2018 első negyedévének világszintű újautó értékítési eredményei azt mutatják, hogy az alternatív meghajtású járművek (AFV), ezek között is kiemelten a hibrid elektromos (HEV), hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV) és akkumulátoros elektromos (BEV) autók iránt egyre növekszik a kereslet az egész világon – áll a Toyota sajtóközleményében.
Az év első három hónapjában 1,09 millió AFV-t értékesítettek világszinten – derül ki a mértékadó JATO elemzéséből. Ez a zöld autók által elért valaha volt legjobb első negyedéves eredmény, nem mellesleg 21 százalékos növekedést jelent 2017 első negyedévéhez képest. A zöld autózást elsősorban továbbra is a praktikus, külső töltést nem igénylő, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás és fogyasztás mentesen közlekedő hibrid elektromos autók rohamosan növekvő népszerűsége hajtja: ezek tették ki az alternatív meghajtású járművek mintegy kétharmadát. Az első negyedéves értékesítések tanúsága szerint a legzöldebb autógyártónak a világszintű hibrid elektromos értékesítéseket toronymagasan vezető, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota bizonyult.
A világ legzöldebb autógyártójának tekintett, az elmúlt két évtizedben prémium márkájával, a Lexusszal közösen világszerte közel 12 millió környezetbarát elektromos autót értékesítő Toyota erőteljes jelenlétének köszönhetően, Japán az AFV-k legnagyobb piaca. Itt 441 000 ilyen autót adtak el az első negyedévben. Kína megelőzte az Egyesült Államokat, és a világ második legnagyobb AFV piaca lett 174 000 eladott autóval, és óriási, 137 százalékos növekedéssel. Ez jól mutatja, hogy valóban működik a kínai hatóságok törekvése a környezetszennyezés csökkentése érdekében. Szintén jól teljesített – ezzel pedig Franciaországot és az Egyesült Királyságot is megelőzte – India: a jelek szerint az ország a japán példát követi, ahol a Toyota vezető pozícióját követve a hibrid elektromos autókra összpontosítanak. Indiában a 45 százalékos piaci részesedéssel rendelkező Suzuki a piacvezető, amely szintén hibrid elektromos autókat gyárt, ezért feltehető, hogy a tervezett állami támogatások is a hibridekre fókuszálnak majd, különösen annak ismeretében, hogy a Suzuki és a Toyota komoly, a kutatás-fejlesztés területére is kiterjedő közös indiai együttműködési terveket osztott meg a közelmúltban..
Hibrid elektromos autók: kettőből egy Toyota
2018 első negyedévében az AFV járművek eladásában 66 százalékot tettek ki a hibrid elektromos autók (HEV). Míg a hibrid értékesítések átlagosan 8 százalékkal növekedtek világszerte, Kínában 84%-os, Indiában pedig 58%-os bővülést értek el. Hazánkban szintén 58%-al bővültek a hibrid eladások, elsősorban a piac legszélesebb, 16 modellből álló hibrid elektromos modellportfólióját kínáló Toyota és Lexus látványos piaci sikereinek eredményeképp. Az európai hibrid elektromos értékesítések 16%-al,137 000 darabra nőttek, ezzel kontinensünk Japán (385 000) mögött maradt, viszont az Egyesült Államok (74 700) és Kína (43 800) előtt áll a rangsorban. A Toyota és a Lexus továbbra is vezeti a világszintű hibrid elektromos eladásokat a teljes hibrid értékesítés 52%-át kitevő eladásaival. A japán autógyár 3,4 százalékos növekedést könyvelhetett el a negyedévben. A világ legnépszerűbb hibrid elektromos autója a Toyota C-HR volt, míg a Toyota Yaris (Japánban Vitz), a Toyota RAV4 és a Lexus NX modellek hibrid meghajtású változatai két-számjegyű növekedést produkáltak százalékban kifejezve. A Suzuki megtartotta második helyét a népszerűségi listán, ők 143 400 autót értékesítettek, melyekből 136 700 Japánban és Indiában talált gazdára.
Elektromos járművek – komoly előretörést mutattak az olcsó kínai márkák
2018 első negyedévében Kína volt az elektromos autók (EV) legnagyobb piaca. Az igények növekedésével 119 százalékkal, 83 600 egységre növekedett az eladás. A kínai vásárlók körében népszerűek a mostanában elérhető olcsóbb EV-k, és ennek nagy hatása van a globális piacra.
Az EV lesz a tömegek autója, és mindez Kínának köszönhető. A kínai márkák világszintű részesedése 35-ről 46 százalékra ugrott 2018 első negyedévében, és további növekedés várható, hiszen ki fognak lépni a világpiacra. A második helyen Európa áll 74 százalékos növekedéssel és 46 500 eladott EV-vel. Norvégia az első, de szorosan követi Németország, ahol 76 százalékos növekedéssel 9 300 autót adtak el. Franciaországban és az Egyesült Királyságban ugyanakkor gyengék az eredmények, a vezető márkák két-számjegyű százalékos visszaesést produkáltak, jól mutatva, hogy a valódban élhető, praktikus megoldást a vásárlók nagyobb része még mindig a hibrid elektromos autókban látja. Az EV világranglistában a Tesla az első márka, csoportszinten pedig a Renault-Nissan-é a vezető hely. Az új Model 3 érkezése nagy lökést adott a Tesla márkának. Közel 7000 darab fogyott belőle, és így bekerült a modellek szerinti világranglista Top 10 autója közé. Ezt a listát a BAIC EC vezeti, melynek összes példányát Kínában értékesítették.
Hálózatról tölthető hibrid elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók: ígéretes növekedés
A PHEV (Plug-in hibrid elektromos), EREV (hatótáv-hosszabbítós elektromos) és FCEV (hidrogén üzemanyagcellás elektromos) autók produkálták a legnagyobb növekedést az AFV kategóriákon belül. A világszintű plug-in hibrid értékesítések a tavaly első negyedévi 66 300-ról 131 700 darabra ugrottak fel. A növekedés lenagyobb motorja egy kínai márka, a BYD volt, ennek megfelelően a meghajtás iránt legnagyobb kereslet is Kínában mutatkozott, ahol 326 százalékos növekedéssel 46 500 autó fogyott. Kínát az Egyesült Államok (21 600) és az Egyesült Királyság (10 200) követi. A világ legnépszerűbb hálózatról tölthető hibrid elektromos autóját ugyanakkor továbbra is a technológiát jegyző Toyota tudhatja magáénak: a Toyota Prius Plug-in Hybrid végzett az első helyen 12.100 darabbal. Az EREV-ek közt a Nissan a piacvezető a Note és a Serena modelleknek köszönhetően, melyekből 37 600 fogyott. A Nissant a Chevrolet követi a listán, viszonylag nagy lemaradással.
A hidrogén üzemanyagcellás autók területén egyelőre még csupán öt modell vetélkedik világszerte, a Toyota azonba itt is dominálja az értékesítéseket: az első helyen a Toyota Mirai végzett 587 darabbal, amelyet a Hyundai ix35/Tucson (33 db.), a Honda Clarity (22 db.) és a Hyundai Nexo (11 db.) követett.
Áttekintés
Az AFV-k előretörése kétféle módon történt: az elektromos és a hibrid technika által. Úgy tűnik, hogy Indiában a japán példát követve a középtávon is a hibrid elektromos autók lesznek a domináns AFV-k. Ez a két piac lehet Kína, ahol az akkumulátoros elektromos autóké lehet a vezető szerep. Bizonytalan, hogy milyen irányt vesz a vásárlói preferencia Európában és értékesítés az Egyesült Államokban, az igény ugyanakkor a dízel eladások európai összezuhanásával és az amerikai benzinárak benzinárak növekedésével párhuzamosan folyamatosan növekszik majd. A legvalószínűbb, hogy középtávon Európa és az Egyesült Államok is a hibrid elektromos autózás mellett teszi majd le a voksát, hosszútávon pedig előtérbe kerülnek majd az akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autók.