Főoldal Hírek Tömeges leépítések és gyártásleállítások a Stellantisnál az új amerikai vámok miatt

Tömeges leépítések és gyártásleállítások a Stellantisnál az új amerikai vámok miatt

A Stellantis, a világ egyik legnagyobb autógyártója, jelentős intézkedéseket jelentett be az Egyesült Államokban nemrégiben bevezetett új vámok hatására. A vállalat ideiglenesen leállítja két észak-amerikai üzemének termelését, miközben több amerikai gyárban is elbocsátásokra kerül sor. Az események komoly visszhangot váltottak ki az autóiparban és a szakszervezetek körében.

Gyártásleállítás Kanadában és Mexikóban

A Stellantis két fontos összeszerelő üzemében függeszti fel a termelést: a kanadai Windsorban található gyár két hétre áll le, míg a mexikói Toluca üzeme egész áprilisban szünetelteti működését. A kanadai Windsor Assembly Plant, amely többek között a Chrysler Pacifica és a Dodge Charger Daytona modellek gyártásáért felelős, mintegy 4500 dolgozót érint. Mexikóban, ahol a Jeep Compass és Jeep Wagoneer S modelleket készítik, a munkavállalók továbbra is bejárnak, de járművek gyártása nem történik.

900 amerikai dolgozó elbocsátása

Az új vámok következményeként a Stellantis öt amerikai üzemben – köztük Warrenben, Kokomóban és Indianában – ideiglenesen elbocsát mintegy 900 alkalmazottat. Antonio Filosa, a Stellantis észak-amerikai régiójának vezetője szerint ezek az első lépések, amelyekkel felmérik a vámok rövid- és hosszú távú hatásait. A döntés azonban nemcsak gazdasági következményekkel jár: a vállalat részvényei 9,3%-os esést mutattak az amerikai tőzsdén.

Szakszervezeti tiltakozások

A szakszervezetek élesen bírálták mind a Stellantist, mind az amerikai kormányt. Romaine McKinney, egy michigani présüzem szakszervezeti vezetője szerint a döntés felesleges és aránytalan reakció Trump vámjaira. Hozzátette: „A dolgozók már így is kimerültek az elmúlt év leépítései miatt, most pedig újabb csapás érte őket.” Az Egyesült Autóipari Dolgozók (UAW) elnöke, Shawn Fain szintén keményen fogalmazott: „A Stellantisnak megvan minden erőforrása ahhoz, hogy munkahelyeket teremtsen – ehelyett mégis leépít.”

Politikai és gazdasági reakciók

Donald Trump elnök új vámpolitikája szerint az importált járművekre és alkatrészekre 10%-os alapvámot vezetnek be, bizonyos országok esetében pedig még magasabb tarifákat alkalmaznak. A Fehér Ház szerint ez hosszú távon előnyös lesz az amerikai ipar számára, mivel munkahelyeket hozhat vissza az országba és növelheti a béreket. Ugyanakkor sokan – különösen az érintett dolgozók – nem osztják ezt az optimizmust.

Az autóipar kihívásai

A Stellantis lépései jól mutatják az autóipar jelenlegi nehézségeit. A globális piacot egyszerre sújtják az elektromos átállás kihívásai, az ellátási lánc problémái és most már az új vámok is. A vállalat helyzete különösen bizonytalan: nyeresége jelentősen csökkent az elmúlt években, miközben versenytársai – például a General Motors – éppen bővítik munkaerő-állományukat.

A Stellantis döntései komoly hatással vannak Észak-Amerika autóiparára és munkaerőpiacára. Az új vámok által kiváltott intézkedések nemcsak gazdasági kérdéseket vetnek fel, hanem társadalmi feszültségeket is okoznak. Miközben Trump politikája hosszú távú előnyöket ígér, addig a dolgozók számára most csak bizonytalanságot hoz. Az autógyártó további lépései kulcsfontosságúak lesznek mind saját fennmaradása, mind az iparág jövője szempontjából.