Semmi cicoma, felesleges flanc, giccs, vagy oda nem illő körítés: így lehetne jellemezni a Toyota Proace Verso-t, ha egyetlen mondatban szeretnénk összefoglalni a PSA szerelemgyerekeként piacra dobott családi egyterűt, vagy ha jobban tetszik: kisbuszt. Teszteltük, sőt, még egy esküvőhöz is bevetettük csapatszállító járműként.
Citroen Spacetourer, Peugeot Traveller, Toyota Proace Verso. Így teljes a hármas, végeredményben mindhárom modell teljesen azonos, némi eltérés mindössze minimális részletekben mutatkozik csak. A hajtásláncok is azonosak. Vagy még jobban visszanyúlva a gyökerekhez: Citroen Jumpy, Peugeot Expert, Toyota Proace. A lényegiség itt keresendő, ezeknél az amúgy remek kishaszonjárműveknél, hiszen a tesztalany Toyota Proace Verso teljes mértékben ezekre az alapokra épül.
Formailag teljesen huszonegyedik századi a Toyota Proace Verso, ugyanis gömbölyített, kerekített vonalak, élces idomok jellemzik. A front maszkja jellegzetesen Toyotás, enyhe V-alakzatot formáló sziluett jelenik meg, középre húzott krómcsíkkal, eltéveszthetetlen Toyota emblémával, kissé morcos lámpatest-kialakításokkal. Az alsó részre hangsúlyos beömlőrostély került, a krómozást itt sem hagyták el, a ködlámpafészkeket pedig teljesen a sarkokra helyezték.
Már az orr részletein is látszik, hogy a Toyota próbált elmenni a Toyota Proace Verso esetében is a prémiumos vonal felé, már amennyire el lehet egy kishaszonjármű alapjaira építkező kisbusz esetében. Egyébként a japán gyártónak sikerül, sikerült eddig is, itt sincs másképp – persze azért akadnak hiányosságok, idegesítő mínuszok – ezek kapcsán majd lejjebb.
Hagyományos kisbusz fazon, igazi egyterű tulajdonságokkal karöltve
Oldalnézetben a legszembetűnőbb a 3275 milliméteres, hatalmas tengelytáv, ami érdekes módon nem gátolja komolyabban a fordulékonyságot.
Féltünk tőle, mint a tűztől, de nem okozott kellemetlenséget még parkolóházas beállásoknál sem. Egyedül arra kellett figyelni jobban, mint más kisbuszoknál, hogy a viszonylag távolra helyezett hátsó tengellyel ne vágjuk le az ívet, tehát javallott volt mindig rászámolni a kereszteződéseknél, vagy szűkebb utcákba való behajtásoknál.
Nem gond vele egy esküvő lebonyolítása sem
Ahogy írtuk feljebb, egy esküvő is belefért még a Toyota Proace Verso teszthetébe. Külön örültünk ennek, mert kíváncsiak voltunk, hogy egy igazi éles bevetésen hogyan muzsikál a japánok személyszállítója. Jelentjük büszkén: tökéletesen. A menyasszony abroncsos esküvői szettje gyönyörűen elfért a középső üléssornál, a síneken előre és hátra mozgatható modulok állításával pillanatok alatt megtaláltuk azt az optimális pozíciót, amelyre szükség volt. Úgy, hogy a vőlegény is nagyszerűen el tudott helyezkedni a viszonylag rövid útra, Kozármislenytől a pécsi dómig.
Ki- és beszállás tekintetében sem adódott probléma, a menyasszonyi ruhaköltemény sem gyűrődött vagy deformálódott, mindössze az autóba történő fellépésre, és a kiszállásnál a lelépésre kellett koncentrálni.
Mivel a Toyota Verso építése nem túl magas, de nem is túl alacsony (küszöbszint), itt átlagos módon lehetett megoldani a procedúrát. Elég az hozzá, hogy a kényelem adott volt végig, melyhez az ülések tömöttsége (közepesen kemény), valamint az ülő- és hátlapok optimális méretezése is nagy mértékben hozzájárult.
Miután lezajlott az esküvő, pár napra rá még beiktattunk egy hosszabb távra tervezett családi kirándulást. Volt gyerkőc is csapatban, összesen 7 fővel vágtunk neki a strandolásnak. Itt viszont előjött a legnagyobb hiányosság mikéntje, a hiányzó nyitható hátsó ablakok.
Ugyanis ilyet ne is keressünk a Toyota Proace Verso-ban, nincs. Van szellőztetés, keringetés 3 zónában, de természetes levegőztetés semmi. Nyilván több, mint a semmi, ha van klimatizálás, sőt, fülledt melegben nyilván hatásos is tud lenni, de mi történik akkor, ha a velünk utazó gyerek (vagy akár felnőtt) hosszabb távon már érzékenyebben reagál a légkondicionáló működésére?
Maximum félreállás az úton, és ennyi. Vagy lehúzott ablakokkal közlekedés, ami még jó megoldás is lehet 60-70 kilométer/órás tempóig, aztán már igencsak kellemetlenné válhat a zajszint, s maga a huzat.
Kényelem szinten egyébként nincs kivetnivaló, a hétfős társaság remekül utazott, az oda-vissza 200 kilométeres táv meg sem kottyant nekik-nekünk, és alapjában véve ez a fontos. Hiszen a Toyota Proace Verso igazi csapatszállító, családi mindenes, reméljük, a facelift elhozza majd az oldalablakok meglétét.
Jól hangolt PSA kétliteres gázolajos: kellően dinamikus a karakterisztika
Dinamika szempontjából nincs szégyenkezés, méréseink szerint 2 fővel a fedélzeten 10.2 másodperc kellett a nulla-százas sprinthez. Könnyed és azonnali gázreakciók, minimális turbólyuk 1700-2000 közt, jól hangolt sebességfokozatok jellemzik a Toyota Proace Verso-t, úgyhogy alapvetően minden közlekedési körülmény közt optimálisan vezethető.
Fogyasztás tekintetében a Toyota Proace Verso viszonylag jól brillírozott, a gyári adatokat viszont nem igazán sikerült teljesítenünk: városban 7.2, országúton 5.1, autópályán 8.6 litert rögzítettünk 100 kilométeres átlagra, vegyesben pedig 7.1 literrel zártuk a teszthetet, 892 kilométer megtétele után.
Árazás
Tesztelt Toyota Proace Verso kisbuszunk közepes kasznimérettel, Family Active felszereltséggel 10 707 500 forintos bruttó listaáron vásárolható meg a kereskedésekben, az induló ár 8 107 500 forintról indul (közepes kaszni, 1.6 D-4D 115 LE, 6 sebességes manuális váltó, S&S, Shuttle Live csomag).
2016 Toyota Proace Verso 2.0 D-4D specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1997 cm³
Maximális teljesítmény: 150 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 370 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4959 mm
Szélesség: 1920 mm
Magasság: 1935 mm
Tengelytáv: 3275 mm
Első gumik mérete: 225/65 R17
Hátsó gumik mérete: 225/65 R17
Tömeg, üresen: 1644 kg
Megengedett össztömeg: 2685 kg
Csomagtartó mérete: 603 liter (8 üléssel)
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 170 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.0 s (gyári), 10.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.2 l/100 km
Országúti: 5.1 l/100 km
Vegyes: 7.1 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.3 l/100km
Országúti: 5.3 l/100km
Vegyes: 5.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 129 g/km
Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS