Site icon AutóAddikt

Toyota: 2018 tavaszától indulhat a hidrogén töltőállomás-hálózat fejlesztése Japánban

A 2017 májusában megkezdődött tárgyalások eredményeképpen 11 cég egy új vállalat megalapításáról írt alá szerződést az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó üzemanyagcellás autók (FCV) számára készült hidrogéntöltő állomások (HRS) teljes körű fejlesztése céljából. Az új vállalat megalapításának tervezett időpontja 2018 tavasza.

c, a JXTG Nippon Oil & Energy, az Idemitsu Kosan, az Iwatani, a Tokyo Gas, a Toho Gas, az Air Liquide Japan, a Toyota Tsusho valamint a Japán Fejlesztési Bank.

Az új japán vállalat létrehozásától a jórészt a fenti vállalatok által működtetett hidrogénalapú kezdeményezések felgyorsítását várják. A hidrogén üzemanyagcellás meghajtású autók fejlesztésében egyértelműen vezető szerepet tölt be a Hidrogén Tanács munkájában is meghatározó, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota, amely a sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás Mirai személyautó mellett ma már a technológiával hajtott targoncát, buszt és kamiont is gyárt, (és nem utolsó sorban 5600 a technológiával kapcsolatos szabadalmát ingyenesen osztotta meg versenytársaival a technológia mihamarabbi széleskörű térnyerése érdekében). A hidrogéntöltő állomások hálózatának kiépítése ugyanakkor Japánban közös célnak mondható, hiszen a kormány és a különböző szektorok képviselői egyaránt támogatják a fejlesztést. A japán gazdasági, ipari és kereskedelmi minisztérium iparági szerve, a Hidrogén- és Üzemanyagcella-stratégiai Tanács által 2016. március 22-én kiadott Hidrogén- és üzemanyag-stratégiai ütemterv szerint a hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás autók népszerűsítésének kezdeti szakaszában, 2020-ig a célkitűzés 160 töltőállomás létrehozása és 40 000 üzemanyagcellás jármű értékesítése. Az új vállalat célja az infrastruktúra-fejlesztők, az autógyárak és a pénzügyi intézmények közötti együttműködés erősítése a japán HRS-ek és FCV-k üzembe helyezésének felgyorsítása és fellendítése érdekében.

Az új vállalat a következő tevékenységeket tervezi:
• Hidrogéntöltő állomások stratégiai üzembe helyezése: a vállalat 10 éven belül teljesíti küldetését. Az első szakaszban, azaz az első négy évben az új vállalat 80 új töltőállomás megépítését tűzi ki célul. Ennek eléréséhez a jelenlegi tagokon kívüli vállalatokkal is együtt kíván működni. Az új vállalat kormányzati támogatásokkal és önkormányzati iniciatívákkal számolva saját, önálló hidrogéntöltő állomás üzembe helyezési tervet fejleszt azért, hogy Japánban olyan környezet jöhessen létre, amelyben számos használó élvezheti majd az üzemanyagcellás autóval való közlekedést.
• Hozzájárulás a hidrogéntöltő állomások hatékony működtetéséhez: A hidrogéntöltő állomások működését az infrastruktúra-fejlesztők felügyelik. A tőlük származó, telepítésre és működésre vonatkozó információkat rendszerezik, majd hasznosítják. Ezáltal az országosan állomásokat üzembe helyező és működtető vállalat a következő módon járul hozzá a hatékony működtetéshez, illetve a további, ütemtervben szereplő célok eléréséhez:
• Az FCV-használók kényelmének növelése: Az új vállalat szeretné, ha minél többen élnének a hidrogén nyújtotta lehetőségekkel, ezért az Association of Hydrogen Supply and Utilization Technology (HySUT) céggel közösen az állomásokat illetően felhasználóbarát fejlesztésekbe kezd. A HySUT már eddig is tett lépéseket a piacbővítés tekintetében, és a növekvő igényeket figyelembe véve megnövelte a szolgáltatási időt.
• A költségek csökkentése és a szabályozások felülvizsgálata: Az új vállalatnak a költségek csökkentése érdekében olyan kérdésekkel is foglalkoznia kell, mint a felszerelések szabványosítása vagy a szabályozások felülvizsgálata. Ennek érdekében olyan külső szervezetekkel lép együttműködésre mint a Fuel Cell Commercialization Conference of Japan (FCCJ), illetve a HySUT.

A műveletek teljesítése érdekében a tagvállalatok a következő tevékenységi köröket látják el:
• Az infrastruktúra-fejlesztők az új vállalat nevében befektetnek a töltőállomásokba és meg is építik azokat.
• A hidrogéntöltő állomások hatékony telepítése, a használók kényelmének növelése, a széleskörű ismertség fokozása, valamint az első szakaszban az üzemanyagcellás járművek piaci térnyerésének fellendítése érdekében az autógyárak anyagilag is hozzájárulnak az új vállalat tevékenységéhez.
• A pénzügyi intézmények befektetéseik által részben fedezik a HRS-ek telepítési költségeit. A pénzügyi intézmények biztosítják a szükséges forrásokat, amíg a HRS-üzlet fenntarthatóvá válik, vagyis az első szakaszban mérséklik az infrastruktúra-fejlesztők anyagi korlátait, illetve segítséget nyújtanak új résztvevők bevonásában is.

Ahhoz, hogy Japán teljes mértékben hidrogénalapú társadalommá váljon, a HRS-üzletág fenntarthatóvá tételére és az FCV-k elterjedésére van szükség, mégpedig a lehető leggyorsabban. Ezért az új vállalat növelni kívánja a HRS-működtető vállalatok, valamint a befektetők részvételének mértékét.

Exit mobile version