Site icon AutóAddikt

[TESZT] Volvo S60 D4 Momentum – makulátlan svéd szellemiség

Legutóbbi Volvo tesztelésünk folyamán ismét megbizonyosodtunk róla: a svédek igencsak tudnak autót gyártani. A Napimagazin.hu-n megjelent teszt, alább.

Visszafogott elegancia, magas szinten alkalmazott biztonsági megoldások, kedvező üzemeltetési feltételek az árképzés optimális mivoltának köszönhetően – csak néhány a sok, alapvetően pozitív jellemző közül, melyek óhatatlanul eszünkbe jutnak a márka által képviselt modellek kapcsán.

Nemrégiben a V40-es verzió Cross Country megközelítését veséztük ki, teljesen jó szájízzel kiszállva a volán mögül – persze mocorgott bennünk a kisördög, hogy egy kategóriával feljebb, a masszív középszegmensben hogyan domboríthat a márka. Kiváltképp, ha a prémium irányvonal képviselőiről van szó, mellette figyelembe véve azt a tényt, hogy igen erősen érződik a konkurenciaharc.

Némi visszatekintés

Tehát felhozatal van bőségesen. Mégis úgy gondoljuk, hogy aki valami formabontóbbat és egyedibbet szeretne a jelenlegi kínálatból kikaparintani magának, az nagy valószínűséggel szívesen csemegézik a Volvo felhozatalából. S hogy miért? Definiálhatjuk nyugodt szívvel kuriózumnak, egyedi megvilágításba helyezett autónak, olyannak, melyről a kezdetektől fogva (még a dilettánsoknak is) a kényelem és a magas fokú biztonsági megoldások jutnak eszébe. Amikor viszonylag későn – az autógyártás kezdetéhez viszonyítva legalábbis – Assar Gabrielsson és Gustaf Larson megalapították a Volvo-t 1927-ben, elsődleges céljukul tűzték ki a megbízható és biztonságos autók építését, robosztus, időtálló kasznival és futóművel. Mindezek mellé fontosnak tartották az utazási komfort száz százalékos jelenlétét, továbbá azt, hogy egy igazán kihasználható és praktikus autó a fő felhasználók, azaz az emberek köré épüljenek.

Tehát a pátosz jó értelembe vett mikéntje folyamatosan jelen van a Volvo életében, jelen is volt, mint ahogyan a fenti bevezetőből ki is derült. Mindezek szellemiségében vettük át az S60-as tesztautót, és vágtunk neki az egy hetes tesztidőszaknak.

Arányos ötvözete a letisztultságnak és a minőségnek. Mindez prémium tálalásban érkezik

Minden részletében skandináv – állíthatnánk közhelyszerűen, de meg is tesszük, mert így igaz. Hűvös modernség, stílusos elegancia lengi át az új arculatot kapott S60 minden részletét, így nem meglepő, hogy a front rész kapta a leghangsúlyosabb felületeket. A hűtőmaszk hatalmas az arányokhoz képest, krómmal díszített keresztcsíkokkal, középre helyezett jellegzetes Volvo-logóval felvértezve adja tudtul jelenlétét, a ködlámpafészkek tulajdonképpel matt ezüstös árnyalatú díszítőelemek, parányi LED csíkkal – a nappali menetfény szintén ezt a technológiát hordozza. A fényszórók rajzolata hagyományosan követi a Volvo által felvonultatott trendet, a búrák szinte elvesznek a beömlők méretei mellett, a projektoros kiképzés pedig sportos arculatot kölcsönöz az autónak. Természetesen jelen van itt is a kicsit előreugró motortértető-jelleg, a hűtőmaszk előrébb helyezkedik el, mint a lámpatestek – tradicionális részelem ez.

Bár szedán kialakítású a Volvo S60, oldalnézetben mégis sokkal inkább 5 ajtósnak tűnik, a far csapott, rövid, a túlnyúlás kisebb, mint az első felfüggesztésnél. Ezzel együtt a csomagtér nem túl kicsi, de nem is nevezhető nagynak – főként kategóriájában: 360 literes. Bővíthető is a rakfelület, a hátsó ülések 40:60 arányban dönthetők, plusz sílécalagút is rendelkezésre áll; nyilván korlátozott egy ilyen karosszériakialakításnál a bővítés, de ha nagyon muszáj, azért helyt áll így is az S60. A perem itt alacsony, a rendelkezésre álló raktér mély, de nem kell tornamutatványokat végezni az optimális pakoláshoz, a zsanérok burkolatot és külön járatokat kaptak – utóbbi levesz a bruttó kapacitásból.

18 colos Modin fantázianevű, dualcolor felniket kapott a tesztautó, jó választással, ugyanis a gyöngyházfehér színárnyalathoz a gyémánt-bronz kombináció jól passzolt. 2776 milliméteres tengelytávja átlagosnak tekinthető, a küszöbök alsó részei is matt műanyag berakásokat kaptak, a hátsó traktus helyzetjelzői pedig szinte teljes háromszög-alakzatot mintáznak oldalról.

Az A, B illetve C oszlopok rendkívül vékonyra sikerültek, így a vezetés közbeni kilátás jól átgondoltnak tűnt. Igaz, némileg visszafogó tényezőként éltük meg az ablakok, legfőképp a hátsók alulméretezését, ez leginkább a felfelé ívelő övvonalnak tudható be.

Jellegzetessége a far – olyannyira, hogy itt (is) összetéveszthetetlen

Ha esetleg valakinek nem tűnne fel a tükörből – mondjuk egy autópályán – az, hogy Volvo érkezik (amit erősen kétlünk), akkor egészen bizonyos, hogy a fart vizslatva egyből eloszlanak a kételyek. Gyengébb képességű autósok nyilván a termetes Volvo felirat betűit összerakva eszmélnek, ám a hátsó lámpák tokozása és annak jellegzetessége felfedi a valóságot. Az előző bekezdésekben emlegetett háromszög-alakzat negyvenöt fokos szögből is tökéletesen kivehető, viszont a csomagtérfedélre integrált kiegészítő lámpaelemmel együtt készen is van a hagyományhű megvalósítás. Innentől kezdve viszont semmi felesleges sallang ezen a részen, mindösszesen egy S60 és egy D4 felirat díszeleg, pluszban a prémiumhatást megfejelő dupla, ám szögletes kipufogóvégek magasztalják fel a látványvilágot.

Bár nem sportautó, még csak nem is sportos autó a Volvo S60, mégis az enteriőrbe tekintve jó értelemben vett furcsa érzésünk támad. Ugyanis az ülések – leginkább a vezető- és utasoldali darabok – sportosak, megfelelően szélesek, oldaltartásuk kiváló, csakúgy, mint ülő- és hátlapjaik mérete. A hátul helyet foglalókat alapvetően kettő teljes értékű ülőhely várja, középen egy, a szokás szerint magasított, kicsit keményebb hatású plusz hellyel. Ezzel együtt három átlagos felnőtt némi kompromisszum megkötésével utazgathat néhány kilométeren keresztül, akár pár órás intervallumban is, de örök frázis, hogy 1865 milliméter szélességnél bizony a két plusz két fő preferált (esetleg hozzá egy négy-öt éves gyerkőc). Az első ülések hátlapjainak kidolgozása segíti a térdek jó elhelyezését, így a komfortráta növekszik, a fejtér viszont szűkösnek bizonyul, ha a hátul ücsörgő utas 190 centiméternél magasabb.

Furcsa elegyet alkot a sportosság-hűvös elegancia páros

Mivel az ülések lendületet sugároznak, kell valami ahhoz, hogy az egyensúly visszabillenjen. Ez pedig nem más, mint a középkonzol, a műszeregységek, illetve maga a cockpit minimalista stílusa, lényegretörő kialakítása. Itt ismét visszaköszön az északi dizájnvilág minden együtthatója, s tökélyre hangolt elegyet alkot környezetével. A kormánykerék fogása kényelmes, a vajbőr borítás magáért beszél, a háromküllős kialakítás megszokott, a keresztküllőkre gondolt multifunkciós gombok minden lényeges és akár elsődlegesnek mondható feladat irányítását teszik lehetővé. Tehát innen vezérelhetjük szemvillanás alatt a tempomatot, a hangrendszert, de a kihangosított telefonunkat is szimplán adjusztálhatjuk. Vakon elsőre nyilván szokatlan, de gyorsan bele lehet jönni.

Pontosan úgy, mint a középkonzol esetében: az ülő emberalakot formázó kidomboruló sziluett egy három részletre felosztott levegőkeringető rendszer, a kétzónás klíma első szekciója innen érhető el, de ha automata módba kapcsolunk, akkor sem szenvedünk hiányt semmiben. Tudunk persze kormány- és ülésfűtést is állítani, vagy akár telefonszámokat tárcsázni a feljebb elhelyezkedő gombsorral, de az assistance-ot, a navigációs rendszert is innen hívhatjuk elő sok egyéb más mellett. Az egész középkonzoli rész némileg döntött a vezetőállás irányába, ez remek, hiszen minden látómezőnkön belül marad, s az elérés is könnyebb. A központi egységhez egy 5 colos kapacitív érintőkijelző is tartozik, szinte az összes történés, esemény és információ itt jelenik meg – ezt multiinfo rendszert a Volvo Sensus-nak hívja. Az audiorendszer .wma formátumot is ismer a már bevett .mp3 mellett, s endelkezik USB és AUX 3.5 milliméteres bemenetekkel, 180 Watt összteljesítménnyel és összesen 8 darab hangszóróval.

Elmaradhatatlan biztonságérzet, nem csak mutatóban: a megoldások tárháza kifogyhatatlan

Számos biztonsági berendezéssel vértezték fel a Volvo S60-at. A CitySafety koccanásgátló rendszer például sűrű forgalomban segít elkerülni a ráfutásos baleseteket, az IntelliSafe-nek köszönhetően 50 kilométer/órás sebességig bezárólag pásztázza az előttünk lévő utat. Ha nem vennénk észre időben, hogy hirtelen fékez valamely holtterünkben közlekedő jármű, az asszisztens azonnal aktiválja a fékrendszert, és kellő távolságon belül lassítja-megállítja az autót. A továbbfejlesztett, BLIS nevű holttérfigyelő rendszer kamerák helyett radarral pásztázza a szomszédos sávokat, és azonnal jelzi, ha a holtterekbe egyéb jármű kerül. Ugyanez a rendszer aktív tolatásnál is: az esetlegesen nem észrevehető, keresztben közlekedő járművekre is azonnal figyelmeztet.

Forradalmi technológiának is nevezhető a ráfutási rendszer legújabb változata, mely az autók és egyéb járművek mellett a gyalogosokat is felismeri. Így ha véletlenül elénk vág egy járókelő, s a szenzorok úgy érzékelik, azonnali a vészfékezés, természetesen automatikusan.

Bár ilyet (is) láttunk már, de meg kell említeni mindenképpen az automatikus távolsági fényszóró jelenlétét is. A rendszer közbeiktatásával szinte folyamatosan közlekedhetünk távolsági fénnyel, viszont ha szemből érkezik, vagy előttünk halad egy autó, azonnal csökken a reflektor fényereje, vagy indokolt esetben teljesen vissza is kapcsol tompítottra.

DSTC nevet visel a Volvo S60 IntelliSafe dinamikus menetstabilizáló rendszere. Amennyiben az elektronika érzékeli, hogy ki- és megcsúszás veszélye áll fenn, rögvest visszavesz a hajtáslánc teljesítményéből, csökken a forgatónyomaték, illetve a kerekeket – akár külön-külön is – lefékezi.

Megújulás után

Hiába a D4 jelzés: a szerkesztőségünknél járt tesztautóban nem a korábbi 5 hengeres, hanem az új, saját fejlesztésű négyhengeres dízelmotor dolgozott. 1969 köbcentiméter hengerűrtartalommal, 181 mozgosítható lóerővel (4250 percenkénti fordulatszámon), kerek 400 Newtonméter forgatónyomatékkal, a hajtásba iktatott nyolcfokozatú automataváltóval, a Drive-E fejlesztés részeként; Start-Stop automatikával. A rendkívül könnyű, és redukált belső surlódású motor járása kulturált volt, még hidegindítás után is, az automata egység precízen kapcsolgatott fel és vissza a fokozatok közt. Manuális módban úgy 80 százalékban volt rábírható a rendszer a fordulatszámtól független felváltásokra, aranyszabály, hogy 1700 környékén érdemes a próbálkozás. 50 kilométer/órás városi haladásnál hamar rájön az automatika, hogy nem szeretnénk hármasból kettesbe váltva kigyorsítani, szépen vált ötödik-hatodik fokozatig, és stagnál; ugyanakkor ha hirtelen előzésbe kezdünk, 1-2 másodperces reakcióidővel kap észbe, s kezdődik az erőtartalékok előhívása. 1200 és 1700 percenkénti fordulatszámtartományban érezhető turbólyuk, ennek megfelelően gondolkodóba is eshet a nyolcsebességes automata – szerencsére hamar megoldja a problémát a rendszer.

Előremutató fogyasztási ráták

Jól brillírozott a Volvo S60 üzemanyagfogyasztás terén is: városi, szűk utcákban araszolgatással, dugókban, elindul-megáll szisztéma szerint sem sikerült a 100 kilométerre számolt átlagértéket 5.5 liter fölé vinni, országúton puszta nyolcadik sebességfokozatban 1450 fordulat/percnél 3.4 literes átlagot konstatáltunk. A kiterjesztett áttételezésű váltóműnek köszönhetően autópályatempónál, azaz 130 kilométer/óránál 1850 fordulat/percet (!) és kereken 5 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerre, négy felnőtt személlyel, nullázás és közel 50 megtett kilométer után.

Kicsit feszes, de nem kemény a Volvo S60 rugózása, a felfüggesztés elöl MacPherson, hátul Multilink rendszerű. Kanyarokban kezes jószágként viselkedett az autó, egy személlyel (sofőr) kevésbé, négy személlyel viszont érezhetően alulkormányozottá vált – emellett a stabilitásérzet megmaradt, az 1484 milliméter magasságú kocsiszekrény csekély dőlést produkált csak.

Presztízs és optimális ár-érték arány

A tesztben szereplő Volvo S60 D4 modell Momentum felszereltséggel 9 770 000 forintot kóstál alapáron, ÁfA-val és regisztrációs adóval egyetemben, az extrákkal növelt ár túllépi esetünkben a 14 millió forintot. 7 990 000 forintról indul a belépő szint – 115 lóerős D2 verziót, 115 lóerővel kapunk ennyiért, a legvaskosabb alapárat pedig a T6-os benzines R-Design variációért kérik (306 lóerő, automataváltó, összkerékhajtás): 13 760 000 forintot kell ebben az esetben leszurkolnunk a kasszánál.

2013 Volvo S60 D4 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1969 cm³

Maximális teljesítmény: 181 LE @ 4250 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4628 mm

Szélesség: 1865 mm

Magasság: 1484 mm

Tengelytáv: 2776 mm

Első gumik mérete: 235/40 R18

Hátsó gumik mérete: 235/40 R18

Tömeg, üresen: 1470 kg

Terhelhetőség/össztömeg: 600/2070 kg

Csomagtér mérete: 380 liter

Üzemanyagtartály mérete: 68 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 230 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.4 másodperc, mért eredmény: 7.1 másodperc

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.0 l/100 km

Országúti: 3.2 l/100 km

Vegyes: 3.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.5 l/100km

Országúti: 3.4 l/100km

Vegyes: 4.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 107 g/km

Bővebb információ a Volvo hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, EpsonLivekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, MSI
Exit mobile version