Főoldal Magazin Toyota Prius, nulla károsanyag-kibocsátás szinte az egész csúcsforgalomban

Toyota Prius, nulla károsanyag-kibocsátás szinte az egész csúcsforgalomban

A Római Egyetem tanulmányában a Toyota Prius nulla károsanyag-kibocsátását vesézték ki csúcsforgalomban – méghozzá a megtett távolság és a menet közben eltöltött idő túlnyomó részében.

toyota-prius-romai-egyetem-tanulmany-autoaddikt

A tesztet végző 20 fős csapat tagjai közt különféle életkorú emberek szerepeltek, akiknek fele eddig még sosem vezetett hybridet: a tesztelők újra meg újra ugyanazt a 37 kilométeres útszakaszt járták be Rómában, különböző napszakokban

A mért eredmények alapján a Prius az utazási idő 73,2 százalékában és a megtett távolság 62,5 százalékán károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedett, és a zsúfolt belvárosi szakaszokon ezek az értékek még kedvezőbbek voltak! A Prius hajtóerejének majdnem 45 százalékát az elektromotor szolgáltatta, és az ehhez szükséges villamos energia egyharmadát az energiavisszanyerő fékrendszer termelte.

Az új, negyedik generációs Prius kiemelkedően jó eredményt ért el egy akadémiai teszt során, amely azt vizsgálta, hogyan halad ez a modell tisztán elektromos hajtással és nulla károsanyag-kibocsátással a nagyvárosi csúcsforgalomban. A Római Egyetem munkatársaiból álló tesztcsoport igazolta, hogy a Toyotának sikerült még tovább csökkentenie leghíresebb hybridjének üzemanyag-fogyasztását. A tipikus római csúcsforgalomban megtett több mint 2200 kilométer során gyűjtött adatok szerint a tesztelt Priusok az utazási idő 73,2 százalékában (és a megtett távolság 62,5 százalékán) károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedtek. A vizsgált időszakba azt is beleszámították, amikor a jármű megállt a forgalomban (például egy piros lámpánál), és a motor automatikusan leállt.

A teszteredmények különösen a belvárosi szakaszokon bizonyultak kedvezőnek, ahol különös gondot jelent az autók által keltett zaj, por és légszennyezés. Ezeken az útszakaszokon a Prius az utazási idő 79,4 százalékában és a megtett távolság 76,3 százalékán károsanyag-kibocsátás nélkül tudott haladni. Ez a tiszta autózás a Toyota legújabb Hybrid Synergy Drive hajtásának köszönhető. A jármű hajtóerejének majdnem 45 százalékát az elektromotor szolgáltatta, és az ehhez szükséges villamos energia 34,3 százalékát az energiavisszanyerő fékrendszer termelte. Mindez azt jelenti, hogy a tesztautó hajtó villamosság több mint egyharmada egyszerűen a fékezés és a lassítás során keletkezett.

A Toyota Motor Italy megbízásából készített tanulmányon egy 20 fős csapat dolgozott, amely felerészt férfiakból, felerészt pedig nőkből állt, méghozzá két (35 év alatti és fölötti) korcsoportból összeválogatva. A csapat egyik fele már vezetett hybrid autót, a többieknek viszont ez volt az első ilyen tapasztalatuk. Mindegyik résztvevő ugyanazt a 37 kilométeres útszakaszt járta be Rómán keresztül és vissza, méghozzá három különböző napszakban – reggel, délután és este – egy 17 colos kerekekkel szerelt, alapkivitelű Prius Style modellel. Az autósok minden utazáshoz Eco üzemmódba kapcsoltak, leállították a klímaberendezést, és mindvégig betartották a sebességkorlátozásokat. A Toyota vezető szerepet tölt be a hybrid technológia fejlesztésében; ennek köszönhető, hogy az új Prius minden egyes modellgeneráció-váltáskor hatalmasat fejlődik a károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás terén, s így a világ legnagyobb darabszámban értékesített hybridjévé válhatott. Ugyanakkor a Prius eredményei túlmutatnak a hatékonyság folyamatos tökéletesítésén, hiszen az eredeti modellváltozat bemutatása után 18 évvel piacra lépő új, jelenlegi Prius immár minden szempontból kifogástalan vezetési élményt kínál.

A modern megjelenésű, élvezetesen vezethető autóban a Toyota elsőként alkalmazta a vadonatúj TNGA padlólemezt, felülírva az új Priussal mindazt, amit egy 21. századi hybridtől elvárhatunk – ugyanakkor megőrizve a legendás minőséget és megbízhatóságot, ami eddig több mint 9 millió hybridautó-vásárlót győzött meg világszerte.