Bár közel sem mondható újdonságnak a svéd márka belépőszintű modellje, azonban számos faceliftes újdonsággal meg lett spékelve. Alapvetően tehát a koncepció nem változott, érkezik a jól megszokott és hőn szeretett precizitás plusz minőség kombó, de azért akadnak hiányosságok, vagy inkább kérdőjelek. Teszteltük a Volvo V40 Cross Country T5 AWD-t.
Kimondottan lenyűgözte korábban a sajtót, és persze a vásárlóközönséget is, amikor a Volvo bemutatta az XC90-et, már nem koncepcióként. Minden kétséget kizáróan nagy dobás volt ez, olyan, amire mindenki várt, s hát legyünk őszinték: több, mint 10 éves modellciklus távlatában azért már elkélt némi megújulás. Na meg a prémiumszegmens nem az az irányvonal, ahol jól megtűrik az amúgy évek során bőszen bizonyító modelleket, elvárt, hogy érkezzen némi új (ami nem hagyatkozik kifejezetten a faceliftre).
A Volvo V40 Cross Country T5 AWD egyelőre azonban nem tudunk túl sok újdonsággal szolgálni, mentségére legyen mondva a szintén hosszú modellciklusnak: hamarosan megújul a márka e kategóriája is, szépen felzárkózva az imént emlegetett XC90, majd utána érkezett S90-V90 lineuphoz. Kell is, bár személy szerint semmi probléma a V40 tálalásával, el képes feledtetni az autó a Ford Focus-rokonságot (azonos padlólemez), és a mai napig elbűvöli a sofőrt, utasait. Tudni kell ugyanakkor, mire számítsunk.
Mindig is a hűvös elegancia jellemezte a Volvo modelljeit, így a Volvo V40 Cross Country T5 AWD is tökéletesen hordozza a trendet kívül és belül is egyaránt. A küllemet egyöntetűen a Thor kalapács-elgondolás dobja fel a front részen – ez az egyik legfőbb újítás, amellyel már a V40 is kezd felsorakozni a jelenlegi modellarculathoz, s igencsak jól is áll neki elfogultság nélkül.
Minden a régi, de végeredményben hatásos a facelift. Hamarosan jön a teljes megújulás!
A hűtőmaszk hangsúlyos Volvo emblémája ellentmondást nem tűrően adja a külső szemlélő tudtára, hogy ez bizony más kategória, mint amit a hasonszőrű „kollégák” képviselnek, kicsit pöffeszkedően, de azért úriasan tálalva önmagát. Némi CC-s, azaz Cross Country-s jelleg bejátszik, ez a műanyag burkolatokban ütközik ki az alsó vonalvezetéseknél, a ködlámpafészkek ilyenek például; az oldalvonalakat tekintve szintén visszaköszönnek az egyedi formák.
Hátulról és figyelemreméltó megjelenést kapott a Volvo V40 Cross Country T5 AWD. A zárófények burkolata absztraktba hajló formaisággal mosolyog, közrefogva a csomagtérajtó sötét tónusú üvegezését, óriási Volvo-felirattal megpakolva, kellemes harmóniában a lökhárító alá gondolt dupla kipufogóvégződéssel. Meg persze a köztes műanyag, kissé diffúzorra is emlékeztető berakásról sem szabad megfeledkeznünk, hajrá, offroad-kinézet, még mindig tud hódítani az ilyesfajta jellegzetesség.
Alaphangon aprónak tűnhet a Volvo V40 Cross Country T5 AWD csomagtere, ugyanis 335 litert tud biztosítani a pakkoknak. Viszont bővíteni lehet, akkor már 1 köbméter fölé tornászható az érték. Mondjuk ez a kategória nem arról szól egyébként, hogy telepakolva útnak indulunk, négy-öt fővel, ez sokkal inkább a hétköznapibb, ugyanakkor kihívásokkal megfejelt életstílust irányozza. Lehet, reklámszagú, szlogenjellegű volt ez a mondat, de tény, hogy azért a Volvo V40 Cross Country T5 AWD-t birtokolni már önmagában is kihívás, nem beszélve arról, hogy óhatatlanul vonzza az embert: menjünk síelni, kirándulni, mindegy, hová – csak a szabadban legyen.
Nyugodtan tervezhetünk vele kiruccanásokat
Szabadidőautó a Volvo V40 Cross Country T5 AWD? Kétségtelenül, elsősorban pároknak, vagy olyan kisebb családoknak, ahol még nem előfeltétel a gigászi pakolhatóság, férőhely. Mindezek ellenére a Volvo V40 Cross Country T5 AWD enteriőrje tágas kategóriáján belül, a 2646 milliméteres tengelytáv ezt optimálisan támogatja is. Az anyaghasználat jó, puha felületekkel találkozhatunk, ugyanakkor azért akad egy-két keményebb, barátságtalanabb műanyag felületi kidolgozás. Összességében nem érezzük, hála az égnek, ebben közrejátszik a célirányos kidolgozás, az ergonómia, és nem utolsósorban a tesztautó konfigurálásából adódó színválasztások, kombinációk.
Bár a Volvo mint brand, valamint konkrétan a Volvo V40 Cross Country T5 AWD is a konzervatívizmust képviseli, a tesztautóban felsorakoztatott funkcionalitás és opciók szintén mély benyomást tettek ránk a levezetett egy hét alatt. A műszerfal a svédekre jellemzően lényegre törő, jól átlátható; a digitális arculat teljesen testre is szabható, többfajta stílussal bír operálni. Ez hasznos, hiszen az egyhangú áthallásba hajló műszeregységek ezáltal kicsit csinosíthatók, színesíthetők.
Utasvédelem, fejlett technológiákkal
Messzeföldön híres a Volvo utasvédelmi rendszeregyüttese, erről most nem tartanánk kiselőadást, ugyanis több ízben megtettük már, konkrétan a V40 CC esetében is. Természetesen a felszereltségnek megfelelően a Volvo V40 Cross Country T5 AWD is rendelkezik minden földi jóval, ezek jelentős részét próbálni is tudtuk a mindennapos közlekedésnél, elégedettségünkre nem találtunk panaszt egyik opciónál sem.
Kényelmes, jól testre szabható ülések jellemzik a Volvo V40 Cross Country T5 AWD-t, kellő ülő- és hátlap szélességekkel és hosszakkal, masszívabb utazásokhoz is elegendő komfort-tartalékkal. Ez a tézis igaz az első, illetve a hátsó ülésekre is, hátul 180 centi feletti testmagassággal már kompromisszumok jönnek, alaphangon két felnőtt tud osztozni itt.
Hot hatch-szintű teljesítmény papír szerint, a karakterisztika nem annyira kirobbanó
1969 köbcentiméter, sornégyes benzines turbómotor. A Volvo V40 Cross Country T5 AWD ilyet kapott, és nem kevesebb, mint 245 lóerővel képes gazdálkodni a hajtáslánc, 5500-as percenkénti fordulatszámon elérve a teljesítménycsúcsot.
Mindehhez 350 Newtonméternyi forgatónyomaték társul, ez már 1500 RPM-en érkezik, érezhetően: a társított 8 sebességes automataváltó finoman, szinte észrevétlenül váltogat fel és vissza, megfelelő fordulatszám-tartományokat garantálva a zökkenőmentes utazás kifejtéséhez. A karakterisztika tehát meggyőző, nem is lehetne más, hiszen a teljesítmény magáért beszél – papíron mindenképp. Gyakorlatban jóval visszafogottabb a Volvo V40 Cross Country T5 AWD, mint ahogyan azt képzelnénk első blikkre, pedig az összkerékhajtás ellenére az üres tömeg alig több, mint 1.4 tonna.
A teljesítményhez kell a háttér
Akár könnyedebb terepen, akár csúszós, latyakos úton kiválóan teljesít a Volvo V40 Cross Country T5 AWD állandó összkerékhajtása, az amúgy is jelen lévő menetbiztonságot jelentős stabilitással és korrekt kiegészítő tulajdonságokkal ruházza fel. Mindenképp javallott AWD-t választani a Volvo modellek konfigurálásánál, higgyék el: megéri.
Fogyasztás tekintetében viszont nem annyira visszafogott a Volvo V40 Cross Country T5 AWD, mint mondjuk amikor a beltér lényegiségét vizslatjuk. Városi körülmények közt 9.3, országúton 5.9 litert sikerült regisztrálnunk 100 kilométerre átlagolva, ami végeredményben a papírforma szerint megadott teljesítményhez jól passzol, viszont nem volt jellemző egyáltalán a tesztelés alatt a sportos, kirobbanó jellegű haladás.
2016 Volvo V40 Cross Country T5 AWD specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres benzinmotor turbóval
Lökettérfogat: 1969 cm³
Maximális teljesítmény: 245 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 350 Nm @ 1500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4370 mm
Szélesség: 1783 mm
Magasság: 1458 mm
Tengelytáv: 2646 mm
Első gumik mérete: 225/45 R18
Hátsó gumik mérete: 225/45 R18
Tömeg, üresen: 1420 kg
Megengedett össztömeg: 2055 kg
Csomagtér kapacitása: 335 liter, 1032 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 57 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.3 s (gyári mérés), 11.5 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 9.3 l/100 km
Országúti: 5.9 l/100 km
Vegyes: 7.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 8.5 l/100 km
Országúti: 5.2 l/100 km
Vegyes: 6.4 l/100km
CO2 kibocsátás: 149 g/km
Bővebb információ a Volvo hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, Konzolvilág, EPSON, MyActionCam, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte