Valószínűleg sokan ugyanarra a modellre asszociálnak a hozzáértők, amikor a nagybetűs terepjáró fogalma kerül terítékre – konkrétan a Toyota Land Cruiser az, ami írottan-íratlanul az etalont jelenti e területen. Legalábbis olyan értelmezésben, ami a köznép számára elérhető közelségbe hozza a szegmenst. Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D teszt.
A maga szimpla bájával már az első pár méter megtétele után elvarázsol a Toyota Land Cruiser, retróguruk előnyben. Hogy miért is? Alapvetően azért, mert a japán gyártó alapkoncepciója lassan 20 éve alig változik a Land Cruiser esetében, sokkal inkább a finomhangolások, modernizálások kerülnek előtérbe – úgy, hogy a jól megszokott és egyben elvárt egységet ugyanúgy megkapja a vásárló.
Nyilvánvaló, hogy a Toyota Land Cruiser esetében a tervezőmérnökök arra törekedtek (már az első korai szériák megjelenésénél is), hogy az autó a lehető legtöbb és különbözőbb környezeti körülmény közt remekbeszabottan megállja a helyét. Ennek megfelelően az egyébként igen méretes kaszni hasmagassága és első-hátsó gázlómélység-értéke a fellegekben, a frontrész teljes kialakítása például teljesen úgy lett kialakítva, hogy a kívánalmaknak megfeleljen száz százalékban.
Az imént említett gázlómélység finomhangolása következtében az orr magasra került, a hűtőmaszk lamellázása pedig lehetővé teszi, hogy minél kevesebb vizet gyűjtsön össze a Land Cruiser, ha netán bebólint a patakba, vagy a keskenyebb folyam vízszintje alá haladás közben. Ha már ennyit emlegettük a terepszögeket, nézzük számszerűsítve: elöl 31 fok, hátul 25 fok, a hasmagasság a legalacsonyabb ponttól a talajtól számítva is mindössze 21.5 centimétert tesz ki. A rámpaszögről sem feledkezhetünk meg a teljesség kedvéért, ez az érték 22 fok.
Bárhová, de főként terepre. A Land Cruiser híresen elnyűhetetlen
Feljebb leírtakból máris látszik, hogy a Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D paraméterezése ténylegesen terepre hangolt. Hála az égnek, a Toyota nem butította vissza, vagy degradálta városi terepjárós, klasszikus értelemben vett SUV-s kategóriákba, hanem megtartotta azt a nyers, strapabíró tálalást, amely mindig is jellemezte a modellt – jelen esetben értsd a terepes képességeket ez alatt.
Kocsiszekrény.kialakítás tekintetében a Toyota Land Cruiser hagyományos módon ötvözi a terepjárós küllemet személyautós kényelemmel; utóbbi terén a prémium-luxus kategóriára hajaz – legalábbis azzal a felszereltséggel, amellyel a teszten nálunk járt modell büszkélkedhetett.
A kaszni hatalmas, 4840 milliméter hosszú, 1885 milliméter széles és 1845 milliméter magas.
A gyárilag megadott adat szerint az üres tömeg közel 2.5 tonna (2430 kilogramm), viszont az utas- és csomagtér terhelhetősége 560 kilogrammban lett meghatározva. Ez jó érték, még akkor is, ha hét felnőtt fővel számolunk az utaztatás során.
Öt üléssel a Land Cruiser csomagtere 640 literes, viszont ha kihajtogatjuk a hátsó két ülőpadot, máris 120 literre csökken a kapacitás.
Cserébe viszont már ténylegesen két teljes értékű ülést kapunk, átlagos méretű felnőttek relatíve kevés kompromisszum megkötésével ütazhatnak hosszabb távon is az autóban.
Leegyszerűsítve, de azért ügyelve a prémiumhatásra
A Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D utaskabinja a maga értelmében purtiánnak mondható, de ez nem fedi teljes mértékben a valóságot. Ugyanis a lényegretörő leegyszerűsített kezelőfelület remek dolog, talán emiatt érezhetjük, hogy nincs túlgondolva, túlbonyolítva a vezetői környezet – ez így is van rendjén, követendő példa. A luxust, kényelmet viszont egyértelműen az ülések komfortja, optimálisra hangoltsága jelenti megfelelő hosszúságú, szélességű ülő- és hátlapjaival, valamint a kiváló minőségű anyaghasználat, kellemes tapintású műanyagok és bőrfelületek teszik teljessé a képet.
Tesztjeink során egyértelműen a különböző jelleggel bíró terepfelületeket, terepviszonyokat vizsgáltuk a Toyota Land Cruiser-rel.
Szélsőségesbe hajló irányba nem mentünk el, tehát nem hajszoltuk bele az autót vízfolyásokba, és nem feszegettük a tényleges rámpa- és dőlésszögek határait.
Sokkal inkább arra voltunk kíváncsiak, hogy egy átlagos, vagy talán az átlagosnál kicsit nehezebb terepen (köves, hepehupás, saras, homokos, és a többi) hogyan boldogul hétköznapi használat során.
Ez nem vérzik el sehol
Hasmagasság tekintetében egyetlen olyan alkalom sem adódott a tesztelés alatt, amikor is a Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D zavarba jött volna, még akkor sem, amikor többszöri nekifutással folyamatosan növeltük a sebességet egy-egy göröngyösebb résznél. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul 4 lengőkaros keresztirányú rudas merev felfüggesztésekkel operáló Land Cruiser már-már zavarbaejtően hibátlanul simította a buckákat, nagyobb köveket, mélyedéseket.
Nyoma nem volt annak, hogy akár a talajjal bármilyen módon érintkezne az alváz, vagy a differenciálmű, az úttartás is ming megmarad stabilan az adott nyomvályúkon belül, azzal együtt, hogy tesztautó hagyományos értelemben vett utcai gumiabroncsokkal volt szerelve.
Ahhoz, hogy a terepes használat teljes értékű legyen, számos vezetési segéd, rendszer, elektronika, és természetesen a klasszikus értelemben vett kiegészítők (felező, kapcsolható összkerék, stb.) is rendelkezésre állnak. Mindez a cockpit részét képezi, legalábbis ami az irányítópanelek, gombok, tekerők elhelyezkedését illeti: első blikkre átláthatatlan és bonyolult is lehet akár a szakavatatlan szemek számára (bár nyilván olyan felhasználó, aki életében nem ült ilyen jellegű autóban, nem vezetett ilyet, nem érti a kategória lényegiségét – nem vásárolja meg), de rövid idő elteltével minden kézre eshet és remekül variálható az autó szinte összes kapcsolódó tulajdonsága.
Korszerűsített hajtáslánc: kapunk pluszt?
2755 köbcentiméter lökettérfogatú, soros elrendezésű 4 hengeres dízelmotort kapott az új Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D, 177 lóerő maximális teljesítménnyel (3400-as percentkénti fordulatszámon), valamint 450 Newtonméter csúcsnyomatékkal (1600-as percenkénti fordulatszámon). A Land Cruiser tökéletes vontatásra (is), ez alapvetően az alacsony RPM-en érkező 450 Nm-es értékből azonnal kitűnik.
Jelenleg a Land Cruiser új hajtáslánca teljesítmény tekintetében visszafogottabb, mint a korábbi elődé volt, ennek megfelelően elvárható lenne az alacsonyabb fogyasztás – ha már korszerűsítés, ugyebár.
Sajnos nem tapasztaltunk jelentős, vagy inkább semmilyen fogyasztáscsökkenést az előző, hasonló motorral szerelt modelléhez képest, átlagosan 9.5-10 liter körül mozgott 100 kilométerre lebontva az érték.
Raádásul azt sem lenne szabad elfelejteni, hogy a Toyota Land Cruiser alaphangon is majd’ 2.5 tonna, de ha ténylegesen megpakoljuk mondjuk 7 emberrel, a 87 literes üzemanyagot színültig töltjük, bizony meglépjük a 3 tonnát is. Az pedig már nem lesz egyszerű feladat a hajtásnak, kiváltképp, ha még netán terepre is merészkednénk az autóval. Nincs apelláta: a 177 lóerőnyi összteljesítmény kevésnek érződik.
2018 Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D specifikációk
Motor
Motortípus: soros hengerelrendezésű 4 hengeres dízelmotor turbóval
Lökettérfogat: 2755 cm³
Maximális teljesítmény: 177 LE @ 3400 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 1600 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4840 mm
Szélesség: 1885 mm
Magasság: 1845 mm
Tengelytáv: 2790 mm
Első gumik mérete: 265/55 R19
Hátsó gumik mérete: 265/55 R19
Tömeg, üresen: 2430 kg
Megengedett össztömeg: 2990 kg
Csomagtartó mérete: 640 liter (5 ülés), 120 liter (7 ülés), 1270 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 87 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 175 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.7 s (gyári), 12.9 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.3-12.3 l/100 km
Országúti: 6.9-8.8 l/100 km
Vegyes: 9.8 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.5 l/100km
Országúti: 9.5 l/100km
Vegyes: 7.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 197 g/km
Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Canon, Matei Bence / Camera Kft. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS