Közhely, de tány: az új Volkswagen Arteon alapvetően a Passat CC újragondolt alternatívája. Vagy ha jobban tetszik: Passat CC reloaded. Vagy inkább a letűnt Phaetonra hajaz inkább? Döntse el mindenki maga, viszont az biztos, hogy remek zászlóshajót álmodott a wolfsburgi konszern. Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line teszt.
Első blikkre mi tűnik szembe, ha körbejárjuk az autót? Nyilván lapossága, kecsessége – ez így is van rendjén, hiszen a sportos mivoplt áll első helyen az Arteon esetében. Jól érzékelhető, hogy a dizájnerek kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy az összhatás valami olyan kupés, ugyanakkor nagyautós prémumjelleget hordozzon, amely felsőbb kategóriákba sorolhatja a modellt minden gond nélkül. Úgy, hogy közben az árcédulán szereplő összeg sem szökell az egekbe, megtartva szuverenitását a szegmensben.
Tesztelt Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line modellünk orr-kialakítása máris sokat sejtet. Dinamizmus, fiatalos lendület fémjelzi az autó szellemiségét máris ezen a ponton, a hűtőmaszkra rajzolt R-Line plakett erősíti mindezt az érzetet; a lámpatestek vonalvezetése pedig egyenesen lenyűgöző. Két részre osztott egységet kapunk, melyek belesimulnak a hűtőmaszk rácsozatába, különleges egységet képezve az egész mellső felülettel.
Eltalált tálalás, körítés
Az alsó részen helyet foglaló légbeömlők is passzolnak az összképhez, itt leginkább az élces vonalak jellemzők – az egységet mindössze a magas ívet kanyarító sárvédőívek törik meg. Viszont az egész tálalás érdekes elegyét ez adja alapvetően, optimális párhuzamot vonva a kaszni teljes kialakításával.
Jellemzően oldalnézetből köszön vissza leginkább az új Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line valódi egyénisége. A tetőív csapott, B oszlop ugyan van, de az ajtók üvegfelületeinek nincs kerete, így még vonzóbbá téve az Arteon-szellemiséget.
Mivel az Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line valódi sportlimuzin, ezért a hátsó traktus is ebbe az irányba indul: klasszikus csomagtér-kialakítást kapunk, a Passat jellegzetességeivel, ugyanakkor az Arteon újragondolt gömbölydedebb formavilágával.
Jól érezhetően folytatódik az Arteon-jellegzetességeket felvonultató kör az autó faránál is, bár érzésünk szerint itt már nem volt akkora az elán tervezésnél. A koncepció itt is követi a letisztult lényegiséget, nincs semmilyen túlcicomázott részletmegoldás. A csomagtartófedél szinte észrevétlenül símul környezetébe, a hátsó lémpaburák kissé túlnyúlt komplexitást hoznak, a kocsiszekrény alsó területein jobb- és baloldali kipufogódíszek kaptak helyet. Szigorúan krómozott megközelítéssel – az ezüstös tónusok alapvetően az egész autót meghatározzák.
Belevaló választást jelenthet túrázáshoz is
Utazni jó a Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line fedélzetén. Ehhez az alaphangon 563 literes csomagtartó tesz hozzá rengeteget (1557 literig bővíthető). Az R-Line adta pluszok magukárt beszélnek: sportosabbra húzott ülések és műszerfal, egyedien felcímkézett háttámlák, sportpedálok és a többi. Mindez a sportos hangulat nem von le a komfortból, mindkét üléssor messzemenően kényelmes és élhető. A vezetőállás rendkívül jól pozícionált, szinte bármely testalkatra kitűnően személyre szabható, jó a kitekintés. Az A oszlopok megfelelően vékonyak, így a teljes útkép folyamatosan belátható.
Műszeregységek tekintetében a Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line -nál ismételten a letisztult, leegyszerűsített megvalósítás volt az elsődleges, az egész kialakítás vezető- és utasbarát.
Az R-Line bilétával ellátott kormánykerék markolatra tökély, az állíthatóság szintúgy; minden a sofőr keze alá dolgozik menet közben. Még akkor sem kell hosszú perceket eltölteni az autó értelmezésével, ha pár pillanattal előtte még egy merőben más karakterisztikájú kocsiban ültünk.
Említettük feljebb, hogy a Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line remek utazóautó. A lábterek hatalmasak – ez nyilvánvalóan a terjedelmes tengelytávnak köszönhető elsősorban. Fejtér is van, bőven, bár hátul meg kell kötni azért a klasszikus kompromisszumokat, köszönhetően a kupés fazonnak: a C oszlopnál már jelentős lefeléívelés tapasztalható.
A legkisebb, 150 lóerős dízellel is rendben van
150 és 240 lóerős TDI, valamint 280 lóerős TSI motorokkal lehet jelenleg konfigurálni a Volkswagen Arteon-t. Tesztautónk a legkisebb, 150 lovas 2 literes gázolajost kapta, 340 Newtonméteres maximum forgatónyomatékkal megspékelve. A hajtáslánchoz egy hétfokozatú DSG duplakuplungos automataváltó társult, az erőátvitel pedig az első kerekeket hajtotta.
9.1 másodperces sprintet produkáltunk a Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line-nal, ami egyrészt a 150 lovas TDI kellemes képességeit helyezte rögvest előtérbe, másrészt a DSG váltó is jól tette dolgát. REakciókésések még mindig tapasztalhatók felváltásnál, kicsit hiányzott az a finomság, amely elvárható már ebben a kategóriában.
Meglepően jó fogyasztást produkált a Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line tesztautó: városi környezetben mindössze 5.7, orszáhúton 3.9 literes adatokat rögzítettünk. Utóbbi hajszálpontosan megegyezett a gyári specifikációkban szereplővel, úgyhogy elmondhatjuk: nagyautós jellege ellenére igazán pénztárcabarát tud lenni az Arteon 150 lóerős dízele, ha a fenntartási költségeket nézzük.
Nem drága
Egyéb téren is piacbarátnak definiálható a Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line: így, a legdrágább felszereltséggel 13.5 millió forint környékén áll meg az árkalkulátor, visszafogottabb konfiggal, alapáron sem érjük el a 11 millió forintot.
2018 Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line specifikációk
Motor
Motortípus: soros turbódízel motor
Lökettérfogat: 1968 cm³
Maximális teljesítmény: 150 LE @ 3500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 340 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hétfokozatú DSG automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4862 mm
Szélesség: 1871 mm
Magasság: 1427 mm
Tengelytáv: 2837 mm
Első gumik mérete: 245/45 R18
Hátsó gumik mérete: 245/45 R18
Tömeg, üresen: 1543 kg
Megengedett össztömeg: 2170 kg
Csomagtartó mérete: 563 liter, 1557 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 66 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 220 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.1 s (gyári), 8.9 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.8 l/100 km
Országúti: 4.8 l/100 km
Vegyes: 4.8 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.3 l/100km
Országúti: 3.9 l/100km
Vegyes: 4.4 l/100km
CO2 kibocsátás: 114 g/km
Bővebb információ a Volkswagen magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS