Tűkön ülve vártuk szinte: az XC90 debütálása-érkezése után tudvalévő volt, hogy a svédek következő nagy dobása az S90-V90 párhuzam lesz. Mennyi ideig is kellett visszaszámolni a napokat (némi túlzással)? Nem sokáig, a lényeg: tavaly, Q3 környékén már a bennfentesebbek megismerhették a prémium limuzin/kombi minden sajátosságát. Szerkesztőségünkhöz is megérkezett a nagybetűs északi luxus a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription személyében.
Lehet vitatkozni azon, hogy a Volvo mennyire találta el, esetleg nyúlt mellé jelen megközelítéseivel – ami a formatervet, vagy épp a sokhengeres motorverziók elhagyását jelenti. Tény viszont, hogy a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription, illetve maga az S90 változatai is mind-mind egytől egyig mesterműveknek számítanak, alapvetően azért, mert remekbeszabottan hordozzák a jelenlegi piactól kissé eltérően az egyediség minden mozzanatát. Persze 10 millió felett már vígan beszélhetünk a prémiumról és a luxusról, ez már más világ, itt mindennek egyedinek és utánozhatatlannak kell tűnnie; illeszkedni muszáj. A Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription pedig kiválóan hozza az elvárásokat.
Formaiság tekintetében a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription egyedi, ahogy írtuk pár sorral feljebb, apelláta nincsen. Ugyanis a dizájnerek elkövettek mindent, hogy a küllem jól passzoljon a svéd stílusirányzathoz, hordozva olyan részleteket, amelyeket visszamenőleg szinte bármelyik Volvo-modellnél fellelhetünk. Az orr-rész hűtmőmaszk kialakítása például ennek jegyében fogant egyebek mellett, a hangsúlyos rácsozat, a még hangsúlyosabb Volvo embléma mind ezeket a téziseket erősítik. Kötelező jelleggel elkél a sok króm, a befelé hajló lamellák illusztrisak, annak rendje s módja szerint törik meg a fényhatást, így befotózásnál több pontos derítésre van szükség (ha optimális végeredményt akarunk). Nyilván ez nem szempont, csak megjegyeztük, utalva arra, hogy a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription szinte bármely porcikája hordozza a különlegességet, és a már unalomig ismételgetett egyediséget.
Minden illeszkedik a mára jól megszokott új Volvo-arculatba
Természetesen maga a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription is megkapta a mostani Volvo portfólióra egyre inkább jellemző Thor beütést, a kalapács-sziluettet – a front lámpabúrái enyhén íveltek, a maszk felé nyitnak, és kellemes harmóniát képeznek a beömlőknek álcázott díszítések alá helyezett apró ködlámpafészkekkel. Kimondottan lapos, keskeny az orr, amúgy nemcsak ez a felület, az egész autó is, a maga 1475 milliméteres magasságával.
A „laposság” a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription oldalnézetéből látszik igazán, ahogy az is, mennyire próbálták a gyakorlati megvalósításokat sportos irányba terelgetni. Úgy, hogy közben az egész jellegzetesség business jellege megmaradjon, sok-sok prémiumelemet ötvözve.
Stílusos részletek mellé betársul a praktikum is: a Volvo V90 számtalan előnnyel bír
Öblös, nagy, bár kategóriájában nem a legterjedelmesebb csomagteret tartogat a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription. Bár az 560 literes befogadóképesség majd’ gigászi, van ettől nagyobb (640 liter – de minek?), ráadásként a rakfelület bőségesen kiterjeszthető akár 1526 literig is.
Enteriőr tekintetében ne várjunk semmiféle felesleges sallangot, koncentráljunk a lényegre. Ahogyan azt a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription minden egyes részlete esetében, itt is felsejlik a svédes elegancia, hűvös visszafogottság, de ezen összhatás nélkül nem Volvo egy Volvo; közhelyekkel élve, nem lehet másképp ugyanis.
Finoman megmunkált, selymesen lágy tapintású anyagok köszönnek vissza, a kormánykerék fogása olyan jó, hogy az ember talán nem is akarná többet elengedni, vagy legalábbis példamutató koncepcióként alkalmazná minden egyes hasonszőrű kategóriatársnál. A kormánykerék keresztküllőire helyezett pár funkciógomb jól kézre esik, hüvelykujjal tökéletesen lehet klimpírozni rajtuk vezetés közben úgy, hogy az ne vonja el a figyelmet semmiről.
Techdemó svéd módra
Erős viszont hangrendszer tekintetében a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription. A Bowers and Wilkins 7.1 hifirendszer lenyűgöző, az elosztás ideális, az egész utastér kitűnő lefedettséget kapott. Számos profilt ki tudunk választani zenehallgatás közben, nekünk leginkább a klasszikus concert hall-verzió tetszett – le a kalappal a surround emulálásnak, amellyel még a rádiócsatornák hallgatása is új értelmet nyer. Tehát ha külön kellene konfigurálni az audiót a V90-be, biztosan kiválasztanánk az elsők közt.
Utazni, utazni, utazni: a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription egyértelműen erre sarkall. Már a puszta kombis megjelenés is ezt harsogja, de miután helyet foglalunk az autóban, kicsúcsosodik az érzés. Hogy miért? A válasz egyértelmű: nagybetűs a kényelmi faktor. Lenyűgöző a hangszigetelés. Hátul is mosolyogva elfér négy, igaz, közepesebb termetű felnőtt, akár több száz kilométeres távolságokkal számolva is.
Kényelmesen. Akár hosszú, több száz kilométeres távok tekintetében is
Hátul – ahogyan említettük feljebb – remekbeszabottan elférnek a felnőttek, de a legoptimálisabb a 2 gyerek-1 felnőtt, vagy 2 felnőtt-1 gyerek kombó, vagy csak a 2 felnőtt irány. Itt is igaz azért az aranyszabály, hogy a legkényelmesebb a négy fős kiosztás utazásnál, de nem cáfoljuk az imént leírtakat: jól utazható az autó hátul 3 fővel is, az ülő- és hátlapok kialakítása megadja a teljes, pozitív támogatást ehhez.
Két literes, de meggyőzi a célközönséget
Vagy legalábbis hozza azt a szintet, ami elvárható egy közel 5 méter hosszúságú prémium kombitól. Ugyanakkor figyelembe kell vennünk, hogy magasra húzott turbótöltés ide, vagy oda, az 1705 kilogramm száraz tömeget nem kimondottan egyszerű úgy mozgatni dinamikusan egy 2 literes gázolajossal, hogy az például az üzemanyagfogyasztásra is jótékony hatással lehessen.
A gázreakciók közvetlenek, a hajtáslánchoz társított 8 sebességes automataváltó korrektül teszi a dolgát, bár láttunk-tapasztaltunk már sokkal precízebben dolgozót is. Vagy inkább észrevétlenebbül dolgozót, a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription esetében több ízben érezhető gondolkodás felváltásoknál, illetve szereti a rendszer a magasabb RPM tartományokat, túlságosan is kiaknázni az erőhátteret a végletekig. Ilyenkor segíthet a manuális váltás közbeiktatása, már ha a hajtás is úgy akarja.
Jól brillírozik összkerékhajtás terén a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription, bár hó, latyak, egyéb csúszósságra utaló körülménybe nem futottunk bele az utakon, viszont érezhetően hordozza az autó am stabilitás minden mozzanatát. Nehéz tehát kihozni a sodrából, ha pedig mégis sikerülne, a számtalan integrált elektronika azon nyomban közbe avatkozik, és visszavesz az elánból.
Mennyiért?
A cikkben szereplő Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription jelenleg 17 966 000 forintba kerül, a belépő szintet képviselő D3 Kinetic 150 lóerővel 11 891 000 forintért vihető haza.
2016 Volvo V90 D5 AWD AUT specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött soros dízelmotor
Lökettérfogat: 1769 cm³
Maximális teljesítmény: 235 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 480 Nm @ 1750-2250 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4936 mm
Szélesség: 1890 mm
Magasság: 1475 mm
Tengelytáv: 2941 mm
Első gumik mérete: 225/40 R19
Hátsó gumik mérete: 225/40 R19
Tömeg, üresen: 1705 kg
Megengedett össztömeg: 2400 kg
Csomagtartó mérete: 560 liter, 1526 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 240 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.2 s (gyári), 7.5 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 8.1 l/100 km
Országúti: 4.8 l/100 km
Vegyes: 6.4 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.7 l/100 km
Országúti: 4.5 l/100 km
Vegyes: 4.9 l/100km
CO2 kibocsátás: 129 g/km
Bővebb információ a Volvo hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, Konzolvilág, EPSON, AOC, Philips, MyActionCam, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte