A Toyota új, ikonikus taxit tervezett Japán számára, amelynek klasszikus karosszériája alatt forradalmi, gáz-hibrid erőforrás bújik meg.
A felhasználóbarát, JPN Taxi elnevezésű új generációs taxi a japán vendégszeretet szellemiségét testesíti meg. Az alacsony és sík padlóval és széles nyílást feltáró tolóajtóval ellátott autót úgy tervezték, hogy harmonikusan illeszkedjen a nagyvárosi környezetbe, ám formájáról és mélykék fényezéséről első pillantásra nyilvánvalóvá váljon, hogy ez egy taxi. A gazdag biztonsági alapfelszereltségben a Toyota Safety Sense C rendszer és hat SRS légzsák is szerepel.
A Toyota bemutatta Japán számára fejlesztett új taxiját, a JPN Taxi nevű modellt, amely már rendelhető a szigetország márkakereskedéseiben. A JPN Taxi érzékletesen testesíti meg a japán vendégszeretet. A tervezők arra törekedtek, hogy a jármű sokféle utas számára legyen praktikus és kényelmes, legyen szó akár gyerekekről, idősekről, mozgássérültekről vagy éppen Japánba látogató külföldiekről.
A Toyota célja, hogy a JPN Taxik elterjedésével megváltoztassa a japán nagyvárosok utcaképét, akadálymentesített megoldásokat kínáljon, és izgalmas turisztikai célponttá avassa Japánt. Innovációi és tökéletesített megoldásai – amelyek a kilincsektől a teljes karosszéria-struktúráig terjednek – felhasználóbarát és kényelmes autóvá formálják az új modellt. Fontos újítás a jármű alacsonyan húzódó és teljesen sík padlója, ami nagyon megkönnyíti a ki- és beszállást, valamint az elektromos mozgatású hátsó tolóajtó (csak a bal oldalon) és az utaskabin különleges térkialakítása, ami a kerekes székkel közlekedők számára is elegendő helyet kínál. Mindemellett a járművet úgy tervezték, hogy szépen kiegészítse a városképet, ugyanakkor első pillantásra látható legyen rajta, hogy ez egy taxi. Ennek érdekében a dizájnerek egy kortalan, klasszikus vonalvezetésű karosszériát terveztek, amit mélykék indigó árnyalatúra fényeztek; ez a tradicionálisan japán szín már hosszú ideje az ország egyik szimbólumaként él a köztudatban.
Az autóban számos megoldás szolgálja, hogy a vezető a lehető legjobban átlássa a környező forgalmat; ilyen például a vezetőülés innovatív pozícionálása, a tetőoszlopok formája vagy a sárvédőkre rögzített visszapillantó tükrök. A taxiban nagyon praktikusan, könnyen elérhető helyre telepítették a kezelőszerveket, míg a GPS-rendszert és a taxiórát kifejezetten úgy helyezték el, hogy azokat az utasok is jól láthassák. A tervezők egyaránt fontosnak tartották a környezetvédelmet és a megfelelő teljesítményt, ezért az autót LPG-hibrid rendszerrel szerelték fel, ami 5,1 l/100 km üzemanyag-fogyasztással és jelentősen csökkentett CO₂-kibocsátással működik. A jármű biztonsági felszereltségét is tovább tökéletesítették, így a kínálatban már a Toyota Safety Sense C rendszer és hat SRS légzsák is szerepel. A Toyota 1936-ban jelent meg először a taxik piacán a Toyota AA-modellel. 1953-ban a vállalat bemutatta a Toyopet Super RH modellt és más járműveket, amelyek sok éven át szolgálták a nagyvárosi személyszállítást. A Toyota taxik mindig is tartósabbnak bizonyultak átlagos társaiknál, és rossz útviszonyok mellett is strapabíróbbak voltak.
A jármű legfontosabb jellemzői
Felhasználóbarát dizájn, ami harmonikusan illeszkedik a nagyvárosi környezetbe, és első pillantásra nyilvánvaló, hogy ez egy taxi
• Külső dizájn: új generációs taxi, amelynek időtálló formáját úgy terveztek, hogy az emberek első pillantásra felismerjék a forgalomban.
• Oldalnézet: tágas kialakítás és széles nyílást feltáró oldalsó tolóajtó, a nagyméretű ablakokon keresztül az utasok kedvükre gyönyörködhetnek a város látványában.
• Elölnézet: a modern dizájn hűen őrzi a Toyota Crown modell hagyományait; a vízszintes elemekkel díszített hűtőrács kihangsúlyozza az autó igényes kidolgozását. Az alapkivitelű „Nagomi” változathoz halogén fényszóró jár. Az autó barátságos, mégis különleges megjelenését egyszerű orrkialakítás jellemzi, az irányjelzők a karosszéria sarkán kaptak helyet. A „Takumi” luxusváltozat kiváló minőséget és nagy teljesítményt sugall; az autó LED fényszórói, első helyzetjelző fényei és irányjelzői egyetlen, közös lámpatestbe kerültek. A sárvédőkre szerelt, elektromosan állítható külső visszapillantó tükrökkel jól azonosíthatók a karosszéria legszélesebb pontjai.
• Hátulnézet: a méltóságteljes megjelenésű autó ugyanolyan jól használható protokolláris helyzetekben, mint egy elegáns limuzin, a háromdimenziós felépítésű hátsó lámpatest körülöleli a karosszéria sarkait. A lámpa körüli karosszériaelemek a törésvonalakkal párhuzamosan futva modern benyomást keltenek. A luxuskivitelű Takumi változat hátsó lámpateste végigfut a D-oszlopon.
• Utastér: a vezető egy funkcionális, kifejezetten munkavégzésre tervezett térben ül, míg a kabint arra tervezték, hogy teljes kényelmet kínáljon az utasok számára.
• Utaskabin: a tágas (720 mm széles és 1300 mm magas) nyílást feltáró tolóajtónak, az alacsony (320 mm magasan húzódó) és teljesen sík padlónak, valamint a kényelmesen elérhető kilincseknek köszönhetően az utasok nagyon könnyen tudnak ki- és beszállni. Az autót úgy tervezték, hogy az oldalsó tolóajtón keresztül a kerekesszékkel közlekedők is könnyen beszállhassanak, és kísérőjüknek is jusson hely a mellettük lévő ülésen. A kabin utasbarát kialakítását szolgálják a nagyméretű ablakok, a két üléssor közti hatalmas (1065 mm) tér, a nagyon magasan húzódó tető és a széles utastér, ahol kényelmesen elférnek egymás mellett a hátsó üléssorban utazók. A második üléssor plüss párnázata kellemes utazást biztosít, az átalakított vázszerkezetű ülésen pedig könnyebb oldalirányban mozogni. Egy hosszabbító mechanizmusnak köszönhetően a biztonsági övek könnyen elérhetők. Az öveket LED fény világítja meg, hogy sötétben is könnyű legyen megtalálni őket. A hangelnyelő és hangszigetelő anyagok optimális felhasználásának, valamint a kiváló minőségű hangszigetelő üvegeknek köszönhetően a kabin rendkívül csendes. Az első és hátsó üléssorokat egyaránt ellátó klímaberendezést Nanoe levegőfrissítő rendszer egészíti ki. A luxuskivitelű Takumi változatban a hátsó üléssor fölötti mennyezetbe is beépítettek egy levegőkeringtető rendszert szellőzőnyílásokkal, ami hatékonyabban szállítja a klímaberendezés hűvös levegőjét. Az utasok maguk is szabályozhatják ennek működését, akárcsak a hátsó üléssor fűtését.
• Vezetőkabin: a különböző műszereket funkcióik szerint csoportosították, hogy a vezető könnyebben áttekinthesse őket. A kommunikációs rendszert, a klímaberendezést és a többi, vezető által kezelt rendszert a jobb oldalon helyezték el, míg a navigációs (GPS) rendszer, a taxióra és a többi műszer olyan helyen található, ahol az utasok is jól láthatják. A taxikban gyakran használt vészvillogó kapcsolója a kormánykerék jobb oldalán kapott helyet. A rakodórekeszek az utasok számára alig látható helyen vannak, és a további eszközök a kormánykerék mögött kialakított rekeszben tarthatók. A tágas és jól átgondolt tárolóhelyeknek köszönhetően az autó kiválóan alkalmas a professzionális használatra.
• Csomagtér: a VDA-szabvány szerint 401 literes csomagtartóban kényelmesen elfér két egymásra fektetett bőrönd vagy négy golfzsák.
• A karosszéria fényezése: az új modellhez háromféle fényezés rendelhető, köztük az újonnan kifejlesztett koiai mély indigó árnyalat. A koiai olyan szín, ami nagyon közel áll a japán emberek szívéhez, akik a régi időkben előszeretettel hordtak indigóval kékre festett ruhákat, így ez az árnyalat a japán kultúra szerves részévé vált – olyannyira, hogy Japánon kívül a mélykék indigó színt japán indigónak is nevezik. A színválasztással az volt a Toyota szándéka, hogy ezek az autók szervesen illeszkedjenek a japán városok szép és egységes utcaképéhez.
Új fejlesztésű LPG-hibrid rendszer: környezettudatos működés, csekély üzemanyag-fogyasztás
Ez az új generációs taxi egyaránt kíméli a környezetet és üzemeltetője pénztárcáját, hiszen üzemanyag-fogyasztása csupán 5,1 l/100 km; az autót LPG-üzemű belsőégésű motor és a sok éven át tökéletesített THS II hibrid rendszer hajtja.
Egy strapabírónak és gazdaságosnak tervezett taxi
A jármű MacPherson rugóstagos első és csatolt lengőkaros, tekercsrugós hátsó futóműve kifejezetten taxis használatra készült, és hozzájárul az autó tartósságához.
A három részből összeállított első és hátsó lökhárítók oldalsó elemei cserélhetők, akárcsak a világítótestek külső lencséi. Emellett a motor karbantartása is rendkívül egyszerű.
Fejlett biztonsági megoldások
Az autóban számos aktív biztonsági rendszer működik. A balesetek elkerülését szolgáló Toyota Safety Sense C (TSS-C) csomag minden modellváltozathoz alapáron jár. Opcióként intelligens távolságfelmérő radar is rendelhető, ami érzékeli az autó körüli tárgyakat, és megelőzi vagy enyhíti azokat a koccanásokat, amelyek abból adódhatnak, ha a vezető fékezés helyett tévedésből a gázpedált nyomja meg parkolás közben.
A TSS-C rendszerrel felszerelt járművekhez hasonlóan a hatóságok ezt az autót is a „Basic+” Safety Support Car S (Sapo Car S) kategóriába sorolják, és idősebb autóvezetőknek is ajánlják.
Az autó alapfelszereltségének része az ütközés esetén a vezetőt és az utasokat hatásosan megvédő hat SRS légzsák.