Manapság talán nem is nagyon létezik más autómárka, amely képes lenne folyamatosan olyan szinten megújulni, mint amit a Volvo produkál. Elég csak a teljes metamorfózison átesett XC90-re, vagy az S, illetve V széria modelljeire gondolni. A közepes nagyságú SUV szegmenst képviselő Volvo XC60 talán nem tartogat annyi plusz meglepetést, mint anno az XC90 tette megjelenésekor, de az biztos, hogy nem fukarkodik a jóban. Teszteltük.
Alaphangon a Volvo XC60-at érdemes a felső-középkategóriába pozícionálni, azonban csak a méret miatt érdemes: a svédek SUV-ja ugyanis ízig-vérig prémiumautó, eleve a márkából adódóan, de természetesen a minőségi megközelítések is rengeteget nyomnak a latba.
Nem beszélve arról a temérdek innovációs újdonságról és technológiai megoldásról, amelyet a Volvo XC60 felsorakoztat: kisebb kiadványt lehetne szerkeszteni abból, mi minden található a fedélzeten, legyen szó vezetés- és utasbiztonsági, vagy akár kényelmi opcióról. Ezt most nem is tesszük, a nyers kiegészítős, illetve opciós lista megtalálható a Volvo hazai honlapján kapcsolódva a Volvo XC60-hoz; inkább nézzük az általános részleteket, valamint a saját tapasztalatokat.
Első blikkre mi ugrik be, ha szemléljük az autót? Kecses? Sportos? Hivatalos? Elegáns? Megnyugtatunk mindenkit: az összes jelzővel illethetjük a Volvo XC60-at, hiszen a fentebb felsorolt részlet megtalálható az autóban. Kiváltképp az Autóaddikt.hu-nál járt R-Design felszereltséget tekintve, úgy, hogy a sportosság és a dinamizmus kérdését sem kellett hanyagolnunk.
Konzervatív jellemvonások
Sok a hasonlóság, nem vitás: a Volvo XC60 lehetne kicsinyített-tömörített XC90, de nem az, van egynehány olyan eltérő ismérv, ami azért kizárja az egykaptafás tényeket. A fazon hamisítatlan SUV, valahogy az egész rajzolat sokkal kompaktabb, célirányosabb, mint a nagytestvér esetében. Természetesen megkapjuk az XC60 esetében is a Thor-sziluettes nappali LED menetfénycsíkokat, a karakterisztika követi a jelenlegi (és persze korábban megszokott) Volvo imázst; hangsúlyos hűtőmaszkkal, ferdére húzott lámpatestekkel, az alsó felületeken pedig lendületet sugalló beömlőkkel, ködlámpafészkekkel.
Mindez az R-Design szellemiségét nagyban dicséri, de ez pont rendben is van így, hiszen a vásárló ezért választja alapvetően ezt a küllemet, tálalást. És milyen jól teszi: így egyszerre kap egy sport SUV-ot egy elegáns üzleti limuzinba oltva.
Oldalnézetben ismét vissza kell nyúlnunk a klasszikus jelző használatához: felfelé ívelő övvonal, emelt tetőív, csapott far. A minta crossovert, vagy inkább unalomig ismételve SUV-ot lehet megformálni a Volvo XC60-ról, mindehhez a 21 collos (!) felnik harsogják: „itt nem egy hagyományos XC60-ról van szó, ez bizony az R-Design, amely felrúg minden eddigi szabályt, amit egy városi terepjáróhoz társítottunk.”
Nyilván a keréktárcsák kivitelezéséből és méretéből adódóan nem ildomos gondolkodnunk terepezésben, maximum könnyebb földutas-murvás szakaszokat vállalhatunk be az autóval, bár nyilván lesz, aki merészebb lesz nálunk. Itt inkább a menetstabilitás, utasbiztonság és egyéb, közlekedés közben felemerülő tézis ellentételezéséről kell beszélnünk.
Megmaradt minden, ami igazán egyedivé teszi a megjelenést
Hátulról a Volvo XC60 szintén sikeresen megtartja jellegét. A már Volvo védjeggyé avanzsált, C oszlopra hosszasan felnyúló lámpaburkolat-ívek itt is megtalálhatók, viszont a csomagtérajtóra is áthozták a dizájnerek, gyönyörű harmóniát teremtve. Ez elsősorban sötétedés után mutatkozik meg teljes mellbedobással: tény, hogy a tervezőmérnökök teljes mértékben odatették magukat a dizájn megálmodásával.
Mindezek mellé a színválasztás is teljesen eltalált volt a Volvo XC60 tesztautó esetében: a kék tónus a legkifejezőbb szerintünk a palettán, kiváltképp, ha sportos megközelítésről szól a fáma. Ha R-Design, akkor javasoljuk, csak ezt a színt konfigurálja mindenki.
A Volvo XC60 beltere hasonló kialakítással rendelkezik, mint a Volvo XC90 esetében: a firmware- és szoftverfrissített középkonzol hatalmas, 12.3 col képátlós kapacitív érintőpanellel rendelkezik, s az autó összes finomhangolását itt végezhetjük el, valamint a kiegészítő szolgáltatásokat és funkciókat is innen érhetjük el. Itt minden kézre esik, ugyanakkor a menürendszer struktúrája bonyolult lehet első alkalmakkor, így aki először vezeti az XC60-at, nem árt, ha némi rutint szerez elindulás előtt – vezetés közben tényleges megszokást igényel a menürendszerben történő navigálás.
Indítókulcsunk konkrét értelemben nincs, a Volvo XC60 keyless rendszert kapott, viszont a Volvo-tól megszokottan nem indítógombot, hanem indítókapcsolót kapunk, méghozzá a kardánalagútra helyezve, a váltókar alatt.
Innovatív és informatív: biztonság mindenek felett
Bár már szót ejtettünk arról, hogy a Volvo XC60-ban felsorakoztattak minden olyan, régi-új, esetlegesen ismert vezetéstámogató- és biztonsági rendszert, amelyet már a korábbi Volvo S90, V90, illetve XC90 tesztjeinkben kiveséztünk – egy kimondott újdonság mégis akad.
Ez pedig nem más, mint az újraértelmezett vezetői segédrendszer, amely alapvetően 60 és 100 kilométer/óra tempó intervallumban szól bele a kormányzásba, fékezésbe, ezáltal segít elkerülni a relatíve kisebb, ráfutásos balesetek esélyét. Ráadásul a holttérfigyelő is fejlettebb lett, ugyanis ha irányjelző használata mellett úgy ítéli a rendszer, hogy inkább maradjunk a saját sávunkban, masszív visszakormányzással korrigál az autó.
Egyébként kimondottan jót tett a firmware- és szoftverfrissítés az új Volvo XC60 esetében, hiszen tapasztalataink szerint az utasvédelmi- és vezetéstámogatási rendszerek sokkal pontosabban, határozottabban szóltak bele tesztjeink során a vezetésbe. Ezáltal – a jelenlegi álláspont szerint – úgy érezzük, hogy jelenleg a Volvo XC60 tudja felmutatni a fejlesztések maximumát e platformon.
2 literes gázolajossal sincs sok ok a panaszra, bár elbírna nagyobbat a tálalás
Mindenki sajnálja a downsizing tényét, s erre a Volvo XC60 2 literes turbódízel aggregátja sem cáfolt rá sajnos. A közel 2 tonna önsúlyhoz érezhetően kevésnek bizonyul a papíron 235 lóerős, 480 Newtonmétert produkáló gázolajos. Itt elsősorban a sportos közlekedésre utalnánk, ha már R-Design, ugyebár. Persze itt elsősorban optikáról beszélünk, de mégis az a könnyed, lágy rugalmasság valahogy kimaradt ebből a hajtásláncból.
2000 környékén természetesen megjön a nyomóerő, a gyári 7.2 másodperces nullszázas sprintet 7.3 másodperc alatt futottuk meg az autóval, ami végeredményben nem rossz érték, sőt. Lehet, hogy az állandó összkerékhajtás is visszavett a gyorsulásérzetből, de annyi baj legyen: a Volvo XC60 nem sportautó, nem sportkompakt, inkább egy sportos-elegáns külsővel domborító alternatíva a prémium SUV-ok piacán.
A menetkomfort oltárán áldoznak a 21 colos keréktárcsák. Itt a kifinomult rugózás sem tud csodákat tenni, hiszen ez a kerékméret már óriásinak számít – sokkal racionálisabb választás lehet a 18, 19 colos megoldások közt válogatni. De csak szigorúan akkor, ha nem az R-Designt választjuk, ehhez a szellemiséghez ténylegesen csúcsrajáratott kiegészítőkben kell gondolkodni.
Városban a Volvo XC60 7.6 literes átlaggal zárt 100 kilométerre átlagolva, míg országúti környezetben sikerült nem egyszer 5 liter alá szorítani az étvágyat. Így 6.3 literes vegyes fogyasztás jött ki a teszthét végére, ami ténylegesen jó eredménynek számít.
2017 Volvo XC60 D5 AWD R-Design specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1969 cm³
Maximális teljesítmény: 235 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 480 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4688 mm
Szélesség: 1902 mm
Magasság: 1658 mm
Tengelytáv: 2865 mm
Első gumik mérete: 225/40 R21
Hátsó gumik mérete: 225/40 R21
Tömeg, üresen: 1990 kg
Megengedett össztömeg: 2400 kilogram
Csomagtartó mérete: 505 liter, 1432 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 71 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 230 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.2 s (gyári), 7.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.9 l/100 km
Országúti: 4.4 l/100 km
Vegyes: 6.7 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.1 l/100km
Országúti: 5.2 l/100km
Vegyes: 5.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 144 g/km
Bővebb információ a Volvo magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS