Fontos lehet a családcentrikus- és környezetbarát alternatíva? Persze, hogy létezik ilyen, még akkor is, ha nem a szó szoros értelmében vett alacsony emissziójú alternatívákat vetjük számításba. Nyilvánvalóan releváns az optimális fogyasztás is a megfelelő kényelem és praktikum mellett – amit, mint tudjuk, sok autógyártó modellpalettáján megtalálhatunk a megfelelő kategóriák terén – de az tény, hogy hibrid megoldások terén meglehetősen visszafogott a választék még mindig.
Tehár remek opció a tesztben is szereplő Toyota Prius+. Most alapvetően nem kezdjük kifejteni részletekbe menően, hogy mekkora presztízst tudhat magáénak a Toyota Prius, meg azt sem boncolgatjuk, hogy a technológia elsőszámú úttörője a Toyota – megtettük már elégszer hasonló hajtáslánccal bíró Toyota variációkat bemutató tesztjeinkben itt, az Autóaddikt.hu-n, illetve a Napimagazin.hu-n.
Hordozza a jól megszokott és megkedvelt tradíciókat
Most fókuszáljunk a cikk főszereplőjére, konkrétan a Toyota Prius+ modellre, mely a szokásos teszthét után újra elnyerte a tetszésünket (több ízben járt már nálunk több Prius-verzió az évek során). Jöjjenek is a részletek.
Ugyebár ha látható a „+” jelzés a Prius plakett után folytatólagosan, akkor azt azt jelenti, hogy nem a hagyományos öt üléssel bíró személyautóról, hanem annak az 5+2 utast befogadni bíró egyterű változatáról szól a fáma. Ez önmagában véve is remek, hiszen manapság kifejezetten divatos nagy, jó befogadóképességű családbarát megoldást vásárolni, még akkor is, ha az különösképp nem is indokolt (gyerekek). Jó, ha van férőhely, tágasak a terek, optimálisra hangolt a praktikum. No és persze nem árt, ha a külső is trendszerető, passzol a jelenlegi megítélési normákhoz, vagy netán még több pluszt ad esetleges formabontó(bb) megjelenésével.
Vélhetően a Toyota Prius+ hordozza is a fentieket, már első ránézésre is. A hűtőmaszk egyértelműen határozza meg autó karakterisztikáját, félreismerhetetlen Toyota-stíluselemekkel, mint a nyújtott V alakot formázó felső beömlőcsík, a szintén csík jellegű, vékonyra húzott vízszintes ködlámpafészkek, vagy a morcos tekintetet kölcsönző fényszóró-tokozások. Auris, Yaris – egyremegy, megvan a párhuzam annak rendje, s módja szerint. Ami persze manapság már szinte kötelező jellegű, hiszen ismerjük bármely autógyártó portfóliójának nemes képviselőit szegmenstől és kategóriától függetlenül. Nyilván azért sokban különbözik a Toyota Prius+ kisebb, vagy hasonszőrű márkatársaitól, ez leginkább oldalnézetben látszik, alapvetően a hosszított tengelytávot, illetve emelt tetővonalat figyelembe véve.
Jól észrevehető tehát, hogy a Toyota Prius+ már-már kisbuszos jellege dominál, a méretes oldalajtók ellenére megőrizve személyautós rajzolatát (enyhén domborodó tetőív, csapott hátsó traktus a C oszlopig lezárva).
Toyota Prius+ tesztautónk a legmagasabb jelenleg elérhető felszereltséget kapta, ennek megfelelően egybe lett gyúrva az elegancia és a sportosság is: illusztris, arányaiban jól eltalált átlójú felnikkel, szolid tetőszpoilerrel a hátsó, ötödik ajtón, robosztus, sokat sejtető far-kialakítással egybeöntve. Mindezt úgy, hogy az ős-Prius stílusjegyei is felismerhetők legyenek, annak ellenére, hogy jelentős méretbeli és kialakításbeli különbségek azért akadnak.
Így teljes tehát az összkép. Nem túlzás, hogy a Toyota Prius+ az egyik legizgalmasabb formatervet kapta a kategóriában, klasszisokkal emészthetőbbé és emberközelibbé vált az egész tálalás. Előny, ha szeretjük a japán letisztult körítéseket, az egyáltalán nem túlzó és túlzásokba eső formaiságot.
