Ha Suzuki SX4, akkor egy kissé növelt belterű, magasabb üléspozíciójú, akár összekerekesben is kapható, közepes paraméterekkel rendelkező családi autóra asszociálunk. Viszont ha SX4 S-Cross, akkor máris elfelejthetjük a kiinduló modell – vagy inkább csak névadó – mikéntjét és kategóriáját, ugyanis egy ténylegesen a kívánalmaknak megfelelő crossovert kapunk.
A Suzuki SX4 S-Cross még 2012 decemberében mutatkozott be Párizsban, s már akkor azt rebesgették, hogy tulajdonképp a SX4 utódjaként érkezik a palettára a teljes egészében újragondolt koncepció. Aztán később, a találgatások ellenére már jól körvonalazódott, hogy a Suzuki SX4 S-Cross önállóan megállja a helyét úgy, hogy közben az előd sem kell, hogy háttérbe szoruljon, egyszerűen más szegmensek lefedése lett a fő kitűzött cél. S nagy valószínűséggel sikerült is mindezt megvalósítania a Suzuki-nak, hiszen a gyártás (Esztergom) megkezdése óta nemzetközileg is optimális fogadtatást kap, és kapott az autó.
Számtalan variációja létezik a Suzuki SX4 S-Cross modellnek, ez alapvetően a hajtáslánc különböző megközelítéseiből fakad. Az Autóaddikt.hu autóteszt rovatában folyamatosan mutatjuk majd be a crossover válfajait, most vizsgálódjunk az 1.6 literes szívó benzinmotorral és 5 sebességes CVT automataváltóval szerelt delikvens kapcsán!
Ismerős, de vajon honnan? Sok példány fut az utakon, nyilván azért
Tulajdonképpen már mindenki számára jól ismert a Suzuki SX4 S-Cross formavilága, hiszen úton-útfélen szembeköszön egy-egy példány az utakon, mégsem mondható el egyelőre, hogy a korábbi Swift-ekhez hasonló népautóvá vált volna a kettő- illetve összkerékhajtással is megvásárolható autó.
Semmiféle hasonlóság nincsen tehát a front részleteinek kialakítását szemügyre véve a hagyományos értelemben vett SX4 modellel, az enyhén csapott palackorr-jelleg a domináns, lefelé ívelő fényszóró rajzolattal, kissé alulra helyezett hűtőmaszk-beömlő kialakítással, nyomokban prémium jelleget felvonultató ezüstös berakásokkal, matt, az offroad jelleget megszellőztető részelemekkel megspékelve. Jellegzetesen Suzukis a jelleg tehát, ezt támasztja alá a hangsúlyos Suzuki logó is a maszkon, mely talán jóval nagyobbra sikerült arányaiban véve az elődökétől, vagy a párhuzamosan futó modellekétől.
Mivel kifejezetten nagy a crossover modellkínálat, ezért talán nem is meglepő, hogy az oldalnézet ébreszthet leginkább déja vu érzetet a szemlélődőben, hiszen a számítógépek szoftverei által leginkább kedvezőnek tartott cw értékeket szem előtt tartva kerülnek ki a végső skiccek a tervezőasztalra. Egy crossover esetében, főként, ha az alsó-közép, illetve a középkategória határmezsgyéjén brillíroz, ilyen lesz a végeredmény, mint a Suzuki SX4 S-Cross esetében; tudnánk még párhuzamot vonni egyéb japán márkákkal, de véleményünk szerint nem kell túl nagy fantázia és képzelőerő ahhoz, hogy mindezt ki-ki maga tegye meg.
Követi a klasszikust, a jót, azt, amit mindenki elvár, ha ilyen autót szeretne vásárolni
Felfelé húzódó övvonalak, lekeskenyített hátsó ablaküveg-felületek, leheletvékony C oszlop a jó vezethetőség mellett, valamint emelt hasmagasság, robosztusnak ható jelleg a bizonyítéka annak, hogy a Suzuki SX4 S-Cross a már jól bevált recept szerint lett megálmodva. Ennek folyományaként a modell tulajdonképpen nem is mutat túl sok újat és formabontót a dizájnt tekintve – globálisan értve, a Suzuki palettáján mindezidáig, azaz a gyártás és forgalmazás megkezdéséig hasonló, két kategória közti áthidaló megoldás (erre is utal ugyebár a crossover kifejezés) nem volt.
17 col átmérőjű keréktárcsákon gurul a Suzuki SX4 S-Cross, a kaszi 4300 milliméteres hosszához, valamint 1575 milliméteres magasságához remekül passzolnak a méretarányok, a 2600 milliméteres tengelytáv talán ezáltal még jobban kihangsúlyozott, még szélesebbnek tűnik.
Amikor nemrégiben Esztergomban jártunk, az új Suzuki Vitara gyártásának ünnepélyes megkezdésén, már akkor konstatáltuk: van rokoni szál a Suzuki SX4 S-Cross és a Vitara közt, legalábbis, ami a fart, és annak összetevőit illeti. Konkrétan a helyzetjelzőkre gondolunk: jó, jó, nem észveszejtő a párhuzam, viszont az tény, hogy hasonló rajzolatot, ívelést vonultat fel ez a részlet – de vissza a gyökerekhez, Vitara tesztek majd később születnek. A hátsó lámpaburák tehát szorosan az ötödik ajtó üvegfelülete alatt foglalnak helyet, követve a vonalvezetést, valamint a front csapott mivolta itt pont az ellenkezőjére fordul a megvalósítás tekintetében. A lökhárítóelem itt is matt, tömör műanyaggal erősít, csakúgy, mint az autó körkörös kialakítása a küszöböknél például, nem nélkülözve a fémes hatású egységek használatát sem.
Szokás szerint visszafogott
A beltér is jellegzetesen hordozza a japán letisztultságot, azon belül a Suzuki-ra jellemző komplex környezetet kapjuk. A kormánykerék már ismert lehet más Suzuki modellekből, tehát a háromküllős, jól és átláthatóan elrendezett kezelőszervekkel számolhatunk a bal és jobb hüvelykujjunknál vezetés közben. Jó tapintással, érezhetően kellemes minőségű anyagokból felépítve domborít tehát az enteriőr, korrekt elrendezésű központi műszeregységgel, nem túlbonyolított középkonzollal és felhasználóbarát kezelőszerv-elrendezéssel kiegészítve.
Ellenállónak és strapabírónak ígérkező kárpitozást kaptak a GL felszereltségű tesztautóban az ülések, melyek elöl kényelmesek, remekbeszabottan állíthatók és hangolhatók a leginkább testreszabott vezetési élményhez. Mivel a Suzuki SX4 S-Cross felépítése magasabb, ebből adódóan az ülések pozicionálása is kicsivel átlag feletti, úgyhogy a kilátás tökély, a vékonyra húzott A és C oszlopok miatt a körben kilátás is nagyszerű.
Tágas hátsó helykínálattal bír a Suzuki SX4 S-Cross, ami gyakorlatban annyit jelent, hogy három közepes testalkatú felnőtt akár hosszabb távon is kényelmesen utazhat. Relatív persze a hosszabb táv, tesztjeink során huzamosabban 50-60 kilométert mentünk egy-egy ki-és beszállással, úgyhogy keményebb, 5-600 kilométeres túrák utáni konzekvenciát nem tudunk levonni egyelőre. Később viszont egész biztos, ugyanis a Suzuki SX4 S-Cross-t is tervezzük alávetni szokásos, hamarosan újra induló, 2 havonta jelentkező külföldi nagyteszt-sorozatunknak.
430 liter alaphangon sem kevés – ekkora raktérkapacitása van a Suzuki SX4 S-Cross-nak. Mindez a 40:60 arányban dönthető hátsó üléssornak köszönhetően 1269 literre bővíthető, tehát két utassal majd’ másfél köbméter hasznos pakolóhellyel számolhatunk.
Öt sebességfokozat CVT megközelítésben
Sajnos a Suzuki-nál a hatsebességes váltók hiánya az, ami alapvetően visszafoghatja az autók értékelését, megítélését. Ugyanakkor szó nincs arról, hogy az ötgangos manuális, vagy akár automata (utóbbi – esetünkben is) visszafogná a teljesítményt, vagy negatív hatással lenne arra, viszont mindenképp egy faceliftnél a portfólió összes résztvevőjére ráférne egy ilyen irányú upgrade.
Tesztelt Suzuki SX4 S-Cross modellünkben is ilyen, azaz 5 sebességes váltómű dolgozott, méghozzá a CVT fajtából. Egy kis gyorstalpaló: a hiedelmekkel ellentétben a CVT nem fokozatmentes gyakorlatban, mivel a fel- illetve visszaváltások folyamatosan, bár szinte észrevétlenül történnek, ugyanakkor a fokozatok száma tulajdonképp végtelen, ugyanis mindig a motor pillanatnyi fordulatszámához igazodva, folyamatosan változó áttételezést biztosít a haladáshoz, valamint a fordulatszám-tartományok optimális kihasználásához.
Talán fentiek tekintetében nem is annyira furcsa, hogy a Suzuki SX4 S-Cross 120 lóerős (6000-es percenkénti fordulatszám) szívó benzineséhez társított CVT automata visszafogottabb teljesítményt közvetít, legalábbis, ami az érzékeinkre hat. Gyorsítás közben az az érzésünk támadhat, hogy csúszik a kuplung, elszáll az energia nagy része, melyet a hajtás közvetít – pedig ez valójában nem így van, mindössze a nyomatékgörbe máshogy épül fel, mint egy hagyományos manuális kézi- vagy automataváltó esetében. Ha nagyon morbidok akarunk lenni, a robogók automataváltójához hasonlíthatjuk leginkább a rendszer felépítését, joggal ugyanakkor, hiszen ott is hasonló struktúrával találkozhatunk.
Visszafogottnak tűnik – kárpótol a kényelmes hajtáslánc
Viszonylag alacsony, 156 Newtonméteres forgatónyomatékcsúcs érkezik gyorsításnál, 4400 percenkénti fordulatszámnál, pontosan az elváltások határvonalánál. Természetesen bele tudunk avatkozni a folyamatba manuálisan is, ám a leszabályozás csak egy bizonyos tartományban engedélyezi, hogy kapcsoljunk (ez a felfelé váltásokra értendő).
Hatékony még mindig az 1.6-os blokk, az automataváltós hajtáslánc ellenére sem tűnt iszákosnak a Suzuki SX4 S-Cross. Városi araszolgatással, némi gyorsabb forgalmú úton történő haladással, valamint elővárosi szakaszokon való közlekedéssel az átlagfogyasztás mindössze 5.1 liter/100 kilométer lett, ebből a konkrét városi üzemanyag-felhasználás 6.3, míg az országúti 4.4 liter lett 100 kilométerre átlagolva. Mindezt elsőkerék-hajtással (számításaink szerint összkerekesen 1-1.2 literrel lehet magasabb az érték, hasonló opciókkal).
2015 Suzuki SX4 S-Cross 1.6 GLX specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 1586 cm³
Maximális teljesítmény: 120 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 156 Nm @ 4400 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú CVT váltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4300 mm
Szélesség: 1765 mm
Magasság: 1575 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Első gumik mérete: 205/60 R16
Hátsó gumik mérete: 205/60 R16
Tömeg, üresen: 1100 kg
Megengedett össztömeg: 1730 kg
Csomagtartó mérete: 430 liter, 1269 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:10.0 s (gyári), 10.3 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.3 l/100 km
Országúti: 4.4 l/100 km
Vegyes: 5.3 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.8 l/100km
Országúti: 4.9 l/100km
Vegyes: 5.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 124 g/km
Bővebb információ a Suzuki magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS