Nagy nap volt, amikor Esztergomban elkezdődött hivatalosan is a megújult Suzuki Vitara gyártása. Azóta több ízben tesztre fogtuk a modellt, most 1.6 literes szívó benzinessel, összkerékhajtással és GLX felszereltséggel érkezett szerkesztőségünkhöz.
Már az elején sietve hozzá kell tennünk, hogy a jelenleg futó Suzuki Vitara nem egyenlő a korábbi, mára már talán régiesnek tűnő Suzuki Grand Vitara-val, tehát tesztünk szóban forgó modellje a kompaktabb, kisebb verzió – az még a jövő zenéje, hogy mikor érkezik meg az újragondolt Grand Vitara, vélhetőleg nem kell sokat várnunk.
Mindent úgy raktak össze, ahogy kell: legyen fiatalos, praktikus és modern
Sallangoktól mentes az új Suzuki Vitara formaterve, ugyanakkor szigorúan ügyeltek a dizájnerek arra, hogy ténylegesen olyan megközelítésbe helyezzék a sokak által (joggal) felmagasztalt Suzuki Vitara mellé társított igényeket, hogy azok ténylegesen teljesítsék majd a statisztikákat. Köznyelven szólva tehát látszott, hogy meg kell újítani, modernizálni kell a megjelenést, fiatalítani kell a külsőt, belsőt egyaránt. Elvégre a 20-40 éves korcsoport a beirányzott alapvonal (persze nyilván nem kötelező jelleggel), nekik pedig kell a dinamizmus, üdeség.
Félkörben ívelt frontrészt kapunk az új Suzuki Vitara esetében, felfelé húzott vonalvezetésű fényszóró tokozással, markáns, alapvetően a kaszni színére fújt hűtőmaszk idommal, hangsúlyos Suzuki logóval. A légbeömlők alá kanyarított kiegészítő elem mutatós, követi a formaiságot, közepére ügyesen illeszkedik a rendszámtáblahely kialakítása, valamint a kétoldali nappali menetfény LED páros is illusztris látványt, összhangot képvisel.
Mivel terepjáró jelleget kapott az új, 2015-ös Suzuki Vitara, ezért nem meglepő az emelt hasmagasság, valamint az offroad koncepciót követő műanyag szegélyezés a sárvédőíveken, valamint a küszöbvonal alatt, egészen az első (itt megszakad az egység a hűtőmaszkoknál), valamint a hátsó traktusban egyaránt.
Néhány ponton teljesen ugyanaz, mint mondjuk egy Swift. A műszerfal részleteiben kereshetjük például a megoldást
Tulajdonképp az új Suzuki Vitara oldalvezetése nyomokban emlékeztet a korábbi Grand Vitara esetére, értelemszerűen rövidebb tengelytávú tálalással (2500 milliméter). Az oldalablakok arányaiban termetesre húzottak, az övvonal a C oszlop irányába emelkedik, míg az ajtókon jellegzetes, fénytöréssel operáló sziluett fedezhető fel, mely egyenesen a hátsó kerékjárati ív felé mutat, egyfajta sikkességet adva az autó megjelenésének.
17 colos alumíniumfelniket kapott a szerkesztőségünkhöz érkezett Suzuki Vitara tesztautó, növelve a sportosságot, vagy inkább azt mutatva: az újdonság belevaló szabadidőautó is lehet egyben. Persze az, nincs apelláta, igaz, személy szerint biztosan az összkerekes verziót választanám. De sebaj, hamarosan érkezik abból is, majd összegzünk ismét a teszthét után.
Hátsó fertály tekintetében aztán végérvényesen eldől, hogy szorosak a rokoni szálak házon belül – jelen esetben a Suzuki SX4 S-CROSS modellre gondolunk; a hátsó zárófények burái hasonló formát kaptak, mint az imént említett delikvens esetében, míg a terepes jelleget jelentősen hangsúlyozza a magasra húzott műanyagozás vonalvezetése, alul egy megbúvó ködlámpával egyetemben.
Kompakt városi 5 ajtós?
Minden kertelés nélkül: az új Suzuki Vitara kicsinek számít, kategóriájában is. 4175 milliméteres hossz, 1775 milliméter szélesség, 1610 milliméteres magasság – jó, jó, nem egy Jimny, de nem is egy – maradjunk ismét a márkánál – Grand Vitara stílszerűen, vagy egy korábban forgalmazott, leginkább az USA-nak szánt XL7.
A pakolhatóságért az alaphangon 375 literes csomagtér felel, itt akad bővíthetőségre is lehetőség, konkrétan 710 literig lehet gondolkodni, ha a vártnál több csomaggal kelnénk útra. Annak rendje és módja szerint természetesen rendelkezésre áll számos rekesz, rakodóhely-kialakítás, melyek jól kiaknázhatók például egy családi kirándulás esetében.
Érdekes, hogy számottevő újdonsággal nem találkozhatunk az enteriőrben, legalábbis ami a formatervet, környezetet illeti. Ez abból a szempontból rendben is lenne, hogy követni kell szorosan a jelenlegi – esetünkben Suzuki – modellportfólió egységét, de az viszont hiányérzetre adhat okot, hogy nagyjából olyan, mintha bármelyik másik márkán belüli modellbe huppantunk volna – akár egy, a cikkben többször is felemlegetett SX4 S-CROSS ülésébe.
Minden a régi, de új is
Jól átlátható, igazán tradicionális műszerfal-kialakítást kapunk a Suzuki Vitara-ban, ismerős kezelőegységek és részelemek köszönnek vissza, masszív, stabil fogást nyújtó kormánykerékkel, optimálisan elérhető és használatba fogható kezelőszervekkel (kormányon is), jól elérhető és kezelhető váltókarral. Az anyaghasználat minősége jó, illesztési hibákkal és fals, menet közbeni zörgésekkel nem találkoztunk – mindez arra engedett következtetni, hogy egységes az összeszerelés minősége, nem hagy kívánnivalót maga után, legalábbis így, hozzávetőlegesen 4000 kilométer megtétele után (ennyit futott az autó a leadásig).
Újításnak számít a központi infotainment kijelzője, mely érintésérzékeny, és a legtöbb hasznos infót remekül közvetíti az autóról, valamint a kényelmi funckiók nagy részét elérhetjük innen is. Hamarosan jelentkezünk az összkerekes Suzuki Vitara tesztjével, majd ott részletesebben kifejtjük a vezetést segítő, valamint a menetbiztonságot nagyban növelő-kiegészítő fedélzeti funkciók hatékonyságának mikéntjét.
Kényelmes ülő- és hátpadokkal bír az új Suzuki Vitara, az ülések tehát átlagos komfortérzetet adnak, vagy tán valamivel többet is annál; hosszabb távon levezetett útaszakaszok után sem érezhető zsibbadás, kellemetlen derékfájás, egyéb – mondjuk ez a korral jár(na) amúgy is. A tesztelésre kihozott modell kárpitozása is remekbeszabott volt, láthatóan és érezhetően ellenáll a kisebb-közepesebb igénybevételnek, ami szintén fontos egy szabadidőautó esetében.
Hátul, ahogy a nagykönyvben meg vagyon írva, kettő átlagos méretű felnőtt utas szállítható kényelmesen viszonylag, itt a fejtér C oszlop irányába való csökkenése miatt akadhatnak kompromisszumok. A lábtér viszont nagynak is mondható, itt sokat segít az első ülések süllyesztett háttámla-kialakítása.
Amolyan japánosan pattogós rugózásra számítottunk az új, 2015-ös Suzuki Grand Vitara tesztelésénél, ám meglepődésünkre itt sokat javult a helyzet az elődökéhez képest. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztések jól csillapítanak, lágyan egyenlítik az úthibákat, kanyarokban enyhe dőlést érezhetünk 4 személlyel – ez viszont már a viszonylag magasra húzott tetővonal folyománya is. A menettulajdonságok optimalizálásához hozzájárul az AllGrip rendszer, mely négy üzemmódban szabadítja a rá a nyomatékot a hajtott kerekre. Az Auto üzemmód normál útviszonyok közt ajánlott, itt a hajtáslánc teljesen automatikusan működik, valamint optimalizálódik az üzemanyag-fogyasztás. Sport módban az autó stabilitása növekszik, így a hirtelen kanyarvételezés is masszívabb, míg a Snow állás havas, különösen poros utakon segít a Suzuki Vitara tapadásának optimális kialakításában.
A Lock pedig lehetővé teszi, hogy a jármű magabiztosan induljon el sárban, hóban, vagy homokos felületeken.
Motor, és az a visszafogott, klasszikus fogyasztás
120 lóerőt teljesített az új Suzuki Vitara szívó benzinmotorja, mindezt 6000-es percenkénti fordulatszámon, míg a nyomatékcsúcs 156 Newtonméter, 4000 RPM-en. A régi recept szerint közvetlen gázreakciókkal, visszafogottabb menetdinamikával, ám briliáns üzemanyag-fogyasztással örvendeztette stábunkat az autó (városi körülmények közt 6.0, országúton 4.6 literrel 100 kilométerre átlagolva), valamint könnyed, játékos vezethetősége ismét lenyűgöző szintekre emelte a márkát.
Az AllGrip 4×4 hajtás ismét remekül bizonyított. Anno a Driving Campben sikerült az akkor új SX4 S-Cross modelleket kiélezni szélsőséges helyzetekben (rántópad, műgyanta, stb.), most a Vitara remekül bizonyíthatta stabilitását és állandó összkerékhajtásának rátermettségét élesben. Volt hóesés, igen meredek emelkedő, s hozzá kommersz téli gumik – olyan helyszín viszont nem akadt így, tévíz idején, ahol kudarcot vallott volna az autó a használat során. Az AllGrip alapvetően olyan alternatív 4×4 hajtás, amely legfőképp az autó biztonságos vezethetőségét és stabilitását szolgálja, de azért könnyedebb terepen sem fog zavarba jönni, ha épp azt választanánk úticélunk alternatívájaként.
2017 Suzuki Vitara 1.6 GLX AWD specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 1586 cm³
Maximális teljesítmény: 120 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 156 Nm @ 4400 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4175 mm
Szélesség: 1775 mm
Magasság: 1610 mm
Tengelytáv: 2500 mm
Első gumik mérete: 215/55 R17
Hátsó gumik mérete: 215/55 R17
Tömeg, üresen: 1075 kg
Megengedett össztömeg: 1730 kg
Csomagtartó mérete: 375 liter, bővíthető 710 literig
Üzemanyagtartály mérete: 47 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.5 s (gyári), 10.9 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.0 l/100 km
Országúti: 4.6 l/100 km
Vegyes: 5.2 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.3 l/100km
Országúti: 4.8 l/100km
Vegyes: 5.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 123 g/km
Bővebb információ a Suzuki hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Apple iPhone X Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS