A Toyota a magyarországi személyautó- és haszongépjármű piacon a tavalyi évben eladásait 41.2 százalékkal növelte. Mindez alapvetően Varga Zsombornak, a márka hazai PR menedzserének köszönhető, valamint annak, hogy szinte nincs olyan nap, napszak, hogy ne lenne valamiféle aktivitás a márka körül. Tehát elmondható: kiemelkedő intenzitású PR kommunikációval lett megtámogatva a látványosan bővülő értékesítés.
Mindez azt jelenti, hogy napi 12 híradás, azaz 2 óránként 1 hír jelent meg a márkáról 2016-ban a hazai sajtóban. Mindeközben a japán gyártó prémium márkája, a hazánkban tavaly 67,5%-al bővülő Lexus esetében átlagosan napi 4 híradással találkozhattak a hazai médiafogyasztók.
A tavalyi évben mintegy 4318 híradás jelent meg a Toyotáról a hazai sajtóban, miközben a világ vezető autógyártójának prémium márkájáról, a Lexusról 1279 alkalommal adott hírt a magyarországi média a 2016-os évben. A nem fizetett megjelenéseket magában foglaló kimagasló PR kommunikációs aktivitás így sikerrel támogatta a két márka marketing kommunikációs tevékenységét, érdemben hozzájárulva a tavaly hazánkban értékesítéseit 41,2%-al növelő Toyota és 67,5%-al bővülő Lexus márkák értékesítési sikereihez.
„A sikeres PR kommunikációs tevékenység alapja a stratégiai gondolkodás, a tudatosság, és a marketing kommunikációs és értékesítési területekkel kialakított szinergia, azaz egymás üzeneteinek hatékony támogatása, mind tartalmi szinten, mind időzítés tekintetében” – mutat rá Varga Zsombor, Toyota és Lexus márkák magyarországi PR kommunikációjáért felelős vezetője.
„Erre alapozva elérhető az úgynevezett Owned, Earned, Paid és Shared médiakommunikációs csatornák maximális hatékonyságú kihasználása. Mindennek ugyanakkor természetesen előfeltétele a tevékenység mérése, nyomon követése is: nem csupán a megjelenések száma fontos számunkra, de azok reklám egyenértéke (azaz mennyibe került volna az adott PR megjelenés, ha fizetnünk kellett volna érte), átlagos elérése, a megszólított célcsoport affinitása, vagy éppen az, hogy az adott időszakban hányan találkozhattak az üzeneteinkkel. Ezek ismeretében azonosíthatóak a leghatékonyabb kommunikációs eszközök és formák, illetve mérhető egy-egy esemény/kampány megtérülése is, így folyamatosan tökéletesítetjük, illetve a változó piaci körülményekhez médiafogyasztási szokásokhoz igazíthatjuk kommunikációnkat” – fejti ki a szakember.
„Az nyilvánvalóan nem újdonság, hogy az elmúlt években felértékelődött a közösségi média szerepe, és annak a többi média csatornánál hangsúlyosabb hitelessége a médiafogyasztók szemében. Ennek ellenére ez egy olyan terület, ahol talán a leggyorsabban évülnek el a felhalmozott tapasztalatok, és a legintenzívebb reaktivitást igényli. Minden korábbinál hangsúlyosabbá vált a kétirányú, valódi kommunikáció szemben a korábban bevált gyakorlatnak számító információközléssel, és mindenki igyekszik minél inkább bevonó, érzelmileg is megérintő, megosztásra sarkalló tartalmakkal megszólítani célközönségét. Éppen ezért a mai kommunikáció alappillérévé vált az úgynevezett storytelling, azaz történetmesélés, amikor egy vállalat nem csupán tényeket közöl, de értékeket vállal fel és közvetít, azaz nem csupán megfogalmazza, de a gyakorlatba is ülteti az önmaga számára megfogalmazott küldetését” – teszi hozzá Varga Zsombor.
Amint a szakember kifejti, a világ leginnovatívabb, és legzöldebbnek tartott, a társadalmi felelősségvállalás számos területén élen járó Toyota, és prémium márkája, a Lexus esetén szerencsére minden adott ahhoz, hogy megfelelő ’muníció’, azaz elegendő mennyiségben rendelkezésre álló tartalom álljon rendelkezésre a történetmeséléshez. Miközben a Toyota 6, a Lexus pedig 2 vadonatúj modellt mutatott be csak hazánkban, és számos előremutató műszaki fejlesztésről, forradalmi technológiai áttörésről, vagy épp látványos értékesítései sikerekről számolhatott be, rengeteg egyéb területen történő szerepvállalásról is érkezett hír, a sport, divat, vagy épp a motorsport világától a jótékonyságig a világból és hazánkból egyaránt. Éppen ezért rendkívül fontosnak bizonyult ezeknek a híreknek, történeteknek a tudatos, következetes strukturálása, a kommunikáció hatékonyságának, és a megfogalmazott üzenetek sikeres átadásának érdekében. Hasonlóan hangsúlyos szerepe volt azoknak a hiteles véleményvezéreknek, márkanagyköveteknek a megtalálása, akik a vállalat által képviselt értékekkel azonosulni tudnak, és sikerrel járulhatnak hozzá a márka üzeneteinek megosztásához (mint például Király Viktor a Toyota C-HR esetében).
Varga Zsombor elmondása szerint a két márka idén sem marad üzenetek híján, elég ha csak az idén érkező új modellek sorára, vagy épp a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal (és helyi szinten a MOB-bal) kötött 8 éves együttműködésre, netalán a Toyota által kifejlesztett, az autóipart forradalmasító és idén húszéves hibrid technológiára gondolunk), így minden remény meg van arra, hogy a Toyota és a Lexus az idei évben még tovább tudja majd növelni PR kommunikációs tevékenységének intenzitását.
„Nagyon fontos kiemelni mindenellett ugyanakkor hazai média szereplőivel ápolt partneri viszonyt, hisz jóllehet igyekszünk releváns üzeneteket megfogalmazni, az ő támogatásuk nélkül azok nem juthatnának el a médiafogyasztókhoz. Éppen ezért, ahogyan eddig is, a jövőben is igyekszünk minden támogatást megadni ahhoz, hogy objektív tájékoztatást nyújthassanak olvasóik, nézőik, hallgatóik számára a Toyota és Lexus márkák modelljei és tevékenysége kapcsán” – zárja gondolatait Varga Zsombor.