Mindössze négy autó, az öntöltő hibrid elektromos Toyota Corolla, Toyota Camry és Toyota Prius és az akkumulátoros elektromos Tesla Model 3 kapta meg a Consumer Reports új Green Choice (Zöld Választás) védjegyét, jól mutatva hogy önmagában az, hogy egy autó keveset fogyaszt és ezáltal péntárcabarátabb a fenntartása, nem feltétlenül jelenti azt hogy jobb a környezet vagy a kipufogógáz-kibocsátás szempontjából is – különösen igaz ez a dízelekre.
A Consumer Reports által csütörtökön közzétett 2021-es „A választék 10 legjobbja” minősítésű autójából négy kapta meg az új megközelítést tükröző Green Choice értékelést: a Toyota Prius, a Toyota Corolla, a Toyota Camry és a Tesla Model 3. A Consumer Reports tesztelési igazgatója, Jake Fisher szerint az új megjelölés, a Green Choice nagyban megváltoztatja majd az emberek károsanyagkibocsátás-tudatosságát. A közbeszéd középpontjában több mint egy évtizede még a fosszilis üzemanyagok elfogyása állt, ma viszont már a fenntarthatóság, a globális felmelegedés, illetve a szmogot, sőt rákot okozó szennyező anyagok az igazán fontosak.
„Sok éven át végeztünk üzemanyag-fogyasztási teszteket, de sosem adtunk tájékoztatást arról, hogy mi jön ki az autóból.” – mutat rá Jake Fisher mondta el a Green Car Reports kérdésére, hozzátéve azt is, hogy a leginkább félreértett dolog az, hogy a dízelek fogyasztása ugyan többnyire alacsonyabb, de minden liter elfogyasztott gázolaj magasabb CO₂-kibocsátással jár.
Öt évvel ezelőttig az amerikai nyilvánosság nem igazán foglalkozott a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás közti különbséggel. Akkor dízelbotrány világított rá arra, hogy az amerikai piacon kapható legkisebb fogyasztású autók némelyike egyben a legkörnyezetszennyezőbb is. Ez felgyorsította a tudatosság kialakulását, és egy olyan keretet adott a témának, ami segített a nyilvánosság számára megérteni a különbséget. Ezzel párhuzamosan felértékelődik az olyan autógyártók környezettudatosság iránti elkötelezettsége, mint a világszerte már közel 20%-ban, Európában pedig több, mint 50%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Toyota, és prémium márkája, az Európában 98%-ban hibrideket értékesítő Lexus. A Toyota és a Lexus egyébiránt együtt világszerte több, mint 40, Európában több mint 20 hibrid modellt kínál, a városi kisautó Toyota Yaristól a Lexus Lc szupersportkupéig vagy épp a Lexus LS felsőkategóriás csúcslimuzinig gyakorlatilag minden meghatározó személyautó-szegmenst lefedve.
„Régen azt mondták: ezek az autók jók, mert csak 7 litert fogyasztanak, és ez környezetbarát, de a dolgokat közelebbről kell szemügyre venni, és azt kell megvizsgálnunk, hogy mi jön ki a kipufogóból, nem pedig azt, hogy mi megy be a motorba.” – magyarázza Fisher.
A Consumer Reports idén januári közvéleménykutatásának eredménye azt mutatja, hogy a válaszadók 66 százalékát nagyon, vagy valamelyest aggasztja a kipufogógázokban található káros anyagok egészségre kifejtett hatása, és 61 százalékuk állította, hogy a károsanyag-kibocsátás nagyon, vagy valamelyest fontos szempont a járművük megvásárlásánál, illetve lízingelésénél. Ennek kapcsán Fisher elmondta, hogy a Green Choice ugyan még nem része a szervezet értékelési rendszerének, de egy zöld levéllel jelölik a minősítést, és megjegyzik, hogy a jó károsanyag-kibocsátás összhangban állhat az autó minőségével – és fordítva. A Green Choice védjegyet a Consumer Reports által ajánlott járművek 25 százaléka kapta meg, a „választék legjobbjai” minősítésű autóknál pedig 40 százalék ez az arány. A védjegyet az autók legtisztább 20 százaléka kapja meg, ami alapvetően tükrözi az EPA SmartWay Vehicle listáját.
Természetesen más dolgok (például újrahasznosíthatóság, környezetbarát gyártási folyamatok, az abroncsok gumik, a fékbetétek és egyéb alkatrészek) is befolyásoljak egy autó környezeti lábnyomát. Ennek ellenére Fisher szerint a kipufogógázban levő káros anyagok – vagy az elektromos autók energiájának előállításával és továbbításával járó károsanyag-kibocsátás –, azaz a haladással kapcsolatos kibocsátások jelentik a „legnagyobb falatot” ezen a téren. Ennek megfelelően a Consumer Reports a jövőben többet szeretne foglalkozni a károsanyag-kibocsátással. A szervezetnek van egy károsanyag-kibocsátást mérő mobil berendezése, és azt tervezik, hogy hamarosan már a nyilvánosság is hasznát láthatja az ilyenfajta tesztelésnek. Addig pedig a Green Choice értékelés segít megkülönböztetni a legjobbakat a maradéktól. Még ha valaki nem is áll készen egy elektromos autó megvásárlására, az értékelés megmutatja, hogy azonos üzemanyag-fogyasztás esetén is lehet olyan különbség az egyes modellek között, ami befolyásolja közvetlen környezetünk és a Föld egészségét.