Egyértelműen valamiféle divatcikk-jelenség fedezhető fel a mai kisautók és mini SUV-k forgatagát tekintve. Ugyanakkor számos márka temeti az apróságok kategóriáját, azért vannak még megkapó darabok és egyediek is. Az új, 2021-es Év Autója díj nyertese, a Toyota Yaris pontosan ilyen: bebizonyítja, hogy továbbra is van helye ennek a kategóriának, főként, ha a hibrid-szegmensből kerül ki a hajtáslánc. Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid teszt.
Mint ahogyan mi is, sokan várták, vártuk mi is az új Yaris érkezését. Persze ha Toyota, akkor nyilvánvalóan evidens a hibrid hajtáslánc megléte; viszont mindenképp érdekes maradhat az a koncepció, mely révén a tiszta benzinesek, dízelek előtérbe kerülnek. A tesztben szereplő Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid megelőzte a hibrid tesztautót, ami nem is baj: akarva-akaratlanul fogjuk tudni majd összehasonlítani a két alternatívát.
Nyilván borítékolható, hogy a kettő verzió közül melyik lesz majd a tiszta befutó. Ugyanakkor ízlés és habitus kérdése, hogy kinek mi jön be inkább – nekünk a hibrid vonala szimpatikus inkább a Toyotának. Lehet, hogy ez valamiféle beidegződés vagy megszokás, ki tudja.
Az új Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid csinos és egyben elegáns is, sportos felhanggal. A frontrész kialakítása a jelenlegi Toyota-paletta arculatát viszi és hozza, morcosra húzott lámpaburkolat-ívekkel, arányaiban hatalmas hűtőmaszkkal, dinamizmust sugalló beömlőrostélyokkal. Meg persze egy pici krómmal, mert mutatjuk ugye, hogy ez nem holmi fapados játékszer.
Inkább kompakt, mint apró
A 3.94 méteres bruttó hosszúsághoz képest a markáns 2.56 méteres tengelytáv a legszembetűnőbb részlete a Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid a meghatározó külső jegyek mellett. Ez gyakorlatban is érződik, hiszen a beltérre kimondottan jótékony hatással van, de maga a küllem még inkább egyedivé válik ezáltal. A nagyon trendi, két színárnyalatot hordozó kialakítás révén a tetőmodul a C oszlop közepéig bezárólag erős kontrasztot alkot együttesen, itt számos konfigurálási lehetőség van a színpalettát tekintve. Jó is ez, ettől lesz fiatalos és divatosan üde a Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid, nincs kétség.
Jókora sárvédőívek mutatják a robosztusnak ható kialakítást a Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid-nél. A 17 colos papucsok így még nagyobbaknak tűnnek tényleges méretüknél, nem túlzóak egyáltalán, maximum a komfortérzetet csökkenthetik kissé. Meg a menetzaj lehet kicsit permanensebb a 20.5 centi széles gumiknak köszönhetően, ami egyébként teljesen átlagosnak vehető még ebben a kategóriában is.
Ívek terén nincs hiány. Az imént említett sárvédőívek mellett az első és a hátsó részek kialakításai is mind egy szálig markánsak, egyediségükkel vonzzák a tekintetet. Tényleges egyediség ez, hiszen sikerült ismételten olyat alkotnia a Toyotának, amely kirívóbbá, megkülönböztethetőbbé teszi a Yaris-t a vetélytársaktól. Mindezt stílussal és kellő lazasággal.
Tetszetős küllemmel hibridként is
Talán hátulnézetből hasonlít leginkább elődjére a Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid, a lámpatestek rajzolata hozza a tradíciókat, pár évvel ezelőttre visszanyúló stilisztikát. Ráadásul a búrák hatalmasak, jócskán belógnak a C oszlop területére, majd’ összeérve a hátsó ajtó vonalával.
Nem spóroltak a TToyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid enteriőrjének anyagminőségén: a tesztautó ugyan magas felszereltséget hordozott, de ettől függetlenül az első együtt töltött percek után még jöhettek volna ellenérzések. ismerve a kategóriát. De nem jöttek, mert nem volt minek és miért jönnie; a kialakítás masszív, az illesztések remekek, az alkalmazott anyagok tapintásra, fogásra puhák, lágyak. A kormánykerék kialakítása tökéletesen illeszkedik a vezető kezébe, legyen az nemtől és kortól független – ez is az egyik ismérve annak, hogy a Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid ergonómiája kortalan, egyben betalálta tökélyre hangoltan az arany középutat.
