Morcosra húzott küllem, sportosságot és dinamizmust sugalló tálalás: a Toyota Yaris GR Sport Edition alapvetően optikai elemei révén, no meg a GR (Gazoo Racing) plakett alapján hódít. Ugyanakkor tud nagyon sportos is lenni, ha úgy akarjuk Teszt.
Ismerjük jól a Yaris-koncepciót: legyen kicsi, aranyos, de azért gond nélkül utazhassanak benne akár négyen, kompromisszumok nélkül. A facelfites Toyota Yaris GR Sport Edition pontosan olyan autó, amely kevésbé megiosztó, ám annál inkább szívmelengető már első szempillantásra. Legyen az akár a gyengébbik nem képviselője, vagy egy karakteres macsó: lelkülettől függ nyilván, de a Toyota Yaris GR Sport Edition nemtől és kortól független megtalálja a maga célközönségét.
A küllemben egetverő változások – legalábbis az alapokat tekintve – nem történtek. Ugyanazok az ívek, vonalak, kialakítások, mint a hagyományos értelemben vett Yaris modelleknél; ugyanakkor az erőt sugalló külső, a mérges tekintet, az alapverzióhoz képest pár milliméteres ültetés mind rendkívül egyedivé varázsolja a Toyota Yaris GR Sport Edition-t.
Amúgy a Toyota-féle klasszikus irányzatnak a legjobb példája a most jelenleg aktuális modeelciklusú Yaris. Az 1999-ben debütált első generáció csomagtartója, ülései és kalaptartója anno ébresztett némi kételyt a minőséget keresők körében, aztán persze 2-4 év alatt ez a kétely szertefoszlott, hiszen a Toyota minőség akkor kezdett igazán szembeötlő lenni, amikor európai márkatársai úgymond lecsúsztak.
Eleinte tehát inkább a fapados irányt követte a Yaris, mára viszont elsődlegesnek tekinthető a praktikum és minőségi összeszerelés. Az addig csak amerikaiak és javarészt idősebbek által kedvelt Toyota (ebbe beleértve az összes típusát) végleg belopta magát az európaiak szívébe és ez arra bátorította a japán gyártót, hogy ő is rálépjen arra az útra, amelyet európai – főleg a francia – gyártók már rég megléptek: azaz legyen bátor és 3-4 évente hozzon ki egy újabb generációt.
Még mindig az egyik legfontosabb ismérv a megbízhatóság
Akár az Euro NCAP törésteszteket, akár a technológiai és műszaki megoldásokat nézzük, a Toyota Yaris GR Sport Edition elemében van minden téren. Nyilván a Toyota legendás kvalitása az, ami nagyban körbelengi nagyjából az összes koncepciót és megvalósítást is, de meg kell hagyni, gyakorlatban is kellőképp bizonyított már az évek során a márka – és nem csak a Yaris.
Nem túl nagy, de családbarát
Kényelmes, élhető belterét nyújt a Toyota Yaris GR Sport Edition, annak ellenére, hogy a „sport edition” feeling azért markánsan érezhető. Az ülések kialakítása masszív, jól tartanak erőteljesebben vételezett kanyaroknál, de ezzel párhuzamosan komfortosak, kényelmesek is – legyen szó akár hosszabb távú utazásokról. Az ülő- és hátlapok ergonómikusak, csakúgy, mint a kormánykerék fogása, markolata.
Az enteriőr jó minőségű anyagokból építkezik, puha műanyagokkal, első ránézésre is strapabíró kezelőegységekkel. Ami pedig nem egy utolsó szempont, az az optimális kilátás az A és C oszlopok kellően vékonyra tervezése végett – így a vezetési komfort is megadja a módját annak, hogy ténylegesen jól érezzük magunkat az autóban. Akár sofőrként, akár utasként.
Menettulajdonságok: sportos, vagy visszafogott?
A tesztben szereplő Toyota Yaris GR Sport Edition orrába egy 1.5 literes sornégyes Atkinson-ciklusú benzinmotort helyeztek, hozzákapcsolta full hibrid hajtáslánccal. Ez a rendszer ismerős lehet, nem véletlen: a Prius II-től jött az örökség, annak minden előnyével és hátrányával – szerencsére az előnyökből van több.
Előny például az agilitás, főként sportos profilban: a 101 lóerős rendszerteljesítmény 4800 RPM-nél érkezik, míg a 111 Newtinméteres forgatónyomaték-csúcs 3600 és 4800 közt teljesedik ki, illetve e tág intervallumban jelentkezik aktív teljesíctményleadás mellett.
Hátrányként a visszafogottabb gyorsulási ráta hozható fel a Toyota Yaris GR Sport Edition kapcsán: méréseink szerint apait-anyait beleadva 12 másodperc környékén alakult a nulla-százas sprint. Ez nem rossz, viszont ha már GR, meg Sport Edition, lehetne egy kicsit pörgősebb a vezetési élmény akkor, ha épp elesegetjük az ekonómia fogalmát mondjuk egy hosszabb autópálya-szakaszon.
Apropó, autópálya: mint általában a hibridek, a Toyota Yaris GR Sport Edition sem szereti kimondottan a magasabb fordulatszám melletti haladást. Az e-CVT váltó amúgy is megadja a vezetés egyediségét – persze minden megszokás kérdése. Így – a fentiek tekintetében – városi környezetben 3.7-4.2 literes, országúton 4.5-5.1 literes, míg autópályán 5.4-6.4 literes átlagot rögzítettünk 100 kilométerre számítva.
A cikkben szereplő Toyota Yaris GR Sport Edition hozzávetőlegesen 6.5 millió forintért vihető el a szalonokból.
2020 Toyota Yaris GR Sport Edition specifikációk
Motor
Motortípus: soros, négyhengeres benzinmotor turbótöltéssel
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 224 LE @ 5500 RPM
Maximális forgatónyomaték: 300 Nm
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3945 mm
Szélesség: 1695 mm
Magasság: 1499 mm
Tengelytáv: 2510 mm
Első gumik mérete: 195/50 R16
Hátsó gumik mérete: 195/50 R16
Tömeg, üresen: 1100 kg
Megengedett össztömeg: 1565 kg
Csomagtartó mérete: 286 liter, 1150 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 36 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 165 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:11.8 s (gyári), 12.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.2 l/100 km
Országúti: 5.1 l/100 km
Vegyes: 5.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 3.3 l/100km
Országúti: 3.3 l/100km
Vegyes: 3.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 75 g/km
Bővebb információ a Toyota hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer