Alaphangon nem sok a különbség a Volvo XC90 hasonló motorizáltságú és felszereltségű változata közt – nyilván a méretezés, paraméterek, és miegymás. Mindenesetre a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD nyugodt szívvel definiálható lenne a SUV-paletta vezérének, ugyanis szinte mindent megkapunk a legmagasabb konfigurációval, ami csak szemnek és szájnak ingere. Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD AUT Inscription teszt.
Unalomig ismételgettük már többször, hogy a Volvo az elmúlt években mekkora szinteket lépett, mennyire megváltozott a márka arculata, s mekkora hatékonysággal sikerült megtartania végleges pozícióját a prémium szegmensben. Utóbbival mondjuk eddig sem volt probléma, ugyanis a svéd brand az egyik legrégebbi, legszilárdabb márkanév az autóiparban, nem beszélve arról a presztízsről, amelyet évtizedek óta sikeresen fenntart magának. No meg a nagybetűs biztonság, és más legendás jelző – aki esetleg nem lenne képben e témában, ajánljuk, böngésszen utána. Megéri.
Elsőként a feljebb említett XC90 újult meg – jót is tett a modellnek, hiszen több, mint 10 évig egy és ugyanazon XC90 létezett a megfrissült alternatíva érkezéséig. Vele párhuzamosan újult meg az S90 és a V90, majd folyamatosan haladt visszafelé a folyamat, XC60/S60/V60, most jelenleg az XC40-nél járunk.
Tavaly a D5, most a Twin Engine
Az XC60 D5 AWD R-Design variációját tavaly mutattuk be olvasóinknak, szerettük az autó lényegiségét, tulajdonságait, megjelenését. Most azonban az XC60-széria csúcsmodellje, a 407 lóerő összteljesítményű plugin hibrid Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD került terítékre, s megvizsgáltuk, mit tud, mit nem tud gyakorlati körülmények közt.
Rögvest az elején ildomos leszögezni: szinte mindent tud, elenyésző hibákkal. Kezdjük is a mínuszokkal – tényleg kevés van, higgyék el.
Az egyébként hibátlan enteriőr anyagminőségén ugyan csiszoltak, de még mindig érződik némi plasztik-hatás a konkurens prémium márkák hasonló szegmenségben helyet foglaló modellekkel párhuzamot vonva. Kicsit kopogós, kicsit olcsó hatásű néhány ponton, viszont tény, hogy kárpótol az egész tálalás, annak egyedisége, a bőrözés prémium minősége (színösszeállítás konfiguráltsága például minden esetben csúcsrajáratott részelem). Nem szabad megfeledkezni arról a temérdek innovatív tudásról, technológiáról sem, amit a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD-be sűrítettek; infotainment, vezetéssegítő rendszerek, biztonságot támogató opciók és sok más egyéb.
Ezeken felül még egy negatívuma akad a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD-nek, és ki is fújt: a rugózás. Lehet, szőrszálhasogatás, lehet, hogy nem, de a fejlett légrugózás ellenére is jelen van nem egy szituációban a pattogós futómű.
Nyilván sima aszfalton, autópályán hibátlan a komfortérzet, de amint egy kevésbé göröngyös szakaszra kormányozzuk az autót, érződik a jelenség.
Offroad – vigyázzunk, a Volvo XC60 nem terepjáró!
Könnyedebb, de még közepesebb terepen is tökéletesen halad-viselkedett a tesztelt Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD, a légrugózásnak köszönhetően a kocsiszekrényt jelentős mértékben meg lehet emelni, így a hasmagasság, valamint a gázlómélység növelésével egész korrekt terepviszonyokat is képes maga alá gyűrni.
Persze a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD nem terepjáró, az örökös sztereotípiákat e téren most is el kell oszlatnunk. Inkább egy olyan univerzális szabadidőjármű, amellyel nyugodt szívvel letérhetünk a műútról, ha arra támad kedvünk. Úgy, hogy közben boldogan utazik velünk az egész család.
Ugyanis a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD ideális utazóautó, szabadidős célokra előnyben részesítve. A férőhely optimális, fejterek, lábterek, térdterek rendben, hátul három átlagos testalkatú felnőtt utas is minden további nélkül utazhat hosszabb távon, kényelemben. A csomagtér alaphangon 468 literes, ennek megfelelően pakolható, a praktikumot mindenféle rekeszek, zsebek teszik teljessé.
Hagyományos, mégis teljesen megújult formavilág
Szintén több ízben zengtünk már ódákat a formavilágról, egyediségről, mindarról, ami a Volvo jelenlegi (nem csak XC) palettáját kiemeli a tömegből. Nincs ez másképpen a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD esetében sem: klasszikus Volvo-vonalvezetés, az elmaradhatatlan Thor kalapácsát szimbolizáló nappali LED menetfény, a hátsó, jellegzetesen C oszlopba nyúló fényforrások idomai mind már-már tökéletes összképet hívatottak közvetíteni a külvilág számára.
Nem spóroltak a lóerővel
Tekintélyes, 407 lóerős összteljesítményt ad le a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD konnektoros hibrid hajtáslánca.
Ez a Volvo-nál a hangzatos Twin Engine jelző, ami végülis helyénvaló, hiszen két erőforrás található ebben az autóban is, egy 2 literes, soros turbótöltött kompresszoros benzinmotor, valamint egy elektromos szinkronmotor személyében.
A benzines aggregát 320 lóerőt mozgósít 5700-as percenkénti fordulatszámon, míg a villanymotor 87 lóerőt tesz hozzá, így jön ki a 407 LE rendszerteljesítmény. Ami ugyebár – legyünk őszinték – egy SUV esetében igencsak tekintélyes paraméter, nemdebár?
Ha combos a teljesítmény, masszív a nyomaték is – ez aranyszabály. A tesztelt Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD esetében is igaz mindez, 640 Newtonméteres maximum forgatónyomatékot kapunk a kereken 400 Newtonméter (2200 RPM) benzinmotor-értékből, illetve a 240 Newtonméter elektromotor-értékből összeadva.
Így hát nem csoda, hogy a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD dinamikára, gyorsulásérzetre elképesztő dolgokat produkál, méréseink szerint 5.1 másodperces 0-ról 100-ra sprintet bírt megfutni. Ezzel 2 tizedet rá is vertünk a gyári 5.3-as értékre – ami szintén brutális, úgyhogy kijelenthetjük: a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD menettulajdonságait tekintve vetekszik bármely hot hatch (csak hogy egy kategóriát említsünk) viselkedésével hasonló helyzetben.
Mindez azért is meggyőző, mert a tesztautó gyári üres tömege 2.1 tonnát tett ki. A hajtás tehát olyan elánnal mozgatta a karosszériát, ami igencsak meggyőzte stábunkat, gyors reakciókkal, a hibrid rendszer maximális összehangoltságával, precíziójával.
Méréseink szerint a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD 1 töltéssel teljesen elektromos módban (város, araszolgatás) 34 kilométert volt képes megtenni. Ez valószínűsíthetően növelhető, vagy épp csökkenthető is vezetési stílustól függően.
Erőssége a fogyasztásban (is) rejlik
Természetesen erős fogyasztás tekintetében is a Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD.
A gyárilag megadott 2.1 liter/100 kilométeres vegyes fogyasztást azért nem volt nehéz felülmúlni, kiváltképp az autó sportos aspektusa miatt is – városi környezetben intenzív haladással 2.3, vegyes használattal pedig 5.1 litert rögzítettünk.
2018 Volvo XC60 Twin Engine AWD AUT Inscription specifikációk
Motor
Motortípus: soros hengerelrendezésű 4 hengeres benzinmotor turbóval, kompresszorral + elektromos szinkronmotor
Lökettérfogat: 1969 cm³
Maximális teljesítmény: 320 LE @ 5700 ford./perc (benzinmotor) + 87 LE (elektromotor), összteljesítmény: 407 LE
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2200 ford./perc (benzinmotor) + 240 Nm, össznyomaték: 640 Nm
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4688 mm
Szélesség: 1902 mm
Magasság: 1658 mm
Tengelytáv: 2865 mm
Első gumik mérete: 235/60 R18
Hátsó gumik mérete: 235/60 R18
Tömeg, üresen: 2114 kg
Megengedett össztömeg: 2660 kg
Csomagtartó mérete: 468 liter, 1395 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 230 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.3 s (gyári), 5.1 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 2.3 l/100 km
Országúti: 2.0 l/100 km
Vegyes: 5.1 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 2.1 l/100km
Országúti: 2.1 l/100km
Vegyes: 2.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 49 g/km
Bővebb információ a Volvo magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Canon, Matei Bence / Camera Kft. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS