Vitathatatlan: az ezredfordulót megelőző érában csúcsosodott a szabadidőautók és egyterű megoldások térhódítása, érezhető európai jelenléttel. Persze azt nem szabad elfelejteni, hogy a szegmens korszakalkotó megközelítései alapvetően az Amerikai Egyesült Államokból származnak, igaz, a negyvenes-ötvenes évekre tehetőek a születési dátumok – tulajdonképp onnan számítjuk a kategória születését.
Most ebbe nem is megyünk bele részletesen, hiszen e témakör pedzegetése több más publikációt igényelne; elég az hozzá, hogy jelen autótesztünk tárgyaként az egyik legkultikusabb képviselőt, a Toyota RAV4-et fogjuk kivesézni.
Eddig négy generációt tudhat magáénak a típus, a legelső variáció 1994-től 2000-ig, azaz hat éven keresztül folytatta térhódítását. Akkoriban jelentősen felkavarta az állóvizet a Corolla alapjaira épített, néhol túlzó paraméterekkel bíró koncepció (kerékméretek például), ugyanakkor az eladási statisztikákat figyelembe véve már a debütálás utáni első évben jelentős sikereket könyvelhetett el az XA10 kódjelű városi terepes, mely három- és ötajtós kivitelben, kettő- és összkerékhajtással is kapható volt, jellemzően 2 literes, kezdetekben 120, majd később 127 lóerős négyhengeres benzinmotorokkal. A második széria 2000-től 2005-ig (XA20), majd a harmadik hasonlóan az első sorozathoz hat évet töltött a piacon, két ráncfelvarrással (XA30).
A negyedik generációs Toyota RAV4 tavaly, azaz 2013-ban érkezett meg: a japán gyártó SUV-je minden kétséget kizáróan levetkőzte eddigi megítélését, ugyanis szinte már-már egy kategóriával feljebb rangsorolható elődjeinél. Szerkesztőségünknél 2.2 literes dízellel, bőr kivételével csúcsfelszereltséggel járt nálunk az autó – jöjjenek a részletek.
Követi a jelenlegi trendet
Arculat szempontjából a mára már mindenkinek ismerős jelleg köszön vissza a Toyota RAV4 külső, illetve belső megvalósítása kapcsán.
Ha elölről nem gondoljuk markánsnak, a hátsó rész elemzésénél mindenképp
A far figyelemfelkeltő, igazán Toyota ismérveket vonultat fel.
A hátsó lámpabúrák formavilága nem téveszthető össze még a hasonszőrű optikai hatással próbálkozó egyéb konkurenciáknál alkalmazottal sem, közvetlenül az ötödik, hátsó ajtó üvegezése alá kerültek; a tolatófény és ködlámparész a csomagtérajtó felületére kerültek, osztottan. Középen, szintén az üvegfelület alatt helyezkedik el hangsúlyosan a Toyota logó, alatta a rendszámtábla helyének kiképzése, illetve a nagyjából negyed részig felhúzott, a már több ízben elemzett matt műanyag védőelem látható a lökhárítón. Formai, toyotás, ravnégyes. Hamisítatlanul.
Funkcionalitás, egység, komfort
Mint minden jelenlegi Toyota modell esetében, a RAV4-nél is a letisztultság, arányos minimalizmus jellemzi a kategóriájában legtágasabb enteriőrt.
A kezelőszervekből ténylegesen olyanok kerültek csak beépítésre, amelyeknek konkrét funkciója van, szükséges a vezetéshez, autózáshoz. Fontos szempont, hogy ergonómiailag megfelelő legyen minden egység alkalmazása, így például a kormánykerék fogása, funkcionalitása is messzemenően kielégíti az igényeket, csakúgy, mint a bőrrel bevont középkonzolon fellelhető infotainment rendszer érintőképernyője. Utóbbi segítségével figyelemmel kísérhetjük az autó szinte teljes viselkedését, okostelefonnal pedig nagyszerűen összehangolható – jó dolog ez, ha mondjuk navigációs feladatokat szeretnénk végezni. A mobileszközzel egyszerű az összekapcsolódás, a kompatibilitás szintén nagyszerű (iOS, Android kompatibilitás, sebes felismerés).
Az ülések felületének kialakítása szintén az ergonómia jegyében készült, az ülő- és hátlapok is egységesen jól eltalált méretűek, masszívan fogják az utast minden irányból. A felület nem csúszós, a fűtés remekbeszabott, az állítható illetve kihúzható könyöklő pedig mindkét elöl ülő utasnak biztosítja a komfortérzetet. A hatsebességes manuális kéziváltó karja szintén kézre eső, nem lötyögős, a fokozatok határozottan kapcsolhatók.
A 2660 milliméteres tengelytávnak köszönhetően egyértelmű, hogy a 2013-as Toyota RAV4 hátsó ülései is alátámasztják a kellemes menetkomfortot. Legalábbis, ami a lábteret illeti, ugyanis közel 300 milliméter áll rendelkezésre, ha az első üléspároson átlagos testalkatú utazók foglalnak helyet. A fejtér már követel ugyan némi kompromisszumot, a teljes hátsó belmagasság 950 milliméter, úgyhogy a 190 centiméter feletti delikvensek minden bizonnyal kevésbé élvezik majd az utazást itt – nekik lehet megoldás, ha kissé előrébb csúsznak az egyébként széltében rendben lévő, 1420 milliméter szélességű, némileg kemény felületű üléssoron.
Túl a másfél köbméteren. Lehajtott ülésekkel szinte bármit szállíthatunk
Innováció – mindent a menetbiztonságért és kényelemért!
Premium felszereltségéhez mérten a tesztautó rendelkezett szinte minden olyan kiegészítővel, ami jelenleg rendelhető. Tempomat, Smart Key intelligens kulcs- és indítórendszer, kétzónás klímaberendezés is része volt az elérhető opcióknak, továbbá számos, a menetbiztonságot megtartó és elősegítő rendszer is alkalmazásra került.
Csúcsdízel, 150 lóerővel és 340 Newtonméter forgatónyomatékkal
2.2 literes, D-4D vezérlésű, soros 4 hengeres dízel erőforrás mozgatta a teszten lévő Toyota RAV4-et. Kellő forgatónyomatékkal, hiszen a 340 Newtonméter elegendőnek bizonyult az 1605 kilogramm száraz tömegű karosszéria lendületes mozgatásához – mindezt 2000-es percenkénti fordulatszámon, a kedvező lélegeztetésnek köszönhetően egészen 2700-ig, széles skálán.
A motor csúcsteljesítménye 150 lóerőben lett meghatározva, ez 3600-as percenkénti fordulatszámon áll rendelkezésre. A hatsebességes manuális váltó áttételezése tökéletesen hangolt az autó karakterisztikájához, a forgatónyomaték tartalékai leginkább a második-harmadik fokozatban használhatóak ki, minimális késlekedés, turbólyuk hatás nélkül. Ennek megfelelően a felváltások már megejthetők 2000 környékén, akár lejjebb is, nyomatékveszteség sebességtől függően 1500 környékén érzékelhető.
Városi használattal 6.2 literes átlagot (!) mértünk, ami ebben a kategóriában perfekt, nem beszélve az országúti, folyamatos 90 kilométer/órás haladásnál mért 4.7 literes átlagról. A városi értékhez képest minimális növekedés érzékelhető, a RAV4 képességeit könnyű, vagy kevésbé közepes nehézségű terepviszonyok közt vizsgáljuk, ugyanis 100 kilométerre e helyzetben is csak 6.7 liter fogyasztást konstatáltunk.
Minden körülmény közt az optimális vezethetőség jegyében
A cikkben szereplő RAV4 állandó összkerékhajtást (AWD) kapott. Ez azt jelenti, hogy a hajtáslánc folyamtos felügyelet alatt áll az IDDS-nek, azaz az integrált menetdinamikai rendszernek köszönhetően. Így minden közlekedési helyzetben a legoptimálisabb erő- és nyomatékelosztást kapják a hajtott kerekek. A nagy sebességű interaktív vezérlőrendszer szenzorai folytatólagosan figyelik a külső behatásokat, továbbá a sofőr vezetési stílusát is.
Viszonylag magas építése ellenére a Toyota RAV4 kifinomultan irányítható, még kritikusabb szituációkban is. Tesztünk során élesben bizonyított több ízben is a feljebb említett IDDS, ugyanis nem tudtunk olyan sebességet produkálni élesebb kanyarvételezéssel, mely helyzetben az elektronika ne tudta volna korrigálni az alul- illetve felülkormányozottságra utaló jeleket. Némi, minimális jellegű csúszás ugyan érezhető volt egyes esetekben (leginkább alulkormányozottság), de itt is szinte azonnal közbeavatkozott a rendszer. Az egyébként remekül alkalmazkodó, közepes keménységű szervokormány is része a beépített menetdinamikai rendszernek, jótékony hatással a vezetésre: megcsúszás esetén azonnal kiegészítő kormányzási nyomaték érkezik, mely segítségével könnyebben íven tartható az autó.
Konklúzió és árazás
Nem véletlenül a Toyota az a gyártó, mely eladásai kapcsán globális piacvezető: elsősorban olyan minőségi terméket kereső vásárlók érdekei kerülnek előtérbe, akik leginkább a hosszú szavatosságot, a megbízhatóságot és kvalitást keresik. Mindezek mellé a sokoldalúságra sem lehet panasz, hiszen a Toyota palettája igen sokszínű, tehát a szelektálás szinte mindenki számára nyitott utat jelent. A RAV4 pedig negyedik generációjára érte el mindazt, amit az eddigi szériák esetlegesen nélkülöztek; így ténylegesen teljes értékű szabadidőautót birtokolhat az, aki megvásárlása mellett dönt. Hosszútávra.
Végül pedig nézzük az árazást: a cikkben szereplő, egyéb feláras extrákat is tartalmazó Toyota RAV4 2.2 D-4D Stlye jelenleg 9 140 000 forintba kerül, Active csomagban 8 150 000, Premium felszereltséggel 10 420 000 forint ellenérték leszurkolásával vihető haza a kereskedésekből. A belépő szintet a 2 literes Valvematic 151 lóerős benzinessel, 6 sebességes manuális váltóval szerelt verzió jelenti, ebben az esetben 6 990 000 forint a végösszeg, Active felszereltséggel.
2013 Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 200 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 275 Nm @ 1700 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4570 mm
Szélesség: 1845 mm
Magasság: 1660 mm
Tengelytáv: 2660 mm
Első gumik mérete: 235/55 R18
Hátsó gumik mérete: 235/55 R18
Tömeg, üresen: 1605 kg
Megengedett össztömeg: 2220 kg
Csomagtartó mérete: 547 liter, bővíthető 1746 literig
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 190 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.6 s (gyári), 9.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.2 l/100 km
Országúti: 4.7 l/100 km
Vegyes: 5.1 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.7 l/100km
Országúti: 5.0 l/100km
Vegyes: 5.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 147 g/km
Bővebb információ a Toyota hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, MSI