Főoldal Újdonságok V8 sportmotort kap az új Lexus IS

V8 sportmotort kap az új Lexus IS

Egy friss szabadalmi bejegyzés nyomán immár biztosra vehető, hogy rég várt nagyteljesítményű változattal egészül ki a megújult Lexus IS modellkínálata.

Az IS F volt az a fecske, amelynek a szabályt erősítő kivételként sikerült egyedül nyarat csinálnia: a 2007-ben bemutatott, nagyteljesítményű szedán alapította meg a márka közúti sportmodelljeinek családját. A típusváltáskor azonban nem kapott közvetlen utódot, helyette a nagyobb GS F és a kétajtós RC F vitte tovább a stafétát; a márkának azóta sincs középkategóriás sportszedánja.

Ez azonban a legújabb generációs típussal megváltozhat. Először májusban röppentek fel azok a hírek, amelyek szerint a megújuló IS megkaphatja az említett sportmodellek ötliteres, nyolchengeres szívómotorját. A japán autós szaklapok megérzései rendszerint pontosnak bizonyulnak, és ez ezúttal sincs másképp: a Lexus június 25-én bejegyeztette az USA szabadalmi hivatalánál az IS 500 típusjelzést.

Amikor a Lexus mindössze tíz nappal korábban, június 15-én leleplezte az IS szedán „három és feledik” generációját (az új modell közvetlen elődjének padlólemezét, hajtásláncait és kezelőfelületét alkalmazza, ám megjelenését és számos szerkezeti komponensét alapvetően átdolgozták), szó sem volt a motorkínálat bővítéséről. A megújult modell merevebb karosszériája és könnyebb alkatrészekkel szerelt, versenypályán hangolt futóműve azonban már akkor előre vetítette egy esetleges nagyobb teljesítményű modellvariáns lehetőségét: a korábbi legerősebb variáns, a 316 lóerős IS 350 ugyanis nem tette volna szükségessé a módosításokat.

Az RC F és az LC 500 fedélzetén több mint 470 lóerősre hangolt, hatalmas szívómotor már megfelelő kihívást jelentene a felfüggesztésnek és a vázszerkezetnek. Ha valóban ezt a V8-ast kapja meg az IS 500, az a 2UR-GSE blokk hattyúdalának bizonyulhat: a közel másfél évtizeddel ezelőtt tervezett, Yamaha hengerfejjel, titán szívószelepekkel szerelt ékszer már nem sokáig tarthatja magát az egyre szigorodó emissziós normák kereszttüzében. A nyolcfokozatú automata sebességváltóval szerelt motor az RC F fedélzetén 270 km/óra végsebességre és 4,9 másodperces 0-100-as sprintre képes; hasonló menetdinamika a Lexus IS 500-ast is versenyképessé tenné az európai konkurensek ellenében.

Van persze egy másik, nem kevésbé izgalmas lehetőség is. Ahogy a modell kétliteres turbómotorral szerelt változatát már nem IS 200t, hanem IS 300 néven forgalmazza a Lexus, nem elképzelhetetlen, hogy az IS 500 típusjelzés egy kisebb lökettérfogatú, de feltöltött motorra utal. A Lexusnál éppen van is egy ilyen – pontosabban minden emberi számítás szerint hamarosan érkeznie kell egy négyliteres, nyolchengeres, ikerturbós erőforrásnak. Ennek a sportmotornak a célegyenesbe forduló (de a hírek szerint a koronavírus járvány miatt átmenetileg elhalasztott) LC F gran turismóban kellett volna debütálnia, és őszintén szólva csekély a valószínűsége annak, hogy egy kisebb presztízsű modellnek jut a tisztesség, hogy bevezessen egy ilyen stratégiai jelentőségű újdonságot.

Ugyanakkor a szabadalmi hivatal malmai lassan őrölnek, a kérelem benyújtása után három hónappal kezdik megvizsgálni csak annak jogosságát, így akár 2021-re is átcsúszhat az IS 500 bevezetése – addigra pedig talán az LC F is megjelenik a piacokon.

Fotók: Lexus, Egyesült Államok Szabadalmi Hivatala