Hogy puritán lenne-e? Egyáltalán nem helyénvaló az állítás. Sokkal inkább lényegre törő, egységes, igazán céleszközként lehetne jellemezni a Toyota Prius+ összes részletében kifinomult projektjét.
Élhető, tágas és praktikus: a Toyota Prius+ derekasan állta a sarat. Azaz a tesztünket
Minőségi anyaghasználattal, jól illeszkedő pontokkal és egyben barátságos beltérrel találkozunk az első ülésekbe huppanva, s nem utolsó sorban a szemnek kellemes látvány fogadja az érdeklődő tekinteteket.
Leginkább a kormánykerék kialakítása, az enyhén döntött középkonzol aszimmetriája, valamint a CVT váltó aprócska karja vonja magára a figyelmet. Kifejezetten jó, hogy rendhagyó megoldások születtek az enteriőr tervezésénél, hiszen a Toyota Prius+ mégiscsak egy korszakalkotó, meghatározó dolog, aminek muszáj valamennyire különböznie a párhuzamoktól. Sikerül is, megfelelő módon.
A központi infotainment fejegysége középre került, a konzol felső részére, de megmarad bőven a vezető látómezejében a kijelző. Így minden olyan lényeges, vagy kevésbé lényeges információ jól leolvasható, ami szükséges a biztonságos és kényelmes utazás lefolytatásához.
Elegendő helykínálat bőven akad; az első székek ülőfelülete és hátlapja az átlagos testalkattal rendelkezőknek megadja az elvárt komfortszintet, s bár a cockpit középső nyúlványa szélesnek mondható, nem tapasztaltuk, hogy redukált láb- illetve térdtér állna rendelkezésre.
Egyébként a jó üléspozícióknak és állíthatóságnak köszönhetően a kitekintés is remek a Toyota Prius+ utasfülkéjéből, a hatalmas panorámaszélvédő, illetve a csökkentett vastagságú A, B és C oszlopok is sokat nyomnak a latba nyilvánvalóan (meg az eleve magas üléshelyzet).
Szinte teljes értékű hátsó plusz üléssor
Mivel három sor ülés állhat rendelkezésre a Toyota Prius+ belterében, ezért folytassuk értelemszerűen a középső sorral. Itt a három ülés egyenként állítható, dönthető, mozgatható vízszintesen, természetesen mindegyik rendelkezik ISOFIX pontokkal, az ergonómia teljesen rendben van, jó tartással rendelkeznek oldal- és hosszirányban egyaránt. Kitűnően szabható testre mindhárom ülés tehát, testalkattól és magasságtól függően, beállítás kérdése, hogy mekkora lesz a láb- illetve térdtér.
A fejtér hatalmas, ahogyan annak lenni illik egy családi egyterűben, így igazán szellős lehet az utazás.
Mindaddig, amíg fel nem nyitjuk a csomagtartóba integrált hátsó plusz két ülőpadot. Ahhoz, hogy a harmadik sorban is relatíve kényelmesen elférhessen két közepes, vagy inkább apró testalkattal bíró felnőtt (de leginkább két gyerek), jelentős kompromisszumot kell kötnünk már a középső üléssor pozícionálásánál is, ugyanis a síneken jócskán előbbre kell tologatni a székeket. Kvázi a láb- és térdterek drasztikusan csökkennek, főként annak érdekében, hogy a hátsó, utolsó sor emészthető maradjon.
Viszont még akkor is jócskán kell kompromisszumkötés, ha a tűréshatárig bezárólag szökkentjük előbbre a középső sort. Természetesen a hátsó két pótülésre értve, mivel még a maximumot kihozva sem garantálható a teljes értékű kényelem itt. Ami nem is meglepő, hiszen jelenleg a piacon tulajdonképp nincs is olyan 5+2 személyes MPV, amellyel a 7 főt – 7 felnőttet – teljes értékűen lehetne utaztatni.
