Főoldal Autó-motorsport Toyota TS040 Hybrid: új korszak kezdődik

Toyota TS040 Hybrid: új korszak kezdődik

A Toyota Racing bejelentette, hogy a 2015. évi FIA hosszú távú világbajnokságban új korszakot nyit, és kész megvédeni két bajnoki címét.

toyota_ts040_hybrid

A Toyota első japán márkaként nyerte meg a világbajnokságot abban az igen sikeres, tavalyi szezonban, amelyben Anthony Davidson és Sébastien Buemi az egyéni bajnoki címet is elhódították.

Abban a bajnokságban, ahol a kiemelkedő energiahatékonyság a győzelem kulcsa, a TS040 HYBRID egyértelműen uralta a mezőnyt, és nyolc versenyen összesen öt futamgyőzelmet szerzett.

A világbajnok autót átdolgozták, a csapat továbbfejlesztett aerodinamikai jellemzőkkel, módosított orrésszel (beleértve az ütközésvédelmi szerkezetet is), ideális abroncskopásra optimalizált futóműgeometriával, valamint további tömegcsökkentéssel készült a 2015-ös évadra.

A TS040 HYBRID újfent a bevált Toyota HYBRID System – Racing versenyhibrid hajtásláncot alkalmazza, amely kiemelkedő termikus hatásfokkal bír, összesített rendszerteljesítménye pedig meghaladja az 1000 lóerőt.

Akárcsak az előző évadban, a TS040 HYBRID most is a 6MJ hybrid kategóriában áll rajthoz, olyan módosításokkal, mint a nagyobb teljesítmény érdekében átdolgozott szerkezetű szuperkapacitású kondenzátor.

A csapat kétféle aerodinamikai csomaggal készült az évadra; mindkettőt ezen a héten tesztelik a Paul Ricard versenypályán. A Le Mans-i csomagot a nagysebességű  La Sarthe pályára optimalizálták, míg a sprint csomag az átdolgozott hátsó szárnynak, motorburkolatnak és elülső karosszériaelemnek köszönhetően fokozott leszorítóerőt biztosít.

A fejlesztőmunka közvetlenül a tavalyi Le Mans-i 24 órás futam után vette kezdetét, a módosított autó első tesztjére január 13-án került sor a Paul Ricard-on. A mai, hivatalos premiert megelőzően további három-három napos tesztet folytattak a Motorland Aragonnál (két alkalommal), illetve Portimaóban; így a 2015-ös TS040 HYBRID máig már több mint 25 000 kilométert tett meg.

Az 1. számú TS040 HYBRID pilótafülkéjében a két világbajnok, Anthony és Sébastien mellett Kazuki Nakajimával találkozhatunk, aki a tervek szerint most első ízben versenyez majd végig egy teljes WEC szezont.

A 2. számú autót Alex Wurz és Stéphane Sarrazin oldalán Mike Conway vezeti majd, aki 2014-ben teszt- és tartalék pilótaként háromszor is rajthoz állt, és megnyerte a Bahrein-i Hatórás futamot.

Kamui Kobayashi, aki korábban a Toyota Forma 1-es csapatának volt pilótája, és utolsó Nagydíját a hatodik helyen zárta, idén teszt- és tartalék pilótaként segíti a csapat munkáját. Kamui emellett a japán Super Formula bajnokságban is versenyez, míg Nicolas három évad után elköszön a csapattól, ám a szezon során tesztelési, illetve fejlesztési feladatokat vállal.

A kölni központtal működő csapat életében egy másik változást is hozott 2015: a Toyota Motorsport GmbH (TMG) elnöke, Yoshiaki Kinoshita a Toyota felsővezetői köreiben szokásos rutint követve áprilisban hazatér Japánba.

Miután igazgatóként biztosította a WEC projekt hosszú távú jövőjét, megnyerte a világbajnokságot, és előkészítette a márka visszatérését a Rali világbajnokságba, a TMG-nél lejárt a mandátuma, így a Silverstone-i Hatórás futamot követően távozik a csapat éléről.

A TMG teljes személyzete őszinte köszönetét fejezi ki Kinoshita úrnak mindazért, amit a vállalatért, illetve a Toyota motorsport-hagyományainak öregbítéséért tett.

Április elsejétől Toshio Sato tölti be a TMG és a csapat elnöki címét. Sato úr korábban éveken át volt a Toyota F1 projektjének vezető motormérnöke, és miután a Toyota és LEXUS márkáknál a hybrid rendszerek fejlesztéséért felelt, hatalmas tapasztalattal rendelkezik a hybrid hajtástechnológia terén.

Az alkalmazotti struktúrában, valamint a technológiában bekövetkezett változások mellett a Toyota Racing a 2015-re módosított szabályzatokhoz is alkalmazkodott.

A csapatok mostantól autóként legfeljebb öt motort használhatnak az egész évadban; ezt a határt egyébként az elmúlt három évben egyik csapat egyik autója sem lépte át. További korlátozások vonatkoznak az abroncshasználatra; a csapatok a szabadedzés során négy, majd az időmérőkön és a versenyen további hat készlet slick abroncsot használhatnak. Kivételt képez Bahrein és Sanghaj, ahol nyolc, illetve Le Mans, ahol tizenegy készlet abroncsot engedélyez a szabályzat.

Bizonyos karosszériaelemek – például az első légterelő, a hátsó szárny, a diffúzor vagy a fenéklemez borítása – esetében korlátozták azok rugalmasságát, míg az autó egészét plusz ballaszttal kell terhelni, amennyiben a pilóták átlagos testsúlya (ahogy az 1. és 2. számú autó esetében is) nem éri el a 80 kilogrammot.

Ezek az új szabályozások a szezon első versenyétől, az április 12-i Silverstone-i futamtól fogva érvényesek. Az ezt következő verseny május másodikán lesz Spa-Francorchamps-ban. A június 14-én megrendezésre kerülő Le Mans-i 24 órás futam az évad fénypontja, míg a Nürburgring (augusztus 30.) új helyszínként került a naptárba. A nyolc futamból álló évad második felében Austin (szeptember 19.), a Fuji Speedway (október 11.), Sanghaj (november 1.) és Bahrein (november 21.) fogadja a mezőnyt.

Yoshiaki Kinoshita, a csapat távozó elnöke: „Nehéz szívvel hagyom itt a TMG-t és a Toyota motorsport-projektjeit, ám figyelemmel követem a futamokat, és ahol csak tudom, támogatni fogom a csapatot. Ezúton szeretnék megköszönni a WEC teljes közösségének azt a támogatást és bátorítást, amelyet a Toyota 2012-es csatlakozása óta folyamatosan élvez; büszkék vagyunk arra, hogy a hosszú távú világbajnokság részesei lehetünk. Nagyszerű tudat, hogy idén a mi autónk viselheti az 1. rajtszámot, célunk nem is lehet más, mint hogy idén is megtartsuk ezt, valamint hogy győzni tudjunk a Le Mans-i 24 óráson. Idén minden eddiginél keményebb kihívás vár a csapatra, hiszen négy LMP1 gyártó száll szorítóba, mindegyik más és más műszaki megoldással. Rendkívül keményen dolgoztunk, hogy tovább tökéletesítsük a TS040 HYBRID versenyautót, és a teszteredmények egyelőre bizakodásra adnak okot. Azonban hosszú út áll még előttünk, és izgatottan várjuk, hogy a prológon kiderüljön, ellenfeleink mivel készültek az új évadra. A legfontosabb azonban, hogy jól sikerüljön az első verseny Silverstone-ban.”

Hisatake Murata, a motorsport osztály fejlesztő részlegének ügyvezető igazgatója: „Rendkívül sok energiát fektettünk abba, hogy az autót teljes egészében továbbfejlesszük, beleértve a hajtásláncot is, amelyet szinte minden részletében tökéletesítettünk. A maximális összteljesítmény így meghaladja az 1000 lóerőt, az erőforrás teljesítménykifejtése számottevően javult. Fejlesztőmunkánk nyomán a tavalyinál konzisztensebb módon érhető el a hybrid komponens maximális energiája. Éppen ezért arra számítunk, hogy a hybrid rendszer nagyobb teljesítményt fog nyújtani, különösen versenytávokon, a bajnokságban szereplő összes pályán. A fejlesztés fontos eleme volt az a szuperkapacitású kondenzátor, amely a korábbinál jobb tömeg/teljesítmény arányt kínál. A 2015-ös fejlesztések révén újabb lépéssel közelebb kerültünk végső célunkhoz, hogy mind tökéletesebb hybrid autókat építsünk, hiszen a TS040 HYBRID-ben alkalmazott komponenseket és technológiákat a továbbiakban is felhasználjuk a Toyota közúti modelljeinek tökéletesítésére.”

Pascal Vasselon, műszaki igazgató: „A szabályzat alapvetően változatlan maradt, így a 2014-es szezonban nyújtott teljesítményünket is figyelembe véve nem volt okunk teljes mértékben módosítani a koncepciónkat. A továbbfejlesztett autó tehát szinte minden pontján evolúciós változáson ment át, nincs szó forradalmi újdonságokról. Látszik rajta, hogy egy tőről fakadnak, ennek ellenére az alkatrészeknek nagyjából a 80 százalékát átterveztük. Az idei szezonban megint lesz nagy és kis leszorítóerejű aerodinamikai csomagunk, hiszen Le Mans-ban egészen mások a követelmények, mint a legtöbb pályán. A jelenlegi szabályzat inkább csekély különbségeket enged a kétféle aerodinamikai csomag között, így a hátsó szárny, a motorburkolat és az orrész módosítását, hogy a légellenállás viszonylag csekély maradjon. Eddig elégedettek vagyunk az „egyszemélyes verseny”, azaz a tesztek során elért eredményeinkkel, jól haladunk. Most van még pár hetünk arra, hogy felkészüljünk az éles küzdelemre.”

Anthony Davidson (#1 TS040 HYBRID): „Nagyszerű érzés, hogy autónk az 1. rajtszámot viseli, szeretnénk megőrizni ezt.  Tavaly csodálatos volt megnyerni a bajnokságot, ám kimaradt egy nagy trófea: Le Mans. A csapat szempontjából, de az enyémből is, most az a fő célunk, hogy nyerni tudjunk júniusban. Tudjuk, hogy erős lesz a konkurencia, de remélem, szerencsésebbek leszünk, mint tavaly. Le Mans-ban mindig szükség van némi szerencsére. A szabályzatok második évében járunk, az autót érintő módosítások így a legtöbb területen természetesnek, folytatólagosnak mondhatók. Az első érzéseim kedvezőek, az a legfontosabb, hogy folyamatosan fejlődni tudjunk, és semmit ne bízzunk a véletlenre.”

Sébastien Buemi (#1 TS040 HYBRID): „Mindig jó érzés az 1. számú autóban indítani az új évadot, hiszen ez azt mutatja, hogy az előző szezont remek teljesítménnyel zártuk. Idén a lehető legtöbb futamot szeretnénk megnyerni, ám a legfontosabb feladat egyértelműen a Le Mans-i győzelem, ami a dupla pontok miatt nem mellékesen nagyban hozzájárul a végső világbajnoki cím elnyeréséhez. Mondanom sem kell, tavaly remek autónk volt, így úgy gondoltuk, nem kell teljes mértékben megváltoztatnunk azt, sokkal inkább evolúciós fejlődésről van szó. Érzésre minden pontján jobb lett egy kicsit, ami jobb köridőkhöz segíthet hozzá bennünket. Bízzunk abban, hogy a módosítások elegendőnek bizonyulnak ahhoz, hogy az élen tudjunk maradni.”

Kazuki Nakajima (#1 TS040 HYBRID): „Nagyszerű érzés, hogy idén először egy teljes évadot versenyezhetek a WEC-ben, az elmúlt években mindig nagyon hiányzott a csapatszellem és a versenyzés, amikor a televízióban néztem a futamokat. Alig várom hát, hogy rajthoz álljunk Silverstone-ban. Jó lesz idén Anthony és Sébastien oldalán versenyezni, habár valójában nem érezni, hogy külön-külön személyzet szolgálja ki a két autót, hiszen egy nagy csapat vagyunk, azonos célokkal. Idén, akár csak tavaly, az élre törünk, és bízunk benne, hogy meg tudjuk tartani az 1. rajtszámot, olyan jól mutat az autón. A továbbfejlesztett autó eddig jónak tűnik, bízom benne, de persze rengeteg munka vár még ránk, hogy maximálisan felkészülten várjuk a szezont.”

Alex Wurz (#2 TS040 HYBRID): „Reményekkel tele vágok neki az új évadnak. Tavaly csapatként megnyertük a világbajnokságot, idén pedig ezt egy Le Mans-i győzelemmel szeretnénk felülmúlni. Harmadszor is győznöm kell ott, hogy elégedett lehessek. Túl vagyunk az első teszteken, a módosított autóval gyorsabb köridőket futunk, mint 2014-ben, és az autó megbízhatósága is javult. Innen nézve tehát minden pozitív. Tisztában vagyunk persze azzal, hogy versenytársaink is rendkívül keményen dolgoztak. Mindent egybevéve azt hiszem, jelenleg igazán élvezetes a hosszú távú versenyzés világa. Rengeteg fejlődést látunk, és fantasztikus technológiákat, így bízzunk abban, hogy jobban oldottuk meg a házi feladatunkat, mint mások.”

Stéphane Sarrazin (#2 TS040 HYBRID): „2014-ben csodálatos évadot zártunk, idén pedig természetesen még jobb eredményeket szeretnénk elérni. Máris jobb az autó, mint tavaly, a teszteken igazán jól teljesítettünk. Nagyon jól érzem magam a módosított autóban, szerintem igen komoly eredményekre lesz képes. A csapat fantasztikus munkát végzett a fejlesztés során, szerintem ismét ütőképesek leszünk. Tudjuk, hogy a többi gyártó meg fogja nehezíteni a dolgunkat, ezért keményen, odafigyelve dolgoztunk. Mindenkinek maximálisan kell teljesítenie, a versenyzőknek, a mérnököknek, a szerelőknek, és ha ez sikerül, jó szezonunk lehet. A csodálatos csapatszellem ismét győzelemhez segíthet minket.”

Mike Conway (#2 TS040 HYBRID): „Rendkívül izgatott vagyok, hogy a világbajnok csapat tagjaként versenyezhetek, biztos, hogy jó esélyünk lesz megőrizni a címet, ezért alig várom, hogy elkezdődjön az évad. Örülök, hogy Alex és Stéphane oldalán folytathatom a versenyzést, mert szerintem sokat tanulunk egymástól. Egyre jobb teljesítményre sarkalljuk egymást, és a lehető legjobbat hozzuk ki az autóból. Személyes célom, hogy több futamot nyerjek, ahogy tavaly első ízben, Bahreinben, és hát persze mindannyian a legnagyobb futamra: Le Mans-ra készülünk. Nehéz előre megmondani, hol állnak a vetélytársaink, de úgy érzem, jó esélyünk van a 2015-ös TS040 HYBRID-del, izgatottan várom az első futamot.”

Kamui Kobayashi (teszt- és tartalék pilóta): „Nagyszerű ismét a Toyota színeiben dolgozni, hálás vagyok a csapatnak, hogy megadták nekem az esélyt. Több csapattársamat is még a Forma 1-es időkből, a Toyota-tól ismerem, ezért olyan érzés, mintha hazaérkeztem volna. Már volt alkalmam tesztelni a TS040 HYBRID-et, az autó lenyűgöző, a hybrid technológia igazán fejlett. Újabb fontos év vár a csapatra, ezért arra számítok, hogy erőteljes munkakapcsolatot építsek ki mindenkivel, és hozzájárulhassak az autó fejlesztéséhez.”

Toyota TS040 HYBRID műszaki adatok

Típus                               Le Mans prototípus (LMP1)

Karosszéria                    Szénszálas kompozit

Szélvédő                         Polikarbonát

Erőátvitel                        Keresztben beépített, hétfokozatú, szekvenciális váltómű

Sebességváltó ház         Alumínium

Hajtótengelyek               Monokinetikus tripod-csuklós hajtótengelyek

Tengelykapcsoló            ZF gyártmányú, többtárcsás

Differenciálmű                Viszkózus, mechanikusan záródó differenciálmű

Felfüggesztés                 Elöl-hátul független, kettős keresztlengőkaros, tolórudas felfüggesztés

Rugós                              Torziós rudak

Kanyarstabilizátor          Elöl és hátul

Kormánymű                    Hidraulikus rásegítés

Fékrendszer                   Kétkörös, hidraulikus fékrendszer monoblokk könnyűfém első és hátsó féknyergekkel

Féktárcsák                     Hűtött első és hátsó szénszálas féktárcsa

Keréktárcsák                  RAYS kovácsolt magnézium keréktárcsák

Első kerékméret             13 x 18″

Hátsó kerékméret          13 x 18″

Abroncsok                      Michelin radiál

Első abroncsméret         31/71-18

Hátsó abroncsméret      31/71-18

Hosszúság                      4650mm

Szélesség                       1900mm

Magasság                       1050mm

Üzemanyagtartály térfogata      68,5 liter

Hajtáslánc                      Toyota HYBRID System – Racing (THS-R)

Belső égésű motor         90° V8 szívómotor

Lökettérfogat                 3,7 liter

Üzemanyag                    benzin

Szelepes száma              4

Maximális rendszerteljesítmény  Több mint 1000 LE (benzinmotor és hybrid komponens)

Kondenzátor                   NISSHINBO

Első hybrid motor           AISIN AW

Hátsó hybrid motor        DENSO

Inverter                          DENSO