Fiatalos és egyben lendületes az új Yaris enteriőrje
Kitűnő elhelyezkedést kapott a Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid központi műszeregysége, minden átlátható, a bajuszkapcsolók funkciógombjai egyértelmű kezelést biztosítanak. Az üléspozíciók jók, teltebb, magasabb termettel szinte teljesen az alsó szintig kell variálni az ülésmagasságot, különben könnyedén beleérhet a fejünk (vagy inkább a hajunk, ha van) a plafonba. S bár nincs combtámasz, sem könyöktámasz, mégis jófajta komfortérzetet kapunk az autó használatakor.
Meglepően terebélyesek az ülések elöl az új, 2021-es modellévű Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid-ben. Oldaltartás: ötös, szélesség-hosszúság az ülő- és hátlapoknál: szintén ötös. Mintha nem is egy kiskategóriás autóban utaznánk, bőven akad heky a tédnek, vállnak, fejnek. Még intenzívebb kanyarvételezésnél is megmarad a fix stabilitásérzet, nincsenek jobbra-balra dűlöngélések. Persze csak egy bizonyos határig.
Hátul sem vészes a helyzet, persze itt már nem árt kompromisszumot kötni. Két közepes testalkatú felnőtt, kissé összehúzva magát még elfér, tagbaszakadtabb delikvensek már annyira nem. Vagy két gyerek stílusosan, ha mondjuk családi kisautónak pozícionáljuk a Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid-et.
285 literes csomagtartójával nem dönt rekordokat a Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid, de még elegendőnek mondható egy nagyobb bevásárláshoz, vagy épp egy visszafogottabb utazáshoz is. A hátsó ülések hajtogatásával közel 1 köbméteres pakolórész alakítható ki, így 2 személlyel már egész kellemesen lehet szállítgatni az autóval.
Kiváló hibrid teljesítmény
A Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid megkapta a gyártó szokásos jelenlegi hibrid hajtásláncát, amely tulajdonképp esetünkben a benzinmotort tekintve egy és ugyanaz a blokk, mint a korábbi tesztünkben bemutatott „sima” szívó verziójé. Az 1.5 literes, sorhármas egység rendszerteljesítménye 92 lóerő, melyet 5500 RPM-en tud mozgosítani, mindehhez váltakozó, 3600-4800 RPM-en jelentkező csúcsnyomaték társul, 120 Newtonméter tekintetében.
A relatíve kis súlyhoz kéoest a fent részletezett hajtáslánc elegendő kraftot biztosít, bár nem szabad nagy elvárásokat támasztani gyorsulás és lendületesen elérhető végsebesség terén. A Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid városi és elővárosi közlekedésre a legalkalmasabb, ugyanakkor nem jön zavarba magasabb sebességtartományokban sem. A gázreakciók közvetlenek, a hibrid hajtásnak köszönhetően a nyomaték rögvest rendelkezésre áll, így rugalmasan ki lehet lőni egy-egy piros lámpa után, felvéve a városi forgalom ritmusát.
A Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid tisztán elektromos (EV) jellege is remek, gyakran lehet magasabb sebességtartományokban is így autózni. Elegendő visszalassítani például 110 kilométer/óráról 90 kilométer/órára, máris kezdődhet a vitorlázás, a visszatáplálás. Persze ez nyilván sík, vagy kissé lejtős szakaszokon kivitelezhető optimálisan.
Hajtásának megfelelően takarékos is
A tesztelt Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid átlagosan 3.2-4.2 literrel érte be 100 kilométeres távokra lebontva, vegyes üzemmódban. Értelemszerűen növekednie kellett volna a fogyasztásnak 90 kilométer/óra környékén, vagy attól feljebb – ilyesmit nem tapasztaltunk, legalábbis kirívóan nem; az újonnan fejelesztett hibrid Toyota-hajtás ténylegesen élhető szinte minden szituációban.
2021 Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Hybrid specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres szívó benzinmotor, hibrid hajtás
Lökettérfogat: 1490 cm³
Maximális teljesítmény: 92 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 120 Nm @ 3600-4800 ford./perc
Erőátvitel: fronthajtás, fokozatmentes CVT automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3940 mm
Szélesség: 1745 mm
Magasság: 1500 mm
Tengelytáv: 2560 mm
Első gumik mérete: 205/45 R17
Hátsó gumik mérete: 205/45 R17
Tömeg, üresen: 1180 kg
Megengedett össztömeg: 2065 kg
Csomagtartó mérete: 285 liter, bővíthető 947 literig
Üzemanyagtartály mérete: 36 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 175 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.7 s (gyári), 9.5 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.2-8.5 l/100 km
Országúti: 4.7 l/100 km
Vegyes: 7.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 3.8-4.9 l/100 km
Országúti: 3.8-4.91 l/100 km
Vegyes: 3.8-4.9 l/100 km
CO2 kibocsátás: 135 g/km
Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt.huFacebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Huawei, Acer Hungary
Utómunka hardver: Acer