Főoldal Autóteszt Toyota Toyota GR Supra – hagyományőrzés felsőfokon?

[TESZT] Toyota GR Supra – hagyományőrzés felsőfokon?

Nem valószínű, hogy bárkinek is ecsetelnünk kellene a korai klasszikus, a Toyota Supra mikéntjét, definícióját. Felesleges is, ott a Google, ott a netes archívum – esetlegesen azoknak, akik értetlenül állnának a kérdés előtt. Már anno a sajtóhírek kapcsán is boldogan várakoztunk, telve izgalommal, s most végre itt van, teljes fizikai valójában. Toyota GR Supra teszt.

Formavilág, stílus, karakterisztika: a Toyota GR Supra megfelel mindennek, amely elvárást érdemes támasztani egy ízig-vérig sportautó irányába. Mert ez ténylegesen az, minden porcikájában és molekulájában.

Még akkor is, ha a platform BMW Z4, a motor az M40i-ből származik, a középkonzol, a váltókulissza is egyértelműen a bajorok irányából jött. Alapvetően szinte minden örökölt részlet és összetevő, kivéve a kasznit, ami viszont olyan mértékben sikerült egyedire és tényleg toyotásra, hogy nem is lehetett volna jobbat megálmodni.

Egyébként maga a Toyota GR Supra-koncepció a Toyota gyári versenycsapatának, a Gazoo Racing pátyolgatásával készült el és vált véglegessé. A GR rüvdiítés tehát a Gazoo Racing-et felöli, így egész biztosak lehetünk abban, hogy az autó teljes egészében megfelel minden kívánalomnak – ahogyan erre már az első bekezdésekben is utaltunk konkrétan.

Formák és vonalak, amelyek lenyűgöznek

Formavilág tekintetében minden elfogultság nélkül hibátlan a oyota GR Supra. Persze nyilván észlelhető némi Lexus-áthallás a maga megfelelő szegmenséből, de ez nem baj, a Lexus más célközönségnek szól, még akkor is, ha sportautó-kategóriáról esik szó.

Tradicionális Supra-fazont kapott az orr kialakítása. Hangsúlyos motorházfedél-részletek, előretüremkedő vonalvezetés, mindehhez modern, újkori lámpatest kialakítások, és beömlő-hegyek. Rengeteg van az utóbbiból, és nem csak a frontrészen: itt a lámpaburák alsó vonalait is beömlők képviselik, alattuk pedig maga a hűtőmaszk köszön vissza ilyen formában, és tökéletes harmóniát alkot a középső részre helyezett levegőztetővel.

Oldalról igazán sportkupés a Toyota GR Supra, itt szintén vannak beömlők, az ajtók oldalába integrálva elsősorban, megadva a perfekt kialakítását maguknak a B oszlopoknak is. Persze a sárvédőívek sem maradnak magukra, az első kerekektől egészen a hátsókig permanensen emelkedő ívvonalakkal találkozunk, melyek kitartanak a hosszan elnyújtott C oszlopig. Aztán jöhet a lezárása az egésznek egy masszív légterelő képében, meg persze az egész farkialakítás szellemiségében tükröződve.

Alapvetően minden részletében jellegzetes

Ha nem lenne elég jellegzetesség a Toyota GR Supra orrán, valamint az oldalán, akkor egész biztosan a farrész lesz a nyerő. Amolyan tökéletes elegye az egész GR Supra-jelenségnek: felfelé húzott ívű zárófény-burkolatok, kihangsúlyozott LED-csík sziluettekkel, az előbb említett léterelő harmonikus ívet zár a hátsó felület összes részével. A kétoldali, dupla kipufogó végződések pedig meg erőteljesebb magaslatokba emelik a Toyota GR Supra-t.

S akkor még a 19 colos felnik egyediségéről és szépségéről nem is ejtettünk szót. Maga a mintázat, a tálalás is tökélyre hangolt, az autó megjelenéséhez messzemenően illik. Nincs semmi eltúlozva vagy túlgondolva, az egész összesség olyan, mintha egy AutoCad projektbe bepakolták volna az összes igényelt és szükséges paramétert, nyakonöntve nagymértékben stílus- és dizájnfaktorral, retróigény-követelményekkel, autentikus tálalás-érzettel; majd a computer kidobta volna ezt, így, ahogyan van. Egyébként valószínű. hogy volt ilyen a végkifejlet előtt, de nem bánjuk.

Olyan ez, mint egy klasszikus sportautó. Mert annak is készült

A Toyota GR Supra beltere sportos, minimalista és egyszerű. Sajnos olyannyira, hogy a bizonyos – alapvetően ergonómiai részletekre – már nem nagyon sikerült odafigyelni. Maguk az ülések remekül tartanak, hosszú távon viszont nyilván nem annyira komfortosak, ahogyan a középkonzol (és itt jön az első ergonómiai baki) zavaróan belelóg a sofőr térdterébe, így mindig összehúzott lábakkal kell vezetnünk. Még akkor is, ha nem túl tagbaszakadt a sofőr. Persze értjük: ez egy sportautó, ami szűk, és gyakorlati, hétköznapi használatban egyértelműen nem olyan élhető, mint mondjuk egy SUV vagy egy mezei kombi. De akkor is, ez hiányérzetet kelt, de aki elfogult, az valószínűleg megbocsátja.

Ahogyan a kormánykerék kinézetét is: nagyjából olyan, mintha egy Priusból, vagy egy Corollából ültették volna át a Toyota GR Supra-ba. Hol a sportosság? Hol a stílus? Vagy legalább egy kiegyenesített alsó ívet kapnánk, de nem. Ami egyébként nagyban megkönnyíteni a ki- és beszállást, ami értelemszerűen az autó magassága (vagy inkább alacsonysága miatt) nem egy szimpla feladat.

Bár informatív a Toyota GR Supra középkonzol, amely szervesen kapcsolódik a központi infotainmenthez, valamint a központi műszeregységhez, viszont a dőlésszöge nem túl kézbeeső, a látótérben sincs kifejezetten.

Megszokást igényel, viszonylag rövid ideig tartót, s szerencsére az autó beltere nem annyira terjedelmes, hogy ez nagyobb gondot jelentene. Hasonló ez is a BMW megoldásához, csakúgy, mint a nyolcfokozatú automataváltó egész kulisszája, s maga a váltókar is.

A sorhatos remekül mozgatja a kasznit

Sorhatos turbótöltött benzinmotort kapott a Toyota GR Supra, 2998 köbcenti hengerűrtartalommal, 340 lóerővel (5000-6500 RPM), tekintélyes, 500 Newtonméter forgatónyomaték (1600-4500 RPM) társaságában. Az 1495 kilogrammos gyári üres tömeg (súly-lóerő arány: 4.4 kg/lóerő) is nagymértékben hozzátesz a remek menetteljesítményhez: méréseink alapján sportmódban 4.2 másodperc alatt futotta meg az autó a nulla-százas sprintet, ami egy tizeddel jobb, mint a gyárilag megadott érték. A nyolcgangos automata kitűnő ehhez a hajtáslánchoz, a fel- és visszaváltások hajszálpontosan időben érkeznek mindig, de manuálisan sem vall szégyent szerencsére.

Klasszikusan hátul hajt a Toyota GR Supra, így ténylegesen megvan az a feeling, aminek meg kell lennie egy dinamikusabban vételezett kanyarban; csúsztat, mosolyt csal az arcra, de az elektronika kellőképp – s pont amennyire kell – avatkozik be, és csakis az utolsó pillanatban.

Fogyasztás és összegzés

Természetesen a fogyasztás is alkalmazkodik a teljesítményhez. A Toyota GR Supra tesztjeink során átlagosan 9.7 liter benzint kért 100 kilométerre átlagolva, ez lebontva városi értékre 9.3, míg országúti értékre 5.9 liter lett.

Ami pedig jó hír még pluszban, az a Toyota GR Supra árcédulájára vonatkozik: felextrázva az alapárhoz képest alig 200 ezer forint a különbség, s még így sem éri el a 21 milliót.

2019 Toyota GR Supra specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű hathengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 2998 cm³

Maximális teljesítmény: 340 LE @ 5000-6500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 500 Nm @ 1600-4500 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerék-hajtás, 8 sebességes automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4379 mm

Szélesség: 1854 mm

Magasság: 1292 mm

Tengelytáv: 2470 mm

Első gumik mérete: 255/35 R19

Hátsó gumik mérete: 275/35 R19

Tömeg, üresen: 1495 kg

Megengedett össztömeg: 1815 kg

Csomagtartó mérete: 290 liter

Üzemanyagtartály mérete: 52 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4.3 s (gyári), 4.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.3 l/100 km

Országúti: 5.9 l/100 km

Vegyes: 9.7 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.1 l/100km

Országúti: 6.5 l/100km

Vegyes: 7.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 170 g/km

Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer