Nagyjából 3 nagy generációra emlékszünk vissza a Suzuki Swift esetében, egészen a 90-es évek közepétől napjainkig. Akkor kezdődött, amikor Esztergomban elindult a klasszikus Swift gyártása (nem ez volt a legelső széria, mi a másodikkal kezdtük), majd akkori – és talán még mai szemmel is – hihetetlen változáson ment keresztül a japán kisautó. Ez a második nagy generáció, de az igazi váltást a legfrissebb, nemrégiben debütált Suzuki Swift-sorozat hozta el. Teszteltük a Swift 1 literes ISG hajtásláncos verzióját.
Tehát ez a Suzuki Swift már nem az, ami rég volt: masszív, erőteljes, dinamikus, tetszetős. Folytassuk még? Lehetne, hiszen amennyire át tud lényegülni egy autó, úgy át is lényegült a Suzuki Swift, minden egyes porcikáját tekintve.
Nagyobb sokkal nem lett (legalábbis kívülről), mint közvetlen elődje, de a formavilág megmaradt: elöl hangsúlyosabb hűtőmaszk és lámpatestek csalogatnak, nagy beömlőkkel, mosolygósra húzott hűtőmaszkkal, relatíve nagy szélvédőfelülettel. Az oldalvezetés szintén hozza a swiftes jelleget, ugyanis a tetővonal egyenes marad, míg az övvonalak szépen, egyenletesen húznak felfelé, s csak a C oszlop zárásánál fogynak el; ügyes rajzolattal, és mára a Swiftre jellemző tipikus hátsó rejtett kilincsekkel. A C oszlopnál a kaszni színére fújt felület türemkedik majd’ a tetőívig, majd átellenesen zárja az formát, és lágyan vezeti fel a fart, valamint a hátsó, ötödik ajtó kialakításának sziluettjét.
Ez már nem az a Swift – közhelyszámba megy, de nagyon is igaz
Markánsabb, a mai modern formaterveknek megfelelő hátsó helyzetjelző-lámpaburákat kapott az új, 2017-es Suzuki Swift, szinteltérésekkel emelkedik ki mindkét oldalon a kaszni síkjához képest.
A hátsó lökhárítóelem alsó élére helyezett aprócska ködlámpaidom mára védjegye a Suzuki Swift-szellemiségnek, itt is megtalálható, de bátran kijelenthetjük, hogy az amúgy is sportos és dinamikus arculatot remekbeszabottan táplálja.
Tulajdonképp a kilátás minden irányba remek, jobb nem is lehetne, nagyjából egy combosabb fejmozdulattal 360 fokban belátjuk az egész környezetünket, beleértve az autó belső tereit is.
Kompakt, de mégsem kényelmetlen
Apró részletek ezek, de fontosak. Ami már nem annyira elhanyagolandó, az az ülések kényelmi faktora: itt sem tudtunk igazán belekötni semmibe. Ne felejtsük el, hogy jelen tesztünk egyértelműen a Suzuki Swift szegmensében található többi konkurenst veszi alapul az összehasonlítások esetében – s pont ez az, ami miatt kiemelkedik az új Swift a szürkeségből: túl tud mutatni kategóriáján komfort téren.
Ami nagy dolog, főként, hogy az apró külső méretezés ugyanúgy sikeresen megmaradt, mint annak előtte.
Milyen típusú ez a hajtáslánc? Hibrid? Vagy ISG? Vagy SHVS?
Vannak olyan szituációk, amikor a hajtáslánc több üzemanyagot igényel, ezáltal nő a fogyasztás. A Suzuki által fejlesztett SHVS rendszer (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) hathatósan segít az ilyen helyzetekben, indulásnál rásegít a hajtásra a benzinmotor mellett párhuzamosan. Ráadásul a hagyományostól eltérően jelen esetben szíjáttételezéssel lett megoldva az indítás, így direktebb reakciót érhetünk el a start-stop automatika esetében.
Az SHVS alapjait a tesztelt Suzuki Swift 1.0 GLX ISG-nél is a generátorként domborító elektromotor mellett a 12 Voltos lítium-ion akkumulátornál kell keresni. Az akkumulátor a folyamatos táplálásnak köszönhetően képes ellátni a gyújtás, és egyéb elektromos fogyasztók áramigényét, de a legtöbb kijelző, illetve maga a műszerfal, beleértve az infotainmentet és az audiorendszert – mind innen nyeri az energiát.
Visszafogott tömeghez visszafogott fogyasztás (is) társul
No és ami kifejezetten érdekes lehet minden olvasónk számára, az a fogyasztás. Főként, ha egy aszkéta Swift van a középpontban: vegyes felhasználással 4.1 literre jött ki az átlag 100 kilométerre – országúton hozható a 4 liter alatti érték (3.9 liter/100 kilométer), városban sem megy 5 fölé (4.8 liter/100 kilométer). Pontosan úgy, ahogyan azt szeretnénk, vagy ahogyan elvárnánk.
2017 Suzuki Swift 1.0 Boosterjet GLX ISG specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres benzinmotor turbóval, lágy hibrid (ISG) kiegészítéssel
Lökettérfogat: 998 cm³
Maximális teljesítmény: 112 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 170 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3840 mm
Szélesség: 1735 mm
Magasság: 1495 mm
Tengelytáv: 1525 mm
Első gumik mérete: 185/55 R16
Hátsó gumik mérete: 185/55 R16
Tömeg, üresen: 925 kg
Megengedett össztömeg: 1380 kg
Csomagtartó mérete: 265 liter, 947 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 37 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 195 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.5 s (gyári), 8.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 10.1 l/100 km
Országúti: 5.9 l/100 km
Vegyes: 8.8 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.8 l/100km
Országúti: 4.0 l/100km
Vegyes: 4.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 98 g/km
Bővebb információ a Suzuki magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS