Nem, nincsen szó hat hengerről. Sajnos, vagy nem sajnos? Végeredményben teljesen mindegy is, hiszen a turbóval és kompresszorral megspékelt sornégyes benzines aspektusát tekintve bőségesen túlmutat még a saját korlátain is. Vagy inkább azokon a határokon, melyek közé egy Volvo modellt bekategorizálunk. No de hát hol a visszafogottság, a konzervatív szellemiség?
2010 óta gyártják a Volvo V60-at, vagyis az S60 középszegmens kombi verzióját, mostanra, azaz konkrétan a 2014-es modellévre megfrissítették a palettát.
Meggyőző formavilág, több év távlatából is
Korábban is, most is rendkívül megkapó a Volvo V60 széria farának kiképzése. A C oszlop hátsó traktusára tervezett, függőleges irányban elnyújtott, majd lefelé kiszélesedő, és a karosszéria sárvédővonalát követő helyzetjelzők – stílusukat tekintve – egyedülállóak, azok voltak, azok is maradtak (anno a V40-nél is formabontónak tituláltuk), gyönyörű harmóniában fogják közre a csomagtérajtót, valamint annak vonalvezetését; kétharmados arányban belógó üvegezését. A hátsó lökhárító két oldalra helyezett krómozott kipufogóvégeket, valamint diffúzoros díszítést hordoz, visszaköszönő és egyben párhuzamos méhsejtes patternnel, tompa tónusú körvonalazással. Dögös az összhatás, nincs is ezen mit vitatkozni.
Persze ha oldalnézetből virít a Volvo V60 R-Design kivitelében, kellemes fotótémát szolgáltató háttér előtt, még inkább előjön a klasszikus értelemben vett bizsergető érzés. Ugyanis az 1434 milliméteres magasság sejteti ismételten a vissza-visszatérő sportosságot, ehhez nagyban hozzátesz a 19 colos felniméret is – utóbbi kettős színkompozíciójával még inkább emeli a vizuális élményfaktort.
No és persze a tökéletes színválasztás is, mely a tesztautónál igen jól el lett találva, őszintén szólva: ritka az ilyen tónusú Volvo az utakon. Mármint a színt értve, no és R-Design verziók sem parkolnak minden mellékutcában, az is bizonyos.
Mennyire családi?
Kétélű dolog ez, hiszen a komfort hányadosa, valamint a kombi karosszéria-kialakítás mind sejteti, hogy bizonyára a família ékes választása lehet a V60. Talán a V60 R-Design is, bár az más kérdés, hogyan viseli majd a férj, feleség (inkább a feleség), no és a gyerekek a masszív, gyári kerek 6 másodperces százas sprintet nulláról, vagy a határozott kanyarvételezéseket minimális fékhasználattal. Nyilván ilyen irányvonal is létezik, nem kis arányban, ha Volvo V60 R-Design megoldást keres a vásárló, viszont a 430 literes, kiválóan pakolható csomagtér átlagos méretűnek számít.
Igényes kidolgozottságú, prémium matériákból épülő enteriőrrel találkozhatunk, ha belakjuk a Volvo V60 R-Design üléseit egy utazás alkalmával, zörgő illesztések nélkülözésével, megfelelően vastag fogású és kellemesen puha vajbőr borítású kormánykerékkel. Mindezek mellett a központi műszeregység és a kezelőszervek átláthatósága, használatának könnyedésge kiemelten fontos ugyebár, ez a Volvo V60 R-Design esetében is alapvető követelmény.
A központi egységhez egy 5 colos kapacitív érintőkijelző is tartozik, szinte az összes történés, esemény és információ itt jelenik meg – ezt multiinfo rendszert a Volvo Sensus-nak hívja. Az audiorendszer .wma formátumot is ismer a már bevett .mp3 mellett, s endelkezik USB és AUX 3.5 milliméteres bemenetekkel, 180 Watt összteljesítménnyel és összesen 8 darab hangszóróval.
Mindent a biztonságért, svéd módra
Számos biztonsági berendezéssel vértezték fel a Volvo V60 R-Design modellt is. Ahogyan az S60-nál, ott is megtalálható többek közt a CitySafety koccanásgátló rendszer, mely sűrű forgalomban segít elkerülni a ráfutásos baleseteket, az IntelliSafe-nek köszönhetően 50 kilométer/órás sebességig bezárólag pásztázza az előttünk lévő utat.
Bár ilyet (is) láttunk már, de meg kell említeni mindenképpen az automatikus távolsági fényszóró jelenlétét is. A rendszer közbeiktatásával szinte folyamatosan közlekedhetünk távolsági fénnyel, viszont ha szemből érkezik, vagy előttünk halad egy autó, azonnal csökken a reflektor fényereje, vagy indokolt esetben teljesen vissza is kapcsol tompítottra.
306 ló erejével gazdálkodhatunk. Több, mint elegendő
Fentiek tekintetében felmerülhet az olvasóban, hogy a Volvo V60 R-Design azon túl, hogy néminemű opitkai pluszt vonultat fel, nem sokban különbözik a szériamodellétől. Nos, a lényeg nyilvánvalóan a hajtásláncban rejlik ezúttal: turbó és kompresszor által megvadított, 306 lóerő összteljesítmény leadására képes négyhengeres benzinmotor szolgáltatja a hátteret a Volvo V60 R-Design több, mint lendületes mozgatásához.
A kissé súlyos, 1704 kilogramm száraz tömegű kasznit gyári adatok szerint 6 másodperc leforgása alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre, erre méréseink rácáfoltak 0.2 másodperccel, így értelemszerűen 6.2-t futott a tesztautó. A maximális teljesítmény egyébként 5700-as percenkénti fordulatszámon érkezik, míg 400 Newtonméteres forgatónyomaték-maximum tág tartományban, 2100 és 4700 RPM közt áll rendelkezésre. Mindezt az optimális hangolású turbófeltöltőnek, valamint a kompresszornak köszönheti a Volvo V60 R-Design, mint ahogy a tiszta, sallangmentes gyorsulási görbét is.
Egyértelműen jó párosítást jelent a japán gyártmányú Aisin 8 fokozatú automata váltómű is, kellően rövidre húzott sebességtartományokkal, valamint direktben reagáló rendszerrel. A menettulajdonságok az előzőekben leírtak figyelembevételével felveszik a versenyt bármely sportkompakttal, sőt, a Volvo honlapján még azt is megkockáztatják, hogy 6- illetve 8 hengeres erőforrások, s a hozzájuk tartozó hajtásláncok produkciói mellett is versenyképes tud maradni. Gyakorlatban azért a helyzet nem ennyire egyértelmű, viszont az biztos, hogy papírforma szerint megkapjuk a csábító számadatokat, azonban érzetre természetesen más a viselkedése egy dupla ekkora hengerszámú aggregátnak – ez így is van rendjén.
Volvo V60 T6 R-Design Momentum – a cikkben szereplő tesztautó kiinduló felszereltsége ez, így 12 790 000 forint a bruttó ellenérték, regisztrációs adóval együtt. A további extrázásnak köszönhetően jelen modell több, mint 16 millió forintot kóstált.
2015 Volvo V60 T6 R-Design specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1969 cm³
Maximális teljesítmény: 306 LE @ 5700 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2100-4800 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4635 mm
Szélesség: 1899 mm
Magasság: 1484 mm
Tengelytáv: 2776 mm
Első gumik mérete: 235/40 R19
Hátsó gumik mérete: 235/40 R19
Tömeg, üresen: 1737 kg
Megengedett össztömeg: 2160 kg
Csomagtartó mérete: 430 liter
Üzemanyagtartály mérete: 67.5 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 230 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.0 s (gyári), 6.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 8.4 l/100 km
Országúti: 5.3 l/100 km
Vegyes: 6.5 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 8.9 l/100km
Országúti: 5.5 l/100km
Vegyes: 6.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 117 g/km
Bővebb információ a Volvo hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS