Jól emlékszünk, még a tavalyi, 2014-es Volkswagen-találkozó keretein belül találkozhatott a hazai publikum az akkor debütáló vadonatúj Volkswagen Passat modellel. Első blikkre is számottevő változásokat lehet, lehetett tapasztalni a korábbi szériához képest, s akkor még nem ejtettünk szót az enteriőrről, a motorizáltságról, s a továbbra is szépen muzsikáló duplakuplungos DSG automataváltóról.
Igaz, mostanában megosztó hírek kapnak szárnyra a VW konszernt illetően, azonban felesleges általánosítani, vagy sztereotip nézeteket gyártani. A Volkswagen őrzi azt a kvalitás-érzetet, amelyet már igen hosszú ideje alkalmaz modelljeinél, s megbízhatóság terén sincs hiány, továbbra sem. Elegendő bármelyik modellt megvizsgálni, de az viszont tény, hogy a prémiumszegmens felé kacsintgató alternatíváknál tömörebben érezhető.
Elegáns és visszafogott. A jól bevált recept ugyanis pont ez
Az új Volkswagen Passat tehát szolid eleganciájával, visszafogott felső-középkategóriás besorolásával igyekszik hódítani a vásárlók közt egyebek mellett.
Ahhoz, hogy a prémiumérzés valóban tapintható kegyen, már a küllem kigondolásánál számos olyan részletet sikerült alkalmazásba venniük a tervezőmérnököknek, melyek révén ténylegesen előremutató a koncepció: a vékonyra húzott front részek, a mutatós, összesen négy króm keresztcsíkot kapott hűtőmaszk rácsozata, valamint a döntött rajzolatú, ugyanakkor markáns vonalvezetéssel operáló lámpatestek is alátámasztják a fent emlegetett téziseket.
Természetesen a fényszórók LED alapokra épülnek, az intelligens világítás lehetősége remek, igen jól kihasználható így, a kezdeti téli korszakban – még ködös időjárás esetén is rendkívül jó szolgálatot tesz gyakorlatban. Hagyományosan a nappali LED menetfény csíkja maga az irányjelző is, kifejezetten illusztris, amikor a visszapillantóban látjuk kanyarodás közben a Volkswagen Passat-ot.
Klasszikus szedán
Konzervatív viszonyok uralkodnak a kocsiszekrény oldalnézetét tekintve is, hiszen a Volkswagen Passat a hagyománytisztelő, klasszikus szedán fazont megtartotta jelen modell esetében is, ügyelve arra azért, hogy a nagyon élces formavilág, a mai szemmel már kevésbé emészthető kockaformák eltűnjenek.
Van persze gömbölyített felület is, ilyen a tetővonal például, amellyel jól ötvözhető az imént már szóba került konzervatívizmus. Nem véletlen, hogy a Volkswagen Passat előszeretettel kerül rangsorolásra üzleti területen, hiszen egy viszonylag olcsó árazással kiváltható rengeteg olyan privilégium, amely a 15 millió forintos árkategóriától érhető el.
Látható oldalról is nagyszerűen a gigászi tengelytáv, valamint az első és hátsó fények tokozása, illetve azok benyúlása az A és a C oszlopok irányába. Finoman, tagoltan adagolja a Volkswagen Passat formaterve a vizuális behatásokat, s mindezt ügyesen úgy, hogy ne érezzük a túlzások mikéntjét. Amik persze nincsenek is, hiszen az összkép – nem győzzük hangsúlyozni – igencsak visszafogott, de mégis meggyőző kategóriájában.
Elmaradhatatlan Volkswagen embléma, a hengerűrtartalomra és magára a hajtásláncra, valamint a típusra emlékeztető plakettek – ennyi, nem több. A far jellegzetesen VW-s kialakítást kapott, azon belül is magával hozza a Volkswagen Passat-érzetet, a tesztautó le sem tagadhatta volna, hogy ő egy igazi Passat. A zárófények is LED-es kialakítással bírnak, egyszerűek, formai párhuzamot képeznek a két alsó sarokpontra helyezett dupla, krómozott kipufogóvégekkel.
Agyonbonyolítani? Ugyan, felesleges
Minden a helyén van az új Volkswagen Passat belső terében is. Az első, valamint a hátsó ülések pozícionálása is jól eltalált, a vezetőállás remekbeszabott kilátást nyújt szinte az összes létező testalkathoz (elméletben, de gyakorlatban is próbáltunk legalább négy különböző megközelítést).
Elsőre érezhető egyébként, hogy a fotelek újratervezett kialakításának köszönhetően a komfortfaktor megnövekedett, az ülőlapok hosszabbak, a háttámlák pedig valamivel szélesebbek lettek. Az állíthatóság is jól skálázható, ezáltal optimálisan szabható személyre; a férőhely pazar – itt érezhető igazán, hogy az új Volkswagen Passat hatalmas autó. Azzal együtt, hogy a hossz nem haladja meg az 5 métert, de még el sem éri, mégis nagyautós a hangulat.
Főként, ha a hátsó hármas traktust vizslatjuk: itt a megfelelően beirányzott szélesség miatt akár három felnőtt is utazhat, persze némi kompromisszum, mint minden esetben – itt is bele kell, hogy férjen. Viszont ez nem a fejtérre, nem a lábtérre, de nem is a térdtérre vonatkozik.
Nem fogjuk részletezni a minőségi anyaghasználatot, felesleges. Ugyanúgy az illesztések, kialakítások, jó ergonómia is alapvető, viszont a konzervatív, visszafogott érzet már-már túl komorrá teszi az új Volkswagen Passat enteriőrjét. Lehet, hogy a Volkswagen hitvallása szerint a túlbonyolított cockpit, az átláthatatlan gombrengeteg, vagy épp a bonyolultan kezelhető infotainment legyen más márkák védjegye, viszont némi változatosság, jobban feldobott kialakítások elkelnének a fedélzeten. Bár aki a lényegretörő, szimpla variációk híve, az pontosan ennek fog örülni leginkább, valahogy úgy, hogy azért a puritánság jelzőjét mellőzi.
Kapacitása akár egy kombié
565 literes csomagterével a Volkswagen Passat limuzinja megszégyenítően pirít oda a kombik felhozatalának, hiszen ez az érték egy puttonyosnál is igen figyelemreméltó.
Mindezt ráadásul úgy, hogy a pakolhatóság egyszerű és egyben nagyszerű is, s bár a csomagtér padlószintje nincs egyvonalban a csomagtérfedő záróelemének alsó részével, mégsem kell sokat variálni akkor, amikor a bőröndök, táskák és egyéb úti alkalmatosságok előkerülnek a kiruccanás lebonyolítása előtt.
Nyomatékból előre: 500 Nm, alig 6 perces sprint nulláról százra
Volkswagen Passat tesztautónkba egy 2 literes, 239 lóerős TDI gázolajos erőforrás került, tekintélyes 500 Newtonméteres csúcsnyomatékkal, mely széles tartományban, 1750-2500 percenkénti fordulatszám mellett áll rendelkezésre. A maximális teljesítmény viazonylag magas, 4000-es percenkénti fordulatszámon érkezik, de nem érezzük azt, hogy a motor lelkét ki kell könyörögnünk ahhoz, hogy mondjuk közelítsünk a végsebesség felé, vagy akár nyomatékosan tudjunk közlekedni városi forgalomban.
Ugyanakkor az összkerekes hajtásláncba iktatott hétsebességes, duplakuplungos DSG váltó korábbi összehasonlításokhoz képest lustának, vagy inkább bizonytalannak tűnt több ízben is. Intenzív gyorsításkor néhány pillanatig gondolkodóba esik, majd agresszívan reagálva ugrik meg, és lő ki, ugyanakkor a hosszúnak tűnő sebességfokozatokat úgy 80-85 százalékig kihasználja, aminek következtében néha-néha hangos, túlpörgetett viselkedést tapasztaltunk.
Nyilván a 340 Newtomnéter tekintélyes gyakorlati értelemben véve is, ennek megfelelően jó a gyorsulás érzete is, a gyárilag előirányzott 6.1 másodperces 0-ról 100-ra sprintet kereken 6 másodperc alatt sikerült produkálnunk az automatával (nem nyúltunk bele a folyamatba manuális módozatokkal. Ez alapvetően hirtelen döntéshozásból kivitelezett előzéseknél lényeges, valamint a városi közlekedés ritmusa jól felvehető így – de ne feledkezzünk meg a dinamikus autópályázásról sem, mondjuk Németországban, ahol egy belső sávos kielőzésnél bizony néha elkél, ha határozottan gyorsítunk 140-ről 190-ig. Feltételezzük, hogy itt ezzel sem lenn igazán probléma, a gyári végsebesség papíron ugyanis 240 kilométer/óra.
Ha már gyári adatok, nézzük a fogyasztást. Az adatok közül csak az országútit sikerült reprodukálnunk, azaz alulmúlnunk, 4.3 literrel zártunk 100 kilométerre átlagolva. A városi környezetben történő autózás némileg többet jelentett, itt 6.9 literre jött ki az átlagunk, sok araszolgatás, lassú haladás közepette.
Úgy tűnik, a Volkswagen Passat továbbra is hozza azt az elvárt szintet, vagy ha jobban tetszik: presztízst, amelyet elvárnak tőle azok, akik elkötelezettek a márka irányába. Remek autó lett, nem utolsó sorban a Car of the Year 2015 választáson is tündökölt – nem véletlenül, de persze azért apróbb hiányosságok – mint minden esetben – adottak. Akár reprezentálni a céget, akár praktikus családi autóként: kiválóan helyt áll az új, 2015-ös Volkswagen Passat. A tesztben bemutatott hajtáslánc, így, a DSG váltóval egyetemben egy jó, elgondolkodtató választás lehet vásárlásnál.
A legújabb Volkswagen Passat árképzése, részben
A belépő szint 7 481 800 forintot jelent, ezért az összegért 1.4 literes TSI és hatfokozatú manuális kéziváltó jár. A csúcsfelszereltség alapára sem éri el a 13 millió forintot: 239 lóerős, 2 literes TDI motorral, 7 gangos DSG-vel szerelve 12 591 160 forintot kell a kasszánál hagynunk – a tesztben szereplő modell minden plusz extra felszereltségével együtt több, mint 17 millió forintot kóstál.
2015 Volkswagen Passat s2.0 TDi 4Motion DSG Highline specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres dízelmotor, turbóval
Lökettérfogat: 1968 cm³
Maximális teljesítmény: 239 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 500 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, hétfokozatú duplakuplungos DSG automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4767 mm
Szélesség: 1832 mm
Magasság: 1456 mm
Tengelytáv: 2791 mm
Első gumik mérete: 215/55 R17
Hátsó gumik mérete: 215/55 R17
Tömeg, üresen: 1721 kg
Megengedett össztömeg: 2260 kg
Csomagtartó mérete: 586 liter, 1152 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 66 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 240 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.1 s (gyári), 6.0 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.9 l/100 km
Országúti: 4.3 l/100 km
Vegyes: 6.2 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.4 l/100km
Országúti: 4.6 l/100km
Vegyes: 5.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 139 g/km
Bővebb információ a Ford hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 6D fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS