapacitás, ha lehajtjuk a hátsó, osztható üléseket, ekkor akár 816 litert is elérhetünk.
Egyértelmű: nem országútra és autópályára tervezték a Suzuki Jimny-t, de bárhol helyt áll
A forgatónyomaték átlagos, de nyilván nem is játszik kiemelkedő szerepet a Jimny révén; 110 Newtonméter 4100-as fordulatszámon. A kis terepjáró országúton kulturáltan viselkedett, 90 kilométer/órás átlagtempónál már 3000 felett forgott ugyan a főtengely ötödik fokozatban, de a motor- illetve menetzaj elfogadható értékeken belül maradt.
Megváltozott viszont a helyzet, ahogy autópályán kezdtük kiaknázni a lehetőségeket: 130 kilométer/órás sebességnél már 4400-ig kúszott a fordulatszámmérő mutatója, ami relatíve magas érték, jött is a kissé hangoskodó motorzaj. Természetesen ekkor már a fogyasztás is megugrott jelentősen, autópálya körülmények közt 8.1 liter pillanatnyi fogyasztást regisztráltunk (enyhe emelkedőn), viszont sík úton sem apadt 7.8 liter alá az üzemanyagfelhasználás. Valamivel barátságosabb volt a helyzet országúton: itt 90 kilométer/óránál 6.4 litert mértünk, ami tulajdonképpen még mindig magasnak tűnhet, de már kezdi közelíteni az elfogadható értéket. Egyértelműen a fenti méréseket kétkerékhajtás profil mellett végeztük.
Életérzés erdőn-mezőn
Suzuki Jimny 1.3 VVT 4WD Style specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 1328 cm3
Maximális teljesítmény: 85 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 110 Nm @ 4100 ford./perc
Erőátvitel: kapcsolható összkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3545 mm
Szélesség: 1600 mm
Magasság: 1670 mm
Tengelytáv: 2250 mm
Gumik mérete elöl: 205/70 R15
Gumik mérete hátul: 205/70 R15
Tömeg, üresen: 1090 kg
Tömeg, teljes terheléssel: 1420 kg
Csomagtartó mérete: 113 liter, 816 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 40 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 140 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 14.1 s (gyári), 13.8 (mért)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.9 l/100 km
Országúti: 6.4 l/100 km
Vegyes: 7.0 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 8.9 l/100km
Országúti: 6.0 l/100km
Vegyes: 7.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 162 g/100km
Bővebb információ a Suzuki hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, Konzolvilág, EPSON, MyActionCam, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte