Főoldal Magazin Valódi időkapszulává lett mára a Citroën CX, még mindig kimondottan modernnek tűnik

Valódi időkapszulává lett mára a Citroën CX, még mindig kimondottan modernnek tűnik

Az autógyártás történetében kevés olyan modell létezik, amely annyira kitűnik a tömegből, mint a Citroën CX. Az 1974-ben bemutatott francia szedán nem csupán a márka, hanem az egész iparág számára mérföldkövet jelentett. A futurisztikus formatervezés, az innovatív technológia és a páratlan vezetési élmény máig hivatkozási alapként szolgálnak. De mi tette ezt az autót ennyire különlegessé?

Formatervezés – az aerodinamika csodája

A Citroën CX neve az aerodinamikai ellenállási tényezőre (Cd vagy „Cx”) utal, amely már a tervezéskor is központi szerepet játszott. A Robert Opron által megálmodott formaterv áramvonalas karosszériát kapott, amely nemcsak szemet gyönyörködtető, de hatékony is volt. A CX karcsú sziluettje, a lapos motorháztető és az integrált lökhárítók megelőzték korukat. Az autó egyedi, aszimmetrikus műszerfala – amelyet kifejezetten a vezető köré terveztek – tovább erősítette a jövőbe mutató érzést.

Innovációt hordoz minden szinten a CX technológiai tálalása

A Citroën CX egyik legnagyobb vonzereje a hidropneumatikus felfüggesztés, amely elődjétől, a legendás DS-től származott. Ez a rendszer nemcsak kiváló menetkomfortot, de változtatható hasmagasságot is biztosított, amelyet a sofőr igény szerint állíthatott. A felfüggesztés mellett az autó kormányműve is forradalmi volt: a DIRAVI rendszer (Direction à rappel asservi) automatikusan visszahúzta a kormánykereket középállásba, ami a nagy sebességű stabilitást segítette.

A motorpaletta is széles választékot kínált. A soros négyhengeres benzines és dízel erőforrások között voltak gazdaságos és erőteljes opciók is. A későbbi években megjelentek a turbófeltöltős változatok, amelyek az akkori szedánok között kimagasló teljesítményt nyújtottak.

Vezetési élmény: mintha lebegnénk az út felett

A CX vezetése szinte másvilági élmény volt. A hidropneumatikus felfüggesztés által nyújtott „lebegés” érzését kevés más autó tudta utánozni. Az útegyenetlenségek mintha eltűntek volna, miközben a stabilitás nagy sebességnél is megmaradt. A DIRAVI kormánymű ugyan szokatlan volt első használatra, de gyorsan megszokható, és precíz irányíthatóságot kínált.

Ikonikus státusz és utóélet

A Citroën CX 1991-ig maradt gyártásban, addig közel 1,2 millió példány készült belőle. Az autó számos díjat nyert, többek között az Év Autója címet 1975-ben. Azóta a CX-et gyakran emlegetik a „francia luxus” egyik csúcsteljesítményeként, amely egyedülállóan ötvözte a kényelmet, az innovációt és a stílust.

Manapság a CX népszerű a veteránautó-rajongók körében, különösen a jól karbantartott, eredeti állapotú példányokért. Egyes modellek, például a Prestige hosszított verzió vagy a sportos GTi, kifejezetten gyűjtői darabok.

A Citroën CX nem csupán egy autó, hanem egy korszak ikonja. Egyedi megjelenése és forradalmi technológiái révén méltán lett a francia autóipar büszkesége. Bár az idők változnak, a CX öröksége továbbra is inspirálja az autótervezőket és emlékeztet minket arra, hogy az autók is lehetnek művészeti alkotások.

A Citroën CX ma is tanít: nemcsak utazni, hanem álmodni is lehet négy keréken.