A Toyota csoport olyan különleges ülésprototípust fejlesztett ki, amely egy célszámítógép és szenzorok segítségével automatikusan az utas testalkatának megfelelő, optimális helyzetet vesz fel.
Minél több irányban, minél kisebb fokozatokban szabályozható egy autó ülése, annál pontosabban állíthatjuk be igényeinknek megfelelően – és annál tanácstalanabb a gyakorlatlan autós, vajon mi is a helyes üléspozíció, a végtelen lehetőségek közül hogyan találja meg azt, amelyik ergonómiai szempontból ideális, hosszú távon kényelmes, nem fárasztó, sőt, lehetőleg elősegíti a koncentrációt.
Ez a dilemma hívta életre a Toyota Boshoku automatikus ülésállító rendszerét. A cég a Toyota-csoport autóbelsők kutatásával és fejlesztésével foglalkozó tagvállalata, élén Shuhei Toyodával, az autógyárat megalapító Kiichiro Toyoda unokatestvérének fiával – ez a szoros családi kapcsolat is jelzi, milyen fontossággal bír a Boshoku tevékenysége és kompetenciája a Toyota-csoport, azon belül is a Toyota Motor Corporation működésében.
A szóban forgó ülés háttámlája 300, egymástól függetlenül mozgatható elasztomer blokkból áll össze, amelyek hajszálpontosan képesek lekövetni az utas hátának görbületét. Ezt egy optikai rendszerrel valósítják meg, amely az autóhoz közeledő utas testalkatát kamera segítségével elemzi ki, majd a beülést követően összetett nyomásérzékelők igazítják helyükre a blokkokat.
A Toyota már dolgozik azon az okostelefonos alkalmazáson is, amelynek segítségével az autó felismeri közeledő utasát, és mire az helyet foglalna, előre testre szabja az ülést, méghozzá attól függően, hogy a felhasználó vezetni fog, vagy csak utas lesz az autóban.
A rendszer egyelőre prototípus állapotban van, de a benne rejlő távlatok lenyűgözőek. Az ülés vezérlése ugyanis összekapcsolható a fedélzeti rendszerekkel, az éberség-felügyelettől kezdve a gyorsulásérzékelőkig, hogy dinamikusan változó megtámasztást alkalmazva, az utas felsőtestét megfelelő pozícióba emelve vagy süllyesztve igazodjon a pillanatnyi forgalmi vagy utazási helyzethez. A rengeteg szabadon mozgó blokk minden eddiginél finomabb és pontosabb, akár orvosi minőségű masszázsra vagy akupresszúrára is alkalmassá tehető, sőt, megfelelő programozással akár a helytelen testtartás is korrigálható vele, ami megint csak a fáradékonyság és a koncentrációvesztés ellenszere lehet.
Nem ez az első futurisztikus üléskoncepció, amit a Toyota az elmúlt években kidolgozott: emlékezzünk a 2016-os Lexus UX tanulmányautó kifeszített szíjakból álló, szellőző, adaptív ülésfelületére, vagy a 2013-as Toyota ME.WE koncepció kerti hintaágyat idéző hátsó üléspadjára, amelyet összehajtva az első ülések alá tolhattunk, vagy kiszerelve kényelmes kempingpadként hasznosíthattunk.