Már negyedik generációját tapossa a Toyota ikonikus zöld autója, a Prius. Tulajdonképpen stílus- és kategóriateremtő vonalat hozott létre a japán gyártó, a hibrid szegmens kiindulópontjaként. Teszteltük a 2016-ban debütált Toyota Prius 1.8 Hybrid-et, Executive felszereltséggel.
Az előző szériához képest sokban, nagyon sokban változott a Toyota Prius, szinte csak a 2700 milliméteres tengelytávhoz nem nyúltak a tervezők. A frontrész teljes átszabásra került, ugyanakkor megtartották a szamurájkard-sziluettet, amely azért már az elődökre is jellemző volt; az alapárazásért vihető LED alapú, automata reflektorral felszerelt lámpatestek már-már absztrakt hatásúnak tűnnek a maguk random vonalvezetésével, a mellső lökhárítóelembe benyúlásukkal. A ködlámpafészkek kialakítása is formabontó, hosszanti háromszögalakzattal vannak jelen mindkét oldalon, kecsesen körbezárva az alsó szintre helyezett nyújtott trapézalakzatú légbeömlő egységét.
Igazán jövőbe mutató koncepció a „négyes” Prius egésze
Oldalnézetből tűnnek ki leginkább a furcsa arányok, a viszonylag hosszú padlólemezre utaló, az imént már említett 2.7 méteres tengelytávolság, valamint az aprónak tűnő, ám mégis 17 colos kerekek szinte eltűnnek a hatalmasnak tűnő méretek mellett. Pedig annyira azért nem hatalmas a Toyota Prius 1.8 Hybrid, mindösszesen 6 centiméterrel lett hosszabb a korábbi verziónál, ami jelen esetben 4540 millimétert jelent. Ha már az adatokat taglaljuk, nem mehetünk el az 1470 milliméteres magasság mellett sem, amely viszont arra enged következtetni, hogy a korábbról ismert harmadik generációhoz képest laposabb lett az autó. A szélesség viszont növekedett, jelenleg 1760 milliméterrel kell számolnunk.
Gyönyörűen hordozza egyébként az új Toyota Prius 1.8 Hybrid a jövőbemutató technológia demonstrálását a formatervvel, kimondottan jól beletrafáltak a dizájnerek: sehol egy hétköznapi forma vagy megvalósítás, könnyedén játszik az összhang a futurisztikus tálalással, legyen szó akár egy-egy lámpabura-kialakításról, vagy a számos törésvonal megjelenítéséről. Az övvonalak felfelé ívelése a B oszlop után tör elő, szinte összetömörítve a C oszlopot, majdhogynem el is tünteti, és harmonikus egységet zár a csomagtérajtó széleivel.
Mindez tökélyre hangoltan folytatódik a farnál is, a meghatározhatatlan formaiság tükrözi az első fényszórók milliőjét, tehát ugyanolyan „véletlenszerű” hatást kelt, mint ahogyan azt a kocsi körbejárásakor az orrnál megismertük. Természetesen a helyzetjelzők zárófényei is LED-et kaptak a Toyota Prius 1.8 Hybrid-nél, skicc-jelleg jut a szemlélődő eszébe, joggal: itt is a randomhatás dominál. Tetszetősen, jövőképet vetítve és sugallva a vásárló elé.
Pakolni is remekbeszabottan lehet a Toyota Prius 1.8 Hybrid-et, 501 liter áll rendelkezésre, a rakfelület növelhető az osztott támlájú hátsó ülések hajtogatásával. A négyes szériánál sikerült elérni, hogy az akkumulátort az első utasülések alá helyezzék, így jelentős tér szabadult fel hátul, illetve az autó stabilitás- és súlyeloszlás szempontból is optimálisabbra lett hangolva.
Enteriőr: a hatás azonnali. Jól kiegészíti a külsőt
Ízléses, és szintén jövőképet vizionáló beltérrel lett megerősítve a Toyota Prius 1.8 Hybrid. Az anyaghasználat prémiumos, bár sok helyen futunk bele kemény, ám csillogó műanyag részkidolgozásokba – a kormánykerék alsó küllője, valamint a kardánalagút, illetve a váltókonzol burkolata tekintetében.
Ez persze nem jelent problémát, ugyanis a kedvező színválasztás, valamint az egész arculat rátesz egy lapáttal a vizuális hatásra, és összetéveszthetetlen hangulattal ruházza fel a Toyota Prius 1.8 Hybrid-et. Ha nem lett volna elég tehát a külső formavilág által okozott eufória, javallott a belteret mustrálni alaposan.
A fokozatmentes E-CVT alapokon nyugvó automataváltó karja (vagy inkább joystickje) a műszerfal középső, infotainment alatti részére lett elhelyezve. Első blikkre azt gondoltuk, hogy nehézkes lesz a kezelése-elérése könyöktámaszon nyugvó karral, de rácáfolt a gyakorlat: gyönyörűen tologattuk az állásokat, és a balra helyezett parkolóállás gombja is simán működésbe hozható volt minden egyes parkolásnál. A bal lábbal működtethető kézifék szokást igényel azoktól, akik a tradíciók rabjai, de tudomásul kell venni, hogy a Toyota Prius 1.8 Hybrid alapvetően az amerikai piacot célozza, egyre törtetlenebb sikerekkel és eladási mutatókkal. Ugyanakkor praktikus az ilyen megoldás, mi szeretjük, helyet spórol és szimpla.
Minden a kezünk alá dolgozik
Optimális elrendezést kaptak a Toyota Prius 1.8 Hybrid kijelzői, ami fontos is, hiszen menet közben alapvetően folyamatosan oda-oda téved a szemünk a műszerekre a pillanatnyi energiafelhasználás, fékenergia-visszatáplálás, tisztán elektromos (EV) hajtás ki-bekapcsolása és persze az üzemanyagfogyasztás alakulása miatt. Egyszerű, jól felépített struktúrával bír a rendszer, minden átlátható, az adatok hihetetlenül gyorsan kinyerhetők és emészthetők úgy, hogy mindez nem megy egy pillanatig sem a vezetés (élményének) a rovására.
Kényelmes a Toyota Prius 1.8 Hybrid, nincs apelláta. Teljes értékű, 5 személyes, akár családi felhasználású, kicsit egyterű hatást adó autó. A teszthét alatt nagyjából 600 kilométert autóztunk, vegyesen mindennel, amit lehet – a tény maga az aranyszabály is: városban érzi magát otthonosan a Prius leginkább, de bárhol-bármikor helyt áll. Hosszabb távon is, a komfort-faktor meg tud maradni, nem érezzük 200-300 kilométer megtétele után, hogy mindenünk el lenne gémberedve, örömmel az arcunkon utazunk akár masszívabb, külföldre beirányzott célpontok felé is.
A hibrid autózás kiindulópontja – sokat csiszoltak a hajtáson
A Toyota Prius 1.8 Hybrid-et teljesen hibrid (full hybrid) hajtáslánc mozgatja, 122 lóerő összteljesítménnyel (98 lóerő – benzinmotor, 72 lóerő – elektromotor). A tagoltságnak megfelelően a forgatónyomaték is kettős, 142, illetve 163 Newtonméter, amely bőségesen elegendő – az Atkinson-ciklusú, 1798 köbcentiméteres benzineshez tökéletes kiegészítő a kis villany erőforrás.
Megújult, jóval csendesebb hajtáslánc dolgozik tehát a Toyota Prius 1.8 Hybrid alatt, amely a korábbihoz képest visszafogott üzemanyagfogyasztást ígér. Ennek az egyik alapfeltétele a súlycsökkentés, ami be is következett: a gyári üres tömeg esetünkben 1350 kilogramm, amely alulmarad az előzetes megközelítések tekintetében.
Imént említettük a csendes hajtást: a Toyota tervezőmérnökei mindent elkövettek annak érdekében, hogy a korábbi, kellemetlen utastérbe beszűrődő zajokat szinte teljes mértékben kizárják – a lemezek alatt megbúvó több réteges szigetelőanyagok pontosan ezt mutatják, gyakorlatban is. Igaz, ha hirtelen gyorsítást eszközölünk, mondjuk egy dinamikusabb előzés révén, a benzines egykedvű mormogása erősödik, s végig úgy érezzük, változatlan a fordulatszám, a hangerő hullámzik.
A Toyota Prius 1.8 Hybrid karakterisztikája viszont sokkal dinamikusabb és közvetlenebb lett, a teljesítménycsökkenés ellenére úgy érezzük, ténylegesen kivitelezhető egy-egy sportosabb malőr.
Ez tényleg keveset fogyaszt
Meggyőző fogyasztást produkált a Toyota Prius 1.8 Hybrid, az előirányzott vegyes 3.3 liter/100 kilométeres gyári adatokat figyelembe véve. Tesztjeink során az autó 4-4.3 literes átlaggal zárt, annak ellenére, hogy az autó átvételekor állandónak tűnő 5.5 liter/100 kilométert mutatott a kijelző. Nullázás után azonban stabilan beállt a fenti értékekre, függően attól, hogy milyen arányban autóztunk pályán, autóúton, vagy sima országúton. 130 kilométer/órás átlagtempónál szökött feljebb pár tizeddel az átlagérték, városban, illetve 90-110 kilométer/órás sebességeknél azonban stagnált 4 liter környékén. Kitűnő értékek ezek, s a 43 literes üzemanyagtank kapacitását figyelembe véve a hatótáv is kellemesnek mondható.
Sajnos a Toyota Prius 1.8 Hybrid nem kaphat zöld rendszámot, mivel a tisztán elektromos üzemben megtehető kilométerek száma nem éri el az előírtat (25 kilométer megtétele a feltétel elektromos módban), de majd az idén érkező konnektoros hibrid már alkalmas lesz rá.
A Prius vételára 9 705 000 forinttól indul (Live felszereltség), a legmagasabb összeget, 11 405 000 forintot az Executive Sunroof kivitel esetében kell kifizetnünk.
2016 Toyota Prius 1.8 Hybrid specifikációk
Motor
Motortípus: full hibrid hajtáslánc: soros elrendezésű, négyhengeres Atkinson ciklusú benzinmotor + villanymotor
Lökettérfogat: 1798 cm³
Maximális teljesítmény: 122 LE összteljesítmény, 98 LE (benzinmotor) + 72 LE (villanymotor)
Maximális forgatónyomaték: 142 Nm (benzinmotor) + 163 Nm (villanymotor)
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, fokozatmentes E-CVT automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4540 mm
Szélesség: 1760 mm
Magasság: 1470 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Első gumik mérete: 215/40 R17
Hátsó gumik mérete: 215/45 R17
Tömeg, üresen: 1350 kg
Megengedett össztömeg: 1790 kg
Csomagtartó mérete: 501 liter
Üzemanyagtartály mérete: 43 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.6 s (gyári), 11.3 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.1 l/100 km
Országúti: 4.1 l/100 km
Vegyes: 4.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 3.3 l/100 km
Országúti: 3.3 l/100 km
Vegyes: 3.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 76 g/km
Bővebb információ a Toyota hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, Konzolvilág, EPSON, AOC, Philips, MyActionCam, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte