Sok autómárka követi, követte a trendet, miszerint egy már jól bevált és sokat bizonyított modellt felvérteznek terepes adottságokkal. Ez lehet optikai vonal, de lehet a hajtáslánc még komplexebb megközelítése is. Vagy akár mindkettő: a Volvo V60 Cross Country a leginkább összetett képet mutatta, ugyanis szinte mindennel fel volt vértezve a tesztautó, amivel fel lehet ruházni egy ízig-vérig terepes jellegű alternatívát.
Tudvalévő, hogy a Volvo V60 Cross Country két különféle hajtáslánccal érhető el – az elsőkerekes verzióba értelemszerűen a gyengébb, négyhengeres gázolajos, míg a csúcsfelszereltségűbe (tesztalanyunk is ilyen volt) az öthengeres variáns kerül. No és persze a számos megkülönböztető elem, sok műanyag szegélyvédő, pár centiméteres plusz megemelt, 201 milliméteres hasmagasság, és egyebek.
A Volvo V60 Cross Country szellemisége hűen tükrözi a svéd autógyártó személetét: ahogyan már fentebb is szóltunk róla, egy, már jól bevált produktumot kell még magasabb szintre emelni: így született meg az offroad-kivitel ötlete is. Amúgy sem felejthető el például a Polestar irányvonal, de az már egy teljesen más kategória.
Minden porcikájában igazi Volvo. Maradtak egyelőre a korábbi tradíciók
Klasszikus ívelések, márkaarculatot hordozó stílusjegyek: a Volvo V60 Cross Country kialakításban és dizájnban is követi a tradíciót (pedig hol vannak már azok az élces, kocka formák, amelyek például anno egy 760-as szériát jellemeztek.
Ugyanakkor a klasszikus, félreismerhetetlen fazon még mindig felfedezhető, modern, huszonegyedik századi körítésben: a hangsúlyos hűtőmaszk a keresztcsíkos Volvo-emblémával még mindig kultikus, a széthúzott méhsejt-rácsozás visszaköszön a hűtőmaszkon, valamint a motorházfedél domborított törésvonalai is a letűnt korokat idézik, ízlésesen ültetve át a jelenbe. Már itt is feltűnik a „terepesítés”, hiszen a mellső lökhárító idoma alatt elhelyezkedő mattezüst trapézalakzat figyelmeztet arra, hogy itt bizonyára a hagyományostól kissé erőteljesebb kialakítás dívik a Volvo V60 Cross Country esetében.
Az oldalvezetés is hű önmagához, azaz a már jól bevált recept szerinti kombi-lényeget; hátrafelé keskenyedő oldalablak-felületekkel, vékony A és B oszlopokkal, a hátrafelé kilátást nagyban elősegítő közepesen vaskos C oszloppal domborít a Volvo V60 Cross Country, lényegre törően sportos mivolttal fúszerezve. A sárvédőívek jól észrevehetően kapták a műanyag berakást, mert ugye ettől lesz Cross Country a Cross Country optikailag egyebek mellett, a küszöbök lezárásánál folytatódik az orr-résznél már látott krómjelleg alkalmazása egy-egy díszcsík által. A 18-as felnik még több lapáttal rátesznek a sportos külsőre, amely szolidan elegáns összhangot ad az egész autónak, vigyázva arra, hogy sehol ne legyenek túlzó részletek, megmaradjon a lényegiség.
Sportosan a konzervatív jelleg árnyékában
Bár előtérbe lett helyezve a sportkombi-hatás, gyakorlatban mégsem az a Volvo V60 Cross Country, aminek látszik. Legalábbis, ha a praktikumot nézzük: 430 literes csomagtérrel rendelkezik az autó, ami jelenleg az átlagot jelenti, talán kicsit több is annál – így hát ha úttalan utakra merészkednénk, bőséges csomagáradatot is cipeltethetünk, nem beszélve az 1241 literes bővíthetőségről ugyebár.
A raktér egyébként egy kifejezetten szép formatervezést kapott ötödik ajtóval zárható, itt a dizájnerek még annak idején ismét visszanyúltak a Volvo-gyökerekhez, ugyanis a zárófények burkolata összetéveszthetetlenül türemkedik a kocsiszekrény két széle felé, közrefogva a hozzávetőlegesen háromnegyed arányban üvegfelületet hordozó ajtót. Középen a szemrevaló Volvo felirat, egyelőre itt még a régi betűtípussal kanyarított típusjelzés, illetve a motorra, valamint a hajtásra utaló karakterek találhatók; az egész gyönyörű zárása pedig a hátsó lökhárítóba ágyazott dupla kipufogóvégződés együttese. Mindezt úgy, hogy az ellenállónak ható, egész autó tálalását meghatározó mattos-ezüstös kialakítás meglegyen. S meg is van, ha másra vártunk volna.
Félre nem lehet ismerni
Mivel a jelentős típusfrissítés még egyelőre várat magára a Volvo V60 Cross Country esetében, ezért ne lepődjünk meg azon, hogy a korábbi stílusvonulat érkezik az enteriőr vizsgálódásakor. Bár történtek apró finomítások, a központi műszeregység kialakítása csapott vonalvezetést, mellé krómerősítést kapott, a kormánykerék fogása kifejezetten vaskos, ezzel együtt még kisebb tenyérbe is remekbeszabottan simul bele.
A középkonzol enyhe szögben döntött a sofőr irányába, a tesztautó felszereltségéhez megfelelő, szintén matt faberakás sem hiányozhatott a hatfokozatú automataváltó karja körülötti környezetből. Az utastér funkcióit (keringetés, klíma, fűtés) ülő utas-sziluettet mintázó gombsorral érhetjük el, közvetlenül az infotainment alatti részen, ez, mint a Volvo V60 Cross Country minden belső részlete, szintén tökély módon érhető el, bármilyen üléspozíciótól függetlenül.
Részletekbe most nem bocsátkoznánk azt illetően, hogy hányféle vezetést segítő, illetve utasbiztonsági rendszer került beépítésre a Volvo V60 Cross Country tesztelt példányába, több esetben már kifejtettük a lényeget, elegendő visszakeresni korábbi Volvo vonatkozású tesztjeink közül. Legendás kiegészítő opciók ezek, mára ténylegesen azzá lettek, és az is bizonyos, hogy a Volvo masszívan az élvonalban jár technológiái alkalmazásával a mai napig. Gondoljunk csak a nemrégiben bemutatkozott XC90 modellre, s hisszük, hogy a hamarosan megérkező 2016-os S90-nek sem lesz oka szégyenkezni.
Átlagos méretezésű, ám annál valamivel magasabb szintű komfortfaktort kínáló ülésekbe ülhetünk az első traktusban, kellemesen hangolt hosszirányú és szélességű ülésekben. Természetesen az állíthatóságnak köszönhetően szinte nincs olyan testalkatú utas, aki elöl ne tudna viszonylag kompromisszumoktól mentesen utazni, kellően tágas lábterekkel, fejterekkel.
Hátul kicsit szűkösebb a helyzet, ugyanis a lefelé húzó tetővonal miatt a fejtér redukáltabb, a 2774 milliméteres tengelytávolság ellenére azért a térdeket össze kell húzni, főként, ha tagbaszakadtabb sofőr és/vagy utasa foglal előttünk helyet. Elég az hozzá, hogy a hátsó üléseken 180 centiméteres testmagasságig lehet kényelmesen, komfortosan utazni, másodmagunkkal, vagy harmadik személyként egy 10-12 éves gyerekkel egyetemben.
Alapvetően havas közegbe ajánlott az AWD
Lényegében a Volvo V60 Cross Country sava-borsa az állandó összkerékhajtása jelen esetben, amely rendkívül ügyesen, és annál észrevétlenebbül dolgozik. Ha az aktuális terepviszonyok megkívánják, differenciálzár-hatás is érkezik, valamint a hajtott négy kerék mindig a körülményektől függően kapják a megfelelő nyomatékelosztást. Hiába a 420 Newtonméteres maximális forgatónyomaték, sokat nem érzünk belőle gyorsításkor, ugyanis az finomra hangolt összkerékhajtás gondoskodik arról is, hogy a sebességérzet egységes képet mutasson.
Az erősebbik, 5 hengeres, 2400 köbcentiméter hengerűrtartalmú gázolajos aggregát került a Volvo V60 Cross Country orrába, 190 lóerős maximális teljesítménnyel (4000 RPM), 420 Nm csúcsnyomatékkal felruházva.
A társított hatgangos váltó jó kiegészítője a hajtásláncnak, igaz, hidegebb motornál észrevehető a gondolkodó váltás, leginkább a magasabb fokozatok érkeznek kicsit kitolt fordulatszám-tartományban, de ez az üzemi hőmérséklet elérésével meg is szűnik, kulturált lesz teljesen a rendszer.
Gazdaságos lehet?
Kihatással van mindez a fogyasztásra is: országúton, nyugodt körülmények közt autózva 4.6 liter/100 kilométeres átlaggal kellett számolnunk, míg városi környezetben (elővárosi 70 kilométer/órás korlátok, bevezető szakaszok) 7.6 literes érték született.
Relatíve magas a fogyasztása tehát a Volvo V60 Cross Country-nak a nagyobb, 2.4 literes dízellel, viszont számoljuk hozzá az összkerékhajtást, illetve a négy fő utaztatását is a vegyes átlagolásnál (6.9 liter/100 kilométer). No és persze könnyedebb terepezést is bevállaltunk, visszafogottabb helyszíneken, ami nyilván adott hozzá a végeredményhez.
2015 Volvo V60 Cross Country D4 AWD specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 2400 cm³
Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 420 Nm @ 1500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4638 mm
Szélesség: 1899 mm
Magasság: 1545 mm
Tengelytáv: 2774 mm
Első gumik mérete: 235/50 R18
Hátsó gumik mérete: 235/50 R18
Tömeg, üresen: 1710 kg
Megengedett össztömeg: 1300 kg
Csomagtartó mérete: 430 liter, 1241 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 68 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 205 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.9 s (gyári), 8.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.6 l/100 km
Országúti: 4.6 l/100 km
Vegyes: 6.1 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.3 l/100km
Országúti: 4.2 l/100km
Vegyes: 5.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 149 g/km
Bővebb információ a Volvo hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte