Még március elején adtunk hírt arról, hogy Esztergomban, a Suzuki magyarországi gyáregységében Orbán Viktor jelképesen átadta az első hazai gyártású Suzuki Vitara személyautót, ünnepélyes ceremónia keretein belül.
Már akkor furdalta oldalunkat a kíváncsiság: vajon hozza-e majd az elvárásokat, teljesíti-e a viszonylag magasra húzott lécet a japán márka újragondolt presztízsautója? Mert bizony minden kétséget kizáróan az, elegendő csak a korai Vitara, vagy épp Grand Vitara modellekre gondolnunk.
Rögvest az elején tisztázzuk: a friss, 2015-ös modellévű Suzuki Vitara nem egyenlő a korábbi, mára kifutott Suzuki Grand Vitara-val, tehát tesztünk szóban forgó modellje a kompaktabb, kisebb verzió – az még a jövő zenéje, hogy mikor érkezik meg az újragondolt Grand Vitara, vélhetőleg nem kell sokat várnunk.
Modern szellemiség. A letisztultság azért megmaradt, sikeresen
Sallangoktól mentes az új Suzuki Vitara formaterve, ugyanakkor szigorúan ügyeltek a dizájnerek arra, hogy ténylegesen olyan megközelítésbe helyezzék a sokak által (joggal) felmagasztalt Suzuki Vitara mellé társított igényeket, hogy azok ténylegesen teljesítsék majd a statisztikákat. Köznyelven szólva tehát látszott, hogy meg kell újítani, modernizálni kell a megjelenést, fiatalítani kell a külsőt, belsőt egyaránt. Elvégre a 20-40 éves korcsoport a beirányzott alapvonal (persze nyilván nem kötelező jelleggel), nekik pedig kell a dinamizmus, üdeség.
Félkörben ívelt frontrészt kapunk az új Suzuki Vitara esetében, felfelé húzott vonalvezetésű fényszóró tokozással, markáns, alapvetően a kaszni színére fújt hűtőmaszk idommal, hangsúlyos Suzuki logóval. A légbeömlők alá kanyarított kiegészítő elem mutatós, követi a formaiságot, közepére ügyesen illeszkedik a rendszámtáblahely kialakítása, valamint a kétoldali nappali menetfény LED páros is illusztris látványt, összhangot képvisel.
Mivel terepjáró jelleget kapott az új, 2015-ös Suzuki Vitara, ezért nem meglepő az emelt hasmagasság, valamint az offroad koncepciót követő műanyag szegélyezés a sárvédőíveken, valamint a küszöbvonal alatt, egészen az első (itt megszakad az egység a hűtőmaszkoknál), valamint a hátsó traktusban egyaránt.
Mire is hasonlíthat ez? Segítünk: házon belül keresendő a megoldás
Tulajdonképp az új Suzuki Vitara oldalvezetése nyomokban emlékeztet a korábbi Grand Vitara esetére, értelemszerűen rövidebb tengelytávú tálalással (2500 milliméter). Az oldalablakok arányaiban termetesre húzottak, az övvonal a C oszlop irányába emelkedik, míg az ajtókon jellegzetes, fénytöréssel operáló sziluett fedezhető fel, mely egyenesen a hátsó kerékjárati ív felé mutat, egyfajta sikkességet adva az autó megjelenésének.
17 colos alumíniumfelniket kapott a szerkesztőségünkhöz érkezett Suzuki Vitara tesztautó, növelve a sportosságot, vagy inkább azt mutatva: az újdonság belevaló szabadidőautó is lehet egyben. Persze az, nincs apelláta, igaz, személy szerint biztosan az összkerekes verziót választanám. De sebaj, hamarosan érkezik abból is, majd összegzünk ismét a teszthét után.
Hátsó fertály tekintetében aztán végérvényesen eldől, hogy szorosak a rokoni szálak házon belül – jelen esetben a Suzuki SX4 S-CROSS modellre gondolunk; a hátsó zárófények burái hasonló formát kaptak, mint az imént említett delikvens esetében, míg a terepes jelleget jelentősen hangsúlyozza a magasra húzott műanyagozás vonalvezetése, alul egy megbúvó ködlámpával egyetemben.
Kicsi, de nem apró
Minden kertelés nélkül: az új Suzuki Vitara kicsinek számít, kategóriájában is. 4175 milliméteres hossz, 1775 milliméter szélesség, 1610 milliméteres magasság – jó, jó, nem egy Jimny, de nem is egy – maradjunk ismét a márkánál – Grand Vitara stílszerűen, vagy egy korábban forgalmazott, leginkább az USA-nak szánt XL7.
A pakolhatóságért az alaphangon 375 literes csomagtér felel, itt akad bővíthetőségre is lehetőség, konkrétan 710 literig lehet gondolkodni, ha a vártnál több csomaggal kelnénk útra. Annak rendje és módja szerint természetesen rendelkezésre áll számos rekesz, rakodóhely-kialakítás, melyek jól kiaknázhatók például egy családi kirándulás esetében.
Érdekes, hogy számottevő újdonsággal nem találkozhatunk az enteriőrben, legalábbis ami a formatervet, környezetet illeti. Ez abból a szempontból rendben is lenne, hogy követni kell szorosan a jelenlegi – esetünkben Suzuki – modellportfólió egységét, de az viszont hiányérzetre adhat okot, hogy nagyjából olyan, mintha bármelyik másik márkán belüli modellbe huppantunk volna – akár egy, a cikkben többször is felemlegetett SX4 S-CROSS ülésébe.
Megszokott elrendezés, ha volt már Suzukink
Jól átlátható, igazán tradicionális műszerfal-kialakítást kapunk a Suzuki Vitara-ban, ismerős kezelőegységek és részelemek köszönnek vissza, masszív, stabil fogást nyújtó kormánykerékkel, optimálisan elérhető és használatba fogható kezelőszervekkel (kormányon is), jól elérhető és kezelhető váltókarral. Az anyaghasználat minősége jó, illesztési hibákkal és fals, menet közbeni zörgésekkel nem találkoztunk – mindez arra engedett következtetni, hogy egységes az összeszerelés minősége, nem hagy kívánnivalót maga után, legalábbis így, hozzávetőlegesen 4000 kilométer megtétele után (ennyit futott az autó a leadásig).
Újításnak számít a központi infotainment kijelzője, mely érintésérzékeny, és a legtöbb hasznos infót remekül közvetíti az autóról, valamint a kényelmi funckiók nagy részét elérhetjük innen is. Hamarosan jelentkezünk az összkerekes Suzuki Vitara tesztjével, majd ott részletesebben kifejtjük a vezetést segítő, valamint a menetbiztonságot nagyban növelő-kiegészítő fedélzeti funkciók hatékonyságának mikéntjét.
Kényelmes ülő- és hátpadokkal bír az új Suzuki Vitara, az ülések tehát átlagos komfortérzetet adnak, vagy tán valamivel többet is annál; hosszabb távon levezetett útaszakaszok után sem érezhető zsibbadás, kellemetlen derékfájás, egyéb – mondjuk ez a korral jár(na) amúgy is. A tesztelésre kihozott modell kárpitozása is remekbeszabott volt, láthatóan és érezhetően ellenáll a kisebb-közepesebb igénybevételnek, ami szintén fontos egy szabadidőautó esetében.
Hátul, ahogy a nagykönyvben meg vagyon írva, kettő átlagos méretű felnőtt utas szállítható kényelmesen viszonylag, itt a fejtér C oszlop irányába való csökkenése miatt akadhatnak kompromisszumok. A lábtér viszont nagynak is mondható, itt sokat segít az első ülések süllyesztett háttámla-kialakítása.
Amolyan japánosan pattogós rugózásra számítottunk az új, 2015-ös Suzuki Grand Vitara tesztelésénél, ám meglepődésünkre itt sokat javult a helyzet az elődökéhez képest. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztések jól csillapítanak, lágyan egyenlítik az úthibákat, kanyarokban enyhe dőlést érezhetünk 4 személlyel – ez viszont már a viszonylag magasra húzott tetővonal folyománya is. A menettulajdonságok optimalizálásához hozzájárul az ALLGRIP rendszer, mely négy üzemmódban szabadítja a rá a nyomatékot a hajtott kerekre. Az Auto üzemmód normál útviszonyok közt ajánlott, itt a hajtáslánc teljesen automatikusan működik, valamint optimalizálódik az üzemanyag-fogyasztás. Sport módban az autó stabilitása növekszik, így a hirtelen kanyarvételezés is masszívabb, míg a Snow állás havas, különösen poros utakon segít a Suzuki Vitara tapadásának optimális kialakításában. A Lock pedig lehetővé teszi, hogy a jármű magabiztosan induljon el sárban, hóban, vagy homokos felületeken.
Motor, árak
120 lóerőt teljesített az új Suzuki Vitara szívó benzinmotorja, mindezt 6000-es percenkénti fordulatszámon, míg a nyomatékcsúcs 156 Newtonméter, 4000 RPM-en. A régi recept szerint közvetlen gázreakciókkal, visszafogottabb menetdinamikával, ám briliáns üzemanyag-fogyasztással örvendeztette stábunkat az autó (városi körülmények közt 6.0, országúton 4.6 literrel 100 kilométerre átlagolva), valamint könnyed, játékos vezethetősége ismét lenyűgöző szintekre emelte a márkát.
A tesztben szereplő Suzuki Vitara GL+ felszereltséggel, fronthajtással 4 810 000 forintos listaáron vihető haza. A belépő szintet a GL csomagos, 1.6 literes benzinmotorral felszerelt változat jelenti, itt 4 490 000 forintos induló árral kell számolni. Akár 7 millióig is felugorhat az új Suzuki Vitara árazása – egészen pontosan 7 110 000 forintért szintén 1.6 literes, azonban gázolajos erőforrással szerelt variáns szerezhető be, összkerékhajtással, GLX felszereltséggel.
2015 Suzuki Vitara 1.6 GL+ specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 1586 cm³
Maximális teljesítmény: 120 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 156 Nm @ 4400 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4175 mm
Szélesség: 1775 mm
Magasság: 1610 mm
Tengelytáv: 2500 mm
Első gumik mérete: 215/55 R17
Hátsó gumik mérete: 215/55 R17
Tömeg, üresen: 1075 kg
Megengedett össztömeg: 1730 kg
Csomagtartó mérete: 375 liter, bővíthető 710 literig
Üzemanyagtartály mérete: 47 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.5 s (gyári), 10.9 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.0 l/100 km
Országúti: 4.6 l/100 km
Vegyes: 5.2 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.3 l/100km
Országúti: 4.8 l/100km
Vegyes: 5.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 123 g/km
Bővebb információ a Suzuki hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS