A tavalyi év eredményeiből mérleget vonva egyértelműen kijelenthető, hogy 2017-re magára talált a magyarországi újautó piac: a január és december között hazánkban gazdára találó 136206 új személyautó és kishaszongépjármű már-már közelíti a válság előtti szinteket, miközben a növekedés üteme is bíztató dinamikát mutatott, a teljes évre vetítve elérte a 15.5 százalékot.
Volt azonban két márka, a környezetbarát hibrid modelljei sikerének köszönhetően valósággal taroló Toyota és Lexus, amely a piaci bővülés ütemét többszörösen meghaladó mértékben növelte magyarországi értékesítéseit: míg előbbi 42,6%-al, addig utóbbi 52,7%-al több új autót adott el, mint az előző évben.
A 2017-ben 15.5 százalékkal bővülő magyarországi személyautó- és haszongépjármű piacon az értékesítések szerinti TOP25-ös rangsorban a legnagyobb növekedést a hagyományos benzines hajtást az elektromos hajtással kombináló környezetbarát hibrid modelljeiről ismert Toyota, és prémium márkája, a világ vezető hibrid luxusautó márkájaként aposztrofált Lexus érte el.
Míg a Toyota csaknem háromszor, addig a Lexus a piaci bővülés mértékénél négyszer gyorsabb ütemben növelte magyarországi értékesítéseit. Ezzel a világelső Toyota összesítettben a márkák hazai rangsorában 9684 új autó értékesítésével, 1,4 százalékpontos piaci részesedés növekedéssel 7,1%-os piaci részesedéssel a hatodik helyen végzett, míg a Lexus 656 új autó értékesítésével, 5,5%-os prémium piaci részesedéssel a prémium piacon ötödikként zárta az évet.
Jóllehet a két, világszinten saját területén vezető japán márka előtt még van fejlődési lehetőség az európai és így a hazai piacon is, a Toyota és a Lexus magyarországi teljesítményének jelentőségét nem lehet túlbecsülni. Az együttesen a hazai környezetbarát hibrid értékesítések mintegy négyötödét jegyző Toyota és Lexus látványos előretörése, és a piaci átlagot többszörösen meghaladó növekedési üteme ugyanis egy rendkívül kedvező és ígéretes tendenciát, a hazai újautó értékesítések folyamatos és egyre gyorsuló ütemű zöldülését vetíti előre.
Az, hogy ma Magyarországon a már most minden harmadik eladott autóját hibrid változatban értékesítő Toyota, és a 97%-ban hibrid modelleket értékesítő Lexus tudott a hazai piac két legdinamikusabban növekvő márkájává válni, egyértelműen jelzi a hazai vásárlók preferenciájának változását. Különösen jó hír, hogy a hagyományosan a magánvásárlók körében erős Toyota és Lexus tavaly a flottapiaci növekedés tekintetében is élen járt, jól mutatva, hogy a nagy vállalati flották (és a kis- és közepes méretű vállalkozások autóparkjai) tömegesen fordulnak el a környezetszennyező dízel hajtástól a zöld hibrid hajtás felé, legyen szó akár a középkategóriáról, akár a felső kategóriás luxusautókról.
A piac legszélesebb környezetbarát hibrid modellportfólióját kínáló (és nem mellesleg a hibrid technológiát jegyző) Toyota (a Yaris városi kisautóval, a közepes méretű Auris ötajtós és kombi változatával, a C-HR és RAV4 crossoverekkel, és a Prius illetve a plug-in hibrid Prius családi autókkal) és Lexus (az ötajtós CT -vel, az IS, a GS és a vadonatúj LS luxuslimuzinokkal, az NX és RX crossoverekkel, valamint az RC és LC sportkupékkal) így önmagában is a magyarországi újautó piac zöldülésének előhírnöke, a két márkát pedig számos gyártó követi, kínálatukban egyre több alternatív hajtású modellt szerepeltetve. Minderre pedig láthatóan fogékonyak a magyarországi újautó vásárlók, a magán és vállalati ügyfelek egyaránt.
„Mára kijelenthetjük: a környezetbarát, a hibrid trendi. Ez ugyanakkor egy hosszú folyamat eredménye. Korábban például a Toyota és Lexus értékesítések motorját elsődlegesen a két márka modelljeinek számos statisztika és a velük egybecsengő felhasználói tapasztalatok által alátámasztott legendás, elnyűhetetlen megbízhatósága jelentette. Alkalmas lehet emellett az ügyfelek megszólítására – nem egy márka kifejezetten erre épít – az autók formavilága, az általuk képviselt életérzés, vagy épp a márkakereskedésekben tapasztalható kimagasló ügyfélélmény, az autóhoz kapcsolódó szolgáltatások rendkívüli színvonala. Mára ezek mellé a hangsúlyos szempontok mellé felsorakozott az autók fenntarthatósága, környezetbarát volta. A legjobb ugyanakkor természetesen az, ha mindez egyszerre igaz egy autógyártó modelljeire” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.
„Éppen ez a Toyota és a Lexus az elmúlt években tapasztalható látványos sikerének titka: futurisztikus, mégis letisztultan elegáns formavilágú, megbízható, környezetbarát autókat kínálunk, amelyekhez kimagasló, a piacon egyedülálló szolgáltatási színvonal társul. A világ vezető autógyártójaként nem kis felelősség nyugszik a vállunkon az autópiac átformálása tekintetében, ebben pedig rendkívül fontos szerepe van a környezetbarát autózás trendivé tételének” – teszi hozzá a szakember.
Tény, hogy a környezetbarát hibrid technológiát 20 évvel ezelőtt világhódító útjára indító, emellett az abszolút zöld, melléktermékkén tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológia, valamint az elektromos hajtást a várakozások szerint a közeljövőben forradalmasító szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében is élen járó Toyota mára évente több, mint egymillió új hibrid autót értékesít világszerte. Ráadásul az eddig összesen eladott több, mint 11 millió hibrid Toyota és Lexus többszöröse az összes többi autógyártó által értékesített alternatív hajtású autók számának együttvéve.
Ha ez nem lenne elég, a Toyota és a Lexus a napokban bejelentette, hogy a nagyteljesítményű hibrid változatok közeljövőben tervezett bemutatása mellett a következő évtized közepére már nem kínál majd egyetlen olyan autót sem, amely ne lenne részben van teljesen elektromos hajtású (a Lexusra egyébiránt Európában ez már ma is igaz): hibrid elektromos (HEV), hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV), akkumulátoros elektromos (BEV) vagy üzemanyagcellás elektromos járművek (FCEV). A Toyota és a Lexus emellett 2030-ra éves szinten több mint 5,5 millió részben vagy teljesen elektromos meghajtású járművet, köztük több mint egymillió emissziómentes járművet (BEV – akkumulátoros elektromos hajtású autó, FCEV – hidrogén üzemanyagcellás elektromos autó) kíván értékesíteni.
Így várhatóan a Toyota és a Lexus az elmúlt évekhez hasonlóan a jövőben is a hazai újautó piac zöldülésének motorja és élharcosa lesz, ez pedig a piaci preferenciák pozitív irányú változásának ismeretében vélhetően meglátszik majd a két márka piaci eredményein is.
„Mára természetesen számos versenytársunk kínál – nem ritkán a Toyota által rendelkezésre bocsátott korábbi generációs technológiára épülő – hibrid modelleket, amit egyértelműen üdvözlünk, hisz ez hozzájárul az autópiac zöldüléséhez, és a teljes iparág környezeti lábnyomának csökkentéséhez: az elmúlt három évben megnégyszereződött a magyarországi hibrid értékesítések száma, az exponenciális növekedés pedig idén tovább folytatódhat. A piacon egyedülálló módon ugyanakkor a Toyota és a Lexus is nyolc-nyolc (a Lexus esetében ez a teljes hazai modellkínálatot jelenti) modelljéhez kínálja a környezetbarát hibrid hajtást hazánkban, három-három modell pedig ma már csak hibrid hajtással rendelhető (Toyota Prius, Prius Plug-in, Prius +; Lexus CT, IS, GS)” – fogalmaz László Richárd, a Toyota a Toyota Central Europe Kft. Magyarországért felelős igazgatója.
„Az idei (és az elkövetkező néhány) év várhatóan Magyarországon is a hibrid éve lesz. A technológia fejlesztésében szerzett több, mint két évtizedes tapasztalatunk és a Toyota Yaris városi kisautótól a Lexus LC szupersport kupéig terjedő hibrid modellportfóliónk révén várhatóan 2018-ban is meghatározó szerepet vállalunk majd a hazai környezetbarát hibrid értékesítésekből, még tovább növelve a hibrid arányt valamennyi modellünknél, ahol a technológia elérhető. Célunk, hogy a magánvásárlók terén elért sikereket megőrizve a hazai flottapiacon is legdinamikusabban növekvő márkaként még inkább kiaknázzuk az ezen a területen rejlő lehetőségeket, tovább javítva piac pozícióinkat. Ebben nagy segítségünkre lesz hibrid szakértő márkakereskedői hálózatunk, amely az elmúlt években elévülhetetlen érdemeket szerzett a környezetbarát technológia széleskörű megismertetésében. További dinamikus növekedést várunk emellett haszongépjármű értékesítéseinkben is: ebben a szegmensben elsősorban Hilux és Proace modelljeikkel értünk el idén is látványos sikereket. Haszongépjármű fronton ugyan jelenleg még nem kínálunk hibrideket (erre néhány évet még várni kell) ám kimagasló teljesítményük és megbízhatóságuk mellett haszongépjárműveinkről is elmondható, hogy szegmensük legalacsonyabb károsanyag kibocsátású modelljei között szerepelnek” – teszi hozzá László Richárd.