Lehet vészmegoldásnak is jellemezni tehát a plusz két főre szóló helykínálatot, de ez túlzás lenne, inkább amolyan „jó, ha van, mert növeli a praktikumot és kihasználhatóságot” megközelítésben kell látnunk a helyzetet. Főként, ahogyan az lenni szokott: 7 fővel a csomagtér méretei is korlátozottá válnak (öt személlyel viszont gigantikus a méretezés), úgyhogy kisebb vagy nagyobb utazásoknál is jól át kell gondolnunk, hogy miből mennyit vigyünk magunkkal.
Nem egy versenygép a maga 136 lóerős rendszerteljésítményével, de nem is ez a cél
A tesztben szereplő Toyota Prius+ hajtásláncát egy 136 lóerős, 1.8 literes Atkinson ciklusú VVT-i benzinmotor (142 Newtonméter csúcsnyomaték 4200 percenkénti fordulatszámon), illetve egy váltóáramú állandó mágneses szinkronmotor jelenti, 81.6 lóerővel és 207 Newtonméteres nyomatékcsúccsal – a rendszerteljesítmény 136 lóerő.
Mint mindegyik hibridhajtás esetében a Toyota-nál, a Toyota Prius+ modellnél is a hagyományos módszerek szerint vezetünk: indulás után (ha megfelelőek az üzemeltetés körülményei) a villanymotor kezd, majd kisebb-nagyobb időintervallumok után éled a benzines. Puszta elektromos hajtásra is van lehetőség, ilyenkor az EV (Electric Vehicle) üzemmódválasztóval adjuk a hajtás tudtára, mit is óhajtunk.
A nagyfeszültségű, 201.6 Voltos, 5Ah-s lítium-ion akkumulátor kellően jól biztosítja az energiahátteret, igaz, a fékerő-visszatáplálásból érkező többlet rövidke időkre bírja csak életre kelteni a tisztán károsanyag-kibocsájtás nélküli elektromos módot. Olyan esetekben, ha városi környezetben araszolunk lámpától lámpáig, vagy egyéb, hozzávetőlegesen 40 kilométer/óra alatti tartományban, visszafogottan autózunk, úgy jelentősen kitolható a környezet- és pénztárcabarát üzemmód, akár több személlyel is, közepes plusz terheléssel (mi 5 felnőtt utassal méricskéltünk).
Fogyasztás: jeles!
Apropó, fogyasztás: a hibrid hajtású járművek, ez esetben a Toyota Prius+ egyik sarkalatos pontja is ez. Mondhatni, átlagos, vagy inkább attól feljebbi értékeket sikerült rögzítenünk, alaphangon igen finom gázpedál-kezelésekkel, sok lejtővel, és több tekintélyes dugóval megspékelve.
Hozzátennénk, hogy mindehhez társítottuk azt az 5 személyt, akikről már szót ejtettünk feljebb – városi haladással tehát az átlag felülmúlta a gyárit, 6.9 litert sikerült regisztrálnunk átlagosan 100 kilométerre lebontva, 67.7 kilométer megtétele után (város, előváros). Országúti viszonyok közt annak ellenére javult a helyzet, hogy az átlag nagyjából meg szokott egyezni a hibrideknél városi helyszínek, illetve 90 kilométer/órás sebességek közt – itt 5.6 liter jött ki 100 kilométeren.
2019 Toyota Prius+ specifikációk
Motor
Motortípus: teljes hibrid hajtás lítium-ion akkumulátorral
Lökettérfogat: 1798 cm³
Maximális teljesítmény: 99 LE + 82 LE (rendszerteljesítmény: 136 LE)
Maximális forgatónyomaték: 142 Nm + 207 Nm
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, fokozatmentes E-CVT automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4615 mm
Szélesség: 1775 mm
Magasság: 1600 mm
Tengelytáv: 2780 mm
Első gumik mérete: 215/50 R17
Hátsó gumik mérete: 215/50 R17
Tömeg, üresen: 1565 kg
Megengedett össztömeg: 2115 kg
Csomagtartó mérete: 200 liter, 1731 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 45 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 165 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.3 s (gyári), 12.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.9 l/100 km
Országúti: 5.6 l/100 km
Vegyes: 5.2 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.3 l/100km
Országúti: 4.3 l/100km
Vegyes: 4.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 101 g/km
Bővebb információ a Toyota